ماسوله

معنی کلمه ماسوله در لغت نامه دهخدا

ماسوله. [ ل ِ ] ( اِخ ) نام قصبه و همچنین نام یکی از دهستانهای چهارگانه بخش مرکزی شهرستان فومن است. این دهستان در قسمت جنوب باختری بخش مرکزی فومن واقع است ، منطقه ای است کوهستانی و هوای آن سردسیرسالم است. مرکز دهستان قصبه ماسوله است. این دهستان از 30 آبادی بزرگ و کوچک تشکیل شده است و در حدود 9000 تن سکنه دارد. قرای مهم آن عبارتند از: قصبه ماسوله ، و قراء مسجدبر، هفتخوانی ، سیاه ورود، توسه کله ، زید، کیشه در. و بلوک آلیان که از چندین قریه کوچک کوهستانی تشکیل می شود جزء دهستان ماسوله است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 2 ). طول آن 30 و عرض آن 12 هزارگز و مرکز آن ماسوله است که 1050 متر از سطح دریاارتفاع دارد. در جنوب ماسوله معدن آهن مهمی است که در قسمت مرتفعی واقع شده و طبقات آن در حدود 9 متر است و از دوره های قدیم استخراج می شده است. ( از جغرافیایی سیاسی کیهان ص 274 ). و رجوع به همین مأخذ شود.
ماسوله. [ ل ِ ] ( اِخ ) قصبه مرکز دهستان ماسوله است که در بخش مرکزی شهرستان فومن واقع است. کوهستانی و سردسیر است و در حدود 6000 تن سکنه دارد. آب معدنی گازدار و انواع کانها از قبیل آهن و مس در کوههای ماسوله وجود دارد. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 2 ).

معنی کلمه ماسوله در فرهنگ فارسی

قصبه مرکز دهستان ماسوله ۲۴ کیلومتری باختر فومن . کوهستانی سردسیر ۶٠٠٠ سکنه .
قصبه مرکز دهستان ماسوله است که در بخش مرکزی شهرستان فومن واقع است

معنی کلمه ماسوله در دانشنامه آزاد فارسی

ماسولِه
شهری در استان گیلان، شهرستان فومن، بخش سردار جنگل. با ارتفاع ۱,۰۸۰ متر، در منطقه ای کوهستانی و جنگلی، در ۵۵کیلومتری غرب جنوبی رشت و ۳۰کیلومتری غرب جنوبی فومن، در دامنۀ کوه ماسوله داغ، سر راه فومن به خلخال قرار دارد. اقلیم این شهر معتدل مایل به سرد و مرطوب و جمعیت آن ۵۵۹ نفر است (۱۳۸۵).

معنی کلمه ماسوله در ویکی واژه

شهری در ۵۵ کیلومتری رشت در استان گیلان که از سطح دریای آزاد ۱۰۵۰ متر ارتفاع دارد.

جملاتی از کاربرد کلمه ماسوله

موزهٔ میراث روستایی گیلان واقع در پارک جنگلی سراوان، در کیلومتر ۱۸ جادهٔ رشت- تهران است. هدف این موزه، انتقال بناهای روستایی نیست و حفظ فرهنگ بومی، فن ساخت و دانش نانوشته‌ای است که در روستاهای گیلان وجود داشته‌است. در این مجموعه، علاوه بر معماری روستایی مناطق مختلف استان، سایر عناصر فرهنگی مربوط به ابزارهای زندگی و کار، خوراک، پوشاک و… هم به نمایش درخواهد آمد. ماسوله نیز دارای دو موزه مردم‌شناسی و حیات وحش است. مزار کاشف السلطنه در لاهیجان با داشتن ادوات و وسایل سنتی و تخصصی مربوط به چای و مدارکی مربوط به چگونگی فعالیت‌های پدر چای ایران، به عنوان موزه تاریخ چای ایران فعال است. موزه نظامی بندر انزلی، موزه جانورشناسی و موزه آبزیان از دیگر موزه‌های گیلان هستند.
کوچه‌های تنگ و باریک با مصالح بومی، سقف‌های تخته پوش، جداره‌های ارزشمند همه و همه نشانی از اصالت این بافت تاریخی می‌باشد، بافت قدیمی و کوچه‌های شهر مقیاسی انسانی داشته و دارای ارزش تاریخی می‌باشد، از این منظر می‌توان این شهر کهن را در کنار روستاهای معروف دیگر ایران همچون ماسوله و ابیانه، میمند و … قرار داد.