مافوق

معنی کلمه مافوق در لغت نامه دهخدا

مافوق. [ف َ فُو ] ( از ع ، ص مرکب ، اِ مرکب ) بیشتر و زیادتر و بالاتر. ( ناظم الاطباء ). مقابل مادون و ماتحت. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ).
- مافوق الحد؛ زیاده از حد. ( ناظم الاطباء ). || دست بالا. حداکثر. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ). || آنکه در منصب برتری دارد. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ) ( اصطلاح نظامی ). ارشد ( در درجه و خدمت ). مقابل مادون. ( فرهنگ فارسی معین ).

معنی کلمه مافوق در فرهنگ معین

(فَ ) [ ع . ] (ص . ) ۱ - بالا، بالادست .

معنی کلمه مافوق در فرهنگ عمید

۱. آن که در شغلی مقام بالاتری دارد، بالادست.
۲. بالا تر، آنچه بالا است.

معنی کلمه مافوق در فرهنگ فارسی

بالا، بالاتر، بالادست، آنچه بالااست
(صفت ) ۱- بالا بالا دست مقابل نادون . ۲- ارشد ( در درجه و خدمت ) مقابل مادون . یا مافوق . بالاتر از : نافوق این تصور نیست .
بیشتر و زیادتر و بالاتر

معنی کلمه مافوق در ویکی واژه

بالا، بالادست.

جملاتی از کاربرد کلمه مافوق

قلب مؤمن هست بَیْنَ الإصْبَعَینِ نور او مافوق نورالمشرقین
«نصیر دوله» که سالون ضد مافوقش هزار مرتبه پر شد، دوباره خالی شد:
ای تو را در دور بر ما تحت گردون داوری وی تو را از قدر بر مافوق گردون اقتدار
رویترز به نقل از دو منبع امنیتی عراقی اظهار کرد که گزارش‌هایی از سرکوب اعتراضات ضدحکومتی توسط اسنایپرهایی که وابسته به عناصر جمهوری اسلامی ایران بودند، وجود دارد. یکی از این مقامات در این خصوص گفت: «ما مدارک تأیید شده‌ای داریم که نشان می‌دهد تیراندازهای فوق وابسته به عناصر شبه‌نظامی بودند که به جای فرمانده اصلی نیروهای مسلح، تنها به مافوق‌های خودشان گزارش کار می‌دادند، آنها عضو گروهی بودند که بسیار نزدیک به ایرانی‌ها است».
ما ز مافوق فلک در بحر و بر افتاده‌ایم در تک این بحر اخضر چون گهر افتاده‌ایم
اتحاد جماهیر شوروی، پیشرفت‌های فنی فوق‌العاده‌ای از خود داشتند. به عنوان مثال: ۱۵٪ بهره‌وری برتر موتورهای موشکی شوروی که از گازهای خروجی برای منبع نیروی پمپ‌های سوخت یا اژدر حفره‌ساز مافوق صوت اسکوال استفاده می‌کرد. قادر به استفاده هم از سلاح جاسوسی عالی خود و هم توانایی ذاتی برنامه‌ریزی مرکزی جهت تمرکز منابع در اثر زیاد بود. اما ایالات متحده راهی برای استفاده از نقاط قوت حریفش برای اهداف خود یافت. در اواخر دهه ۱۹۹۰، مشخص شد که بسیاری از اسرار فنی به سرقت رفته توسط بازویی از سازمان اطلاعات آمریکا به اتحاد جماهیر شوروی منتقل می‌شد. اسناد آن واقعی بودند. آن‌ها نسخه‌هایی از محصولی بودند که حاوی نقصی بحرانی اما نه بارز بودند.
«مری» دخترِ ادوین اِپس، طوری عمل کرده بود که همهٔ برده‌ها بداند او رئیس و مافوق آنهاست. او به‌ویژه از اینکه شوهرش به پتسی تجاوز کرده بود بسیار عصبانی بود و معتقد بود که پتسی فقط باید با پدرش رابطه جنسی داشته باشد. مری بسیار مُـصِر بود که پتسی فروخته شده و از آنها دور باشد.
او در ناپل در خانواده‌ای با اصلیت اسپانیایی به دنیا آمد. او حرفه نظامی خود را به عنوان دانش‌آموز آکادمی نظامی تورین آغاز کرد و تبدیل به یک افسر توپخانه شد. او در جنگ ایتالیا-عثمانی به عنوان فرمانده پیاه‌نظام انجام وظیفه کرد. در بحبوحهٔ جنگ جهانی اول، او در راس عملیات نظامی ارتش ایتالیا قرار گرفت؛ البته، در این بین مافوق او ژنرال لویجی کادورنا بود. آرماندو دیاز در ژوئن ۱۹۱۶ با اخذ دو ستاره، به درجه ارتشبد نایل آمد و فرمانده لشکر ۲۳ نیروهای مسلح ایتالیا گردید.
همه بر تو محیط و مافوق‌اند همه با تخت و افسر و طوق‌اند
بورگین، همانند دیگر محققان (از جمله سلیم آکل، ایگویین ابرباخ، پیتر کوگل، جان ون لویین، هاوا سیگلمن، پیتر ونگر و جیری ویدرمن) این نظریه که انواع مختلفی از الگوریتم‌های مافوق بازگشتی را مورد بررسی قرار داده و به گسترش آن کمک کرده‌اند؛ استدلال می‌کنند که نظریه الگوریتم‌های مافوق بازگشتی می‌تواند برای رد قضیهٔ چرچ-تورینگ مورد استفاده قرار بگیرد، اما این دیدگاه از طرف جامعهٔ ریاضی دانان مورد نقد قرار گرفته است و به همین دلیل مورد اقبال عمومی نمی‌باشد.
همیشه عده بسیاری قبول داشته‌اند که آیین هندو و هند سرزمین جادو، هم مافوق طبیعی و هم از انواع دیگر جادوها بوده‌است.
ابرتوانایی یا قدرت خارق‌العاده اصطلاحی است در فرهنگ عامه برای توانایی خیالی مافوق بشری که اغلب در مجلات زرد عامه پسند، کتابهای کمیک، علمی تخیلی، برنامه‌های تلویزیونی و فیلم‌ها به عنوان ویژگی کلیدی یک ابرقهرمان استفاده می‌شوند. این مفهوم از کتاب‌های کمیک آمریکایی و مجلات زرد از دهه ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰ نشئت گرفت و به تدریج به ژانرهای و رسانه‌های دیگر راه یافت.
کرد مافوق حسن خویش نثار هر جواهر که بودش اندر کان
هواپیمای کنکورد با بهره‌گیری از چهار موتور توربوجت با پس سوز، قادر به پرواز در سرعت‌های مافوق صوت بود. این موتورهای بسیار قدرتمند مصرف سوخت بالایی داشتند.
بورگین عبارت الگوریتم‌های بازگشتی را برای الگوریتم‌هایی استفاده می‌کند که با ماشین تورینگ قابل پیاده‌سازی می‌باشند؛ و الگوریتم را با مفهومی عمومی‌تر به کار می‌گیرد. در نتیجه، ردهٔ الگوریتم‌های مافوق بازگشتی، رده‌ای از الگوریتم‌ها است که قادر به محاسبهٔ توابعی است که توسط هیچ ماشین تورینگی قابل محاسبه نمی‌باشند.
تو فوق‌العاده مافوقی به فوق‌العادگان یکسر ز فوق‌العادگی‌ات، فوق فوق‌العادگان خم شد
مدیران رده عملیاتی بیشتر وقتشان را با زیردستان، مقداری از آن را با همکاران و اندک زمانی را با مافوق‌ها یا خارج از سازمان می‌گذرانند.