مازه

مازه

معنی کلمه مازه در لغت نامه دهخدا

مازه. [ زَ / زِ ] ( اِ ) استخوان میان پشت را گویند که عربان صلب خوانند. ( برهان ). استخوان پشت و آن را پشت مازه نیز گویند و درد پشت را نیز پشت مازه درد خوانند. ( آنندراج ). صلب و مازن و استخوان میان کمر. ( ناظم الاطباء ). فقرات ظهر. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ). مازو. مازن. و رجوع به مازو و مازن شود.
- مازه پشت ؛ صلب. ( مهذب الاسماء، یادداشت به خط مرحوم دهخدا ): النائط، رگی در میان مازه پشت. ( ملخص اللغات حسن خطیب ، یادداشت ایضاً ). و رجوع به پشت مازه شود.
|| بعضی ناوی را که در میان پشت افتد گویند. ( برهان ). ناومیان پشت و عضله. ( ناظم الاطباء ).
مازه. [ زَ / زِ ] ( اِخ ) سردار ایرانی که مأمور بود مانع عبور اسکندر از رودخانه فرات گردد. ( از ایران باستان ص 1371 ). و رجوع به همین مأخذ ص 1371 و 1447 شود.

معنی کلمه مازه در فرهنگ عمید

تیرۀ پشت در انسان و برخی حیوانات، ستون فقرات، ستون مهره ها، پشت مازه.

معنی کلمه مازه در فرهنگ فارسی

(اسم ) استخوان تیر. پشت ستون فقرات مازو مازه .
سردار ایرانی که مامور بود مانع عبور اسکندر از رودخانه فرات گردد

معنی کلمه مازه در فرهنگستان زبان و ادب

{backbone network, backbone} [رایانه و فنّاوری اطلاعات، مهندسی مخابرات] شبکه ای با ظرفیت مجراهای ارتباطی زیاد که به عنوان ستون فقرات یک شبکۀ بزرگ، شبکه های کوچک تر را به یکدیگر مرتبط سازد

معنی کلمه مازه در دانشنامه عمومی

مازه (دریانوردی). در ساختار قایق ها و کشتی ها، تیر حمال اصلی کف قایق مازه ( به انگلیسی: keel ) یا بـِیس نامیده می شود. مازه ستون فقرات کشتی یا قایق و مهم ترین سازه کشتی است که همهٔ ساختمان روی آن ساخته می شود. مازه تیری یکپارچه و دراز است و تیرهای افقی بدنه کشتی به آن وصل می شوند. در قایق های بادبانی معمولاً مازه در زیر قایق برجسته است.
مازه، نیروی بادی که از بغل به شناور می خورد را به نیروی پیشران تبدیل می کند.

جملاتی از کاربرد کلمه مازه

از اواخر سال ۱۳۴۱ حضور گسترده موسی صدر در کلیساها، دیرها و مجامع دینی و فرهنگی مسیحیان آغاز شد. سخنرانی‌های صدر در دیرالمخلص واقع در جنوب، و کلیسای مارمارون در شمال لبنان طی سال‌های ۱۳۴۱ و ۱۳۴۲، تأثیراتی بر مسیحیان آن کشور بر جای نهاد.وی در زمستان سال ۱۳۵۳ خطبه‌های عید موعظه روزه را در حضور شخصیت‌های مسیحی لبنان در کلیسای کبوشیین بیروت ایراد نمود و اگر آتش جنگ داخلی شعله‌ور نمی‌شد، در پی آن بود تا کاردینال مارونی لبنان را برای ایراد خطبه‌های یکی از نمازهای جمعه شهر بیروت دعوت نماید.
نرگس به جمازه بر نهد رخت شمشاد در افتد از سر تخت
این نماز را واجب عینی می‌داند یعنی به جای نماز ظهر روز جمعه حتماً باید نماز جمعه اقامه شود؛ و این حکم صریح خداوند است در سوره جمعه و نیز سنت قطعیه. نماز عیدین (فطر و قربان) را هم جزو نمازهای واجب می‌شمرد.
قوله تعالی: قالُوا یا شُعَیْبُ گفتند: ای شعیب أَ صَلاتُکَ تَأْمُرُکَ این نمازهای فراوان تو میفرماید ترا، أَنْ نَتْرُکَ ما یَعْبُدُ آباؤُنا که ما را فرمایی تا دست بداریم پرستش آنچه پدران ما می‌پرستیدند، أَوْ أَنْ نَفْعَلَ فِی أَمْوالِنا ما نَشؤُا یا در مالهای خویش آن کنیم که ما خواهیم، إِنَّکَ لَأَنْتَ الْحَلِیمُ الرَّشِیدُ (۸۷) تویی تو آن زیرک راست آهنگ.
آن تشنه جگر، ز جان خود سیر آمد سبک از جمازه در زیر
ستخوان پشت، مازه میلاوه، بر مغازه گلگونه هست غازه یگزخم گرز غازی
بپشت مازه گاو زمین رسد آسیب چو در کشم خر خمخانه زیر بار هجا
بدان که هر چه در نمازهای دیگر شرط باشد، در این نماز شرط است و برون آن شش شرط دیگر است خاص.
در کهن‌ترین سندهای زرتشتی هیچ‌گونه اثری از زروان یافت نمی‌شود. نخستین بار این واژه در متن‌های مقدس زرتشتی غربی دیده می‌شود یعنی در یسنای نو و سرودها و نمازهای دین و در آنجا نیز جای کمی به آن داده شده‌است که به روشنی دیده می‌شود که مهمانی ناخوانده است. در سرودهای گاهانی اهورامزدا بدون تردید بالاترین خدا است و تصور و باورداشتی که به موجب آن اهورامزدا یک خدای فرعی و ضمنی باشد با همهٔ یزدان‌شناسی گاهانی ناسازگار است.
مناسبات ترکان و آل بویه چندان مطلوب نبود، اما طغرل توسط خلیفه در نمازهای عمومی به عنوان سلطان تأیید شد. چند روز پس از آن، طغرل خود، که سوگند یاد کرده بود که نه تنها به خلیفه، بلکه به امیر ملک رحیم بویه وفادار باشد، وارد پایتخت شد. او در آنجا از سوی سران و مردم به خوبی مورد استقبال قرار گرفت.
کسی که اِنّا اَعْطَیْناکَ الْکَوْثَر را در نمازهای واجب و مستحبّی بخواند، خداوند او را در روز قیامت از کوثر سیراب نماید و جایگاهش در نزد محمد خواهد بود.
دوشم جمازه به کف آمد کش با بور خویش گفتم جولان کن
برای تلاوت این سوره در نمازهای واجب و مستحب، فضیلت‌هایی وارده شده که بیانگر نیاز دائمی انسان به تذکّر و توجّه است تا از قیامت غفلت نکند و به دنیا دل نبندد.
در روایتی از ابی بن کعب از پیامبر اسلام منقول است: «کسی که سوره الحاقه را قرائت کند، خداوند در روز قیامت حسابرسی او را آسان خواهد نمود.» خواندن این سوره در نمازهای واجب و مستحبی توصیه شده‌است چنانچه جابر جعفی از محمد باقر روایتی به این مضمون نقل کرده‌است: «سوره حاقه را زیاد بخوانید. چرا که قرائت آن در نمازهای واجب و نوافل از نشانه‌های ایمان به خدا و رسول اوست و دین قرائت کننده سوره تا روزی که خدا را ملاقات کند، از او گرفته نمی‌شود.»
به جمازه ی شب سواری کنید تن و جان خود را حصاری کنید
پیش از هجرت به مدینه برای تمام نمازها خود، اذان می‌گفته‌است.
طواف کعبه مبادا که نا امید شوم مدد کنید که جمازه در گل افتاده است
پس نماز اهل مجاهدت و اهل استقامت بیشتر کنند و فرمایند؛ چنان‌که مشایخ مر مریدان را در شبانروزی چهارصد رکعت نماز فرمایندمر عادت تن را بر عبادت؛ و مستقیمان نیز نماز بسیار کنند، مر شکر قبول را د رحضرت ماندند این‌جا ارباب احوال و ایشان بر دو گونه باشند: گروهی آنان که نمازهاشان اندر کمال مشرب به جای مقام جمع بود، بدان مجتمع شوند و گروهی آنان که نمازهاشان اندر انقطاع مشرب به جای مقام تفرقه بود، بدان مفترق شوند. پس آنان که اندر نماز مجتمع باشند، روز و شب اندر نماز باشند و آنان که مفترق باشند به‌جز فرایض و سنن زیادتی کمتر کنند.