ماشو

ماشو

معنی کلمه ماشو در لغت نامه دهخدا

ماشو. ( اِ ) نوعی از غربال باشد که چیز بدان بیزند. ( برهان ). غربال. ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). ماشوب. ماشوه. ماشیوه. نوعی غربال که بدان چیزها بیزند. الک. ( فرهنگ فارسی معین ). منخل. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ) :
ز تیرجان شکارت باد دایم
تن اعدای تو مانند ماشو.؟|| ترشی پالا را نیز گویند و آن ظرفی باشد که روغن و شیر و امثال آن در آن صاف کنند. طبقی مانند کفگیر سوراخ دار که آن را ترشی پالا گویند. ( آنندراج ) ( انجمن آرا ). طبق مانند بود مثل کفگیر که در آن سوراخ بسیار کنند و طباخان و حلوائیان بدان روغن و شیره و ترشی و امثال آن صاف سازند و آن را ترشی پالا نیز خوانند. ( فرهنگ جهانگیری ). || نوعی از بافته پشمین هم هست که فقیران و درویشان پوشند. ( برهان ). نوعی از بافته پشمین که درویشان پوشند. ( انجمن آرا ) ( از ناظم الاطباء ). || گلیم و پلاس را هم گفته اند. ( برهان ). گلیم و پلاس. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه ماشو در فرهنگ معین

(اِ. ) غربال و الکی که سوراخ های ریز دارد. ماشوب نیز گفته شده .

معنی کلمه ماشو در فرهنگ فارسی

غربال سیمی که سورا های ریزدارد، موبیزهم میگویند، ماشوب و ماشوره و ماشیوه نیزگفته شده
( اسم ) ۱- نوعی غربال که بدان چیزها را بیزند الک . ۲- طبقی سوراخ دارکه بدان روغن و شیرو مانند آنرا بیزند ترشی پالا .

معنی کلمه ماشو در دانشنامه عمومی

ماشو، آن گونه که در حماسه گیلگمش اساطیر بین النهرین توصیف شده است، کوه سرو بزرگی است که گیلگمش - شاه قهرمان پس از خروج از جنگل سرو، جنگلی به گستره ده هزار لیگ، در سفر خود به دیلمون از طریق تونلی می گذرد. سیدوری، علوی، در ساحل زندگی می کرد و با «آب های مرگ» مرتبط بود که گیلگمش برای رسیدن به اوتناپیشتیم در جستجوی راز زندگی ابدی باید از آن عبور می کرد.
مکان مربوطه در واقعیت موضوع حدس و گمان بوده است زیرا هیچ مدرک تأیید کننده ای پیدا نشده است. جفری اچ تیگای پیشنهاد می کند که در نسخه سومری، از طریق ارتباط با خدای خورشید اوتو، کوه سرو به طور ضمنی در شرق قرار دارد، در حالی که در نسخه های اکدی، مقصد گیلگمش از شرق حذف شده است. و «به صراحت در شمال غرب، در لبنان یا نزدیک آن واقع شده است».

معنی کلمه ماشو در ویکی واژه

غربال و الکی که سوراخ‌های ریز دارد. ماشوب نیز گفته شده.

جملاتی از کاربرد کلمه ماشو

استان ماشونالند غربی ۵۷٬۴۴۱ کیلومترمربع مساحت و ۱٬۵۰۱٬۶۵۶ نفر جمعیت دارد.
به از کشت ماشوره زاری که از وی گلی گر نروید گیاهی برآید
ارخان ماشوویچ (سیریلیک صربی: Ерхан Машовић؛ زادهٔ ۲۲ نوامبر ۱۹۹۸) بازیکن فوتبال اهل صربستان است.
هرچه درو مغز و آرد بود فرو شد بر سر ماشوب آمده است نخاله
استان ماشونالند مرکزی ۲۸٬۳۴۷ کیلومترمربع مساحت و ۱٬۱۵۲٬۵۲۰ نفر جمعیت دارد.
نهانی ببوسید دستش چنان چو ماشوره ی سیم در خیزران
نماشونه سر ویشهْ بَئیهْ روشِنْ امیر و گوهر بُوِرْدِنهْ گُو بدوشِنْ
نیای او همه‌گفتش به شیب دکهٔ جهل ز آبگیره و ماشو و میخ‌کوب و طناب
گوید حریف ماشو و پیوسته باده نوش نظاره کن جمال دلفروز بی حجاب
و بیخ اعمالی بداخلاق بد است و اصل آن بود که آن کنده شود، بلکه مثال این چنان است که کسی باطن پلید دارد و ظاهر وی آراسته چون طهارت جای باشد که بیرون گچ کرده باشد و اندرون پراکندگی و نجاست یا چون گور آراسته که بیرون به نگار بود و اندرون مردار و چون خانه تاریک که شمع بر بام وی نهاده باشد. و عیسی (ع) عالم بد را تشبیه کرده است و گفته، «چون ماشوئی می باشد که آرد از وی همی فرو ریزد و سبوس اندر وی همی ماند» ایشان نیز سخن حکمت می گویند و آنچه بد بود در ایشان همی ماند.
التون چیگومبورا (متولد ۱۴ مارس ۱۹۸۶) بازیکن کریکت سابق زیمبابوه‌ای است، که برای بازی تیم ملی کریکت زیمبابوه بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۲۰ بازی کرده‌است. چیگومبورا در سن پانزده سالگی اولین بازی کلاس اول خود را برای ماشونالند انجام داد و به نمایندگی از زیمبابوه در دو جام جهانی زیر ۱۹ سال متوالی بازی کرد.
دانی از عزیز که جمال لیلی با عشق شیفتۀ مجنون چه گوید؟ می‬گوید: ای مجنون اگر غمزه‬ای زنم، اگر صد هزار مجنون صفت باشند که همه از پای درآیند و افتادۀ غمزۀ ماشوند. گوش دار که مجنون چه می‬گوید. می‬گوید: فارغ باش که اگر غمزۀ تو فنا دهد مجنون را، وصال و لطف تو بقا دهد. مجنون عاشق را اگرچه فنا از معشوق باشد، اما هم بقا از معشوق یابد. دل فارغ دار:
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده بود می‌توان به باشگاه فوتبال روبین کازان، باشگاه فوتبال اسپارتاک مسکو، باشگاه فوتبال روتور ولگوگراد، باشگاه فوتبال شاختار دونتسک، باشگاه فوتبال لادا-تولیاتی، و باشگاه فوتبال ماشوک-کی‌ام‌وی پیتیگورسک اشاره کرد.
به دفهٔ جد و ماشوره و کلابهٔ چرخ به آب گیر و به مشتوت و میخ کوب و طناب
صائب نصیب دشمن خونخوار ماشود طرفی که بسته ایم ز جام و سبوی خویش
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال آفتودور ولادی‌قفقاز، باشگاه فوتبال پیونیک، باشگاه فوتبال وولگار آستراخان، باشگاه فوتبال نفتخیمیک نیژنکامسک و باشگاه فوتبال ماشوک-کی‌ام‌وی پیتیگورسک اشاره کرد.