مالاکیت

معنی کلمه مالاکیت در لغت نامه دهخدا

مالاکیت. ( فرانسوی ، اِ ) سنگی است نسبةً سخت که ترکیب اصلیش عبارت از کربنات آبدار طبیعی مس می باشد و دارای رنگ سبز خوشرنگی است و در طبقات مختلف زمین ضمن کانیهای دیگر یافت می شود. وزن مخصوصش بین 3/7 تا 4/1 است و سختیش بین 3/5 تا 4 می باشد. در سیستم رومبوادریک متبلور می شود و بلورهایش بیشتر بصورت 8 وجهی می باشد.معدن مهم این سنگ در سیبری است و از آن برای ساختن ابزار زینتی استفاده می کنند... مرمر سبز. ( از فرهنگ فارسی معین ). فرمول این ماده 2( oH )Cu Co3 Cu است که همان کربنات آبدار طبیعی مس می باشد. و رجوع به فرهنگ اصطلاحات علمی از انتشارات بنیاد فرهنگ ایران شود.

معنی کلمه مالاکیت در فرهنگ عمید

کانی سخت به رنگ سبز که در جواهرسازی و رنگ سازی کاربرد دارد، مرمر سبز.

معنی کلمه مالاکیت در فرهنگ فارسی

سنگی است نسبه سخت که ترکیب اصلیش عبارت از کربنات آبدار طبیعی مس میباشد و دارای رنگ سبزخوشرنگی است و در طبقات مختلف زمین ضمن کانیهای دیگر یافت میشود. وزن مخصوصش بین ۳/۷ تا ۴/۱ است و سختیش بین ۳/۵ تا ۴ میباشد . در سیستم رومبوادریک متبلور میشود و بلورهایش بیشتر بصورت ۸ وجهی میباشند . معدن مهم این سنگ در سیبری است و از آن جهت ساختن ابزار زینتی استفاده میکنند مرمرسبز .

معنی کلمه مالاکیت در دانشنامه آزاد فارسی

مالاکیت (malachite)
(یا: مرمر سبز؛ دَهْنه) کانۀ متداول مس. کربنات بازی مسبا فرمولCu۲CO۳ (OH)۲ است. مالاکیت منبع رنگدانۀسبز است و در حوضچه های پرورش ماهی، برای جلوگیری از رشد قارچ، به کار می رود. به علاوه، آن را صیقل می دهند و در جواهرسازی، ساخت زینت آلات، و تهیۀ اشیای هنری به کار می برند.

جملاتی از کاربرد کلمه مالاکیت

آنومالی کنه کوه یک اندیس فلزی است که در حوالی شهر جبال بارز استان کرمان قرار دارد و مادهٔ معدنی موجود در آن، طلا است.سنگ میزبان این اندیس داسیت، توف، آگلومرا، کنگلومرا، ریولیت است در این اندیس، پاراژنز‌های مس، آپاتیت، هماتیت، منیتیت، اپیدوت، مالاکیت، پیریت، باریت، گارنت، سینابر یافت می‌شوند.
آنومالی کندر یک اندیس فلزی است که در حوالی شهر ورچه استان مرکزی قرار دارد و مادهٔ معدنی موجود در آن، طلا است.سنگ میزبان این اندیس شیست، اسلیت است و دیرینگی آن به دوران کرتاسه می‌رسد. در این اندیس، پاراژنز‌های مالاکیت، کالکوپیریت، کالکوزین، کوولیت یافت می‌شوند.
آنومالی کلاز یک اندیس فلزی است که در حوالی شهر اشنویه استان آذربایجان غربی قرار دارد و مادهٔ معدنی موجود در آن، طلا است.سنگ میزبان این اندیس سنگ آهک، آهک دولومیتی، شیل‌های میکادار است در این اندیس، پاراژنز‌های سینابر، مالاکیت، هماتیت، پیریت، زیرکن، باریت، اپیدوت یافت می‌شوند.
آنومالی غرب شاخ شاخ یک اندیس فلزی است که در حوالی شهر صائین قلعه استان آذربایجان غربی قرار دارد و مادهٔ معدنی موجود در آن، طلا است.سنگ میزبان این اندیس آهک، کنگلومرا است در این اندیس، پاراژنز‌های سینابر، باریت، مالاکیت یافت می‌شوند.
آنومالی شرق اوچ دره یک اندیس فلزی است که در حوالی شهر صائین قلعه استان آذربایجان غربی قرار دارد و مادهٔ معدنی موجود در آن، طلا است. در این اندیس، پاراژنز‌های سینابر، شئلیت، مولیبدنیت، مالاکیت، کالکوپیریت یافت می‌شوند.