مارال

معنی کلمه مارال در فرهنگ اسم ها

اسم: مارال (دختر) (ترکی، مغولی) (طبیعت) (تلفظ: mārāl) (فارسی: مارال) (انگلیسی: maral)
معنی: آهو، ( به مجاز ) زیبا، مرال، گوزن، ( به مجاز ) زیبا و خوش اندام

معنی کلمه مارال در ویکی واژه

~ یا مرال نوعی گوزن کوهی ولی تفکیک نر یا ماده آن از اذهان زدوده شده. سه نوع از این حیوان زیبا توأماً جیران، مارال و ترلان همیشه در ابیات و اشعار فلکلور قدیمی گویش بهاری حضور داشتند.
~ نام زنانه. جَیرانِم، مارالِم، تَرلانِم. هاردَ قالدین گلمَدین. قاش قَرالدِ گلَمدین آهوی من، مارال من، غزال من. کجا ماندی نیامدی. تنگ غروب شد نیامدی.

جملاتی از کاربرد کلمه مارال

آلتی‌شهر (به اویغوری: ئالته شه‌هه‌ر) نامی است که در طی سده‌های ۱۸ و ۱۹ میلادی برای حوضهٔ تاریم در ترکستان شرقی(منطقه خودمختار سین کیانگ) استفاده می‌شده‌است. عبارت آلتی‌شهر در زبان‌های ترکی به معنی «شش شهر» می‌باشد که طبق نوشتهٔ آلبرت فن لوکوک این شش شهر شامل شهرهای کاشغر، مارالبشی، آق‌سو، ینگی‌سار، یارکند و ختن می‌شود.
سن وطندن ساری قلبین دویونورسه،مارالیم! وطنین ده مارالیندان ساری قلبی دویونور.
داستان زندگی زنی میانسال به نام مارال است که زندگی پر ماجرا و سختی را پشت سر گذاشته و با تکیه بر قدرت اراده‌اش توانسته خود و خانواده‌اش را به آرامش و آسایش برساند. اما برملا شدن رازی، این آرامش را از او سلب کرده و زندگی‌اش را دوباره دچار تلاطم بزرگی می‌کند. او در می‌یابد تمام کسانی که عاشقش بوده و دوستش داشته‌اند، جنایات بزرگی در حق او مرتکب شده‌اند. پس تصمیم می‌گیرد برای به دست آوردن هر آنچه که به ناحق از او گرفته شده، بجنگد.
در مدتی که آلنی از نظارت ساواک خارج شد، سرهنگ مولوی بارها و بارها مارال را فراخواند تا شاید بتواند از آلنی خبری به دست آورد، اما به نتیجه‌ای نرسید.
جیاکومو اف. مارالدی در سال ۱۷۰۴ مشخص کرد که کلاهک جنوبی در مرکز قطب چرخشی مریخ قرار ندارد. در خلال تقابل سال ۱۷۱۹، مارالدی هر دو کلاهک قطبی و تغییرات زمانی در مقیاس آن‌ها را مشاهده کرد.
از اواخر دوران پارینه سنگی که باستان شناسان فراپارینه سنگی یا میان سنگی می‌گویند، آثار مهمی در غارهای کمربند، هوتو، ال تپه و کمیشان در اطراف بهشهر یافت شده که بین ۱۲ تا ۱۵ هزار سال قدمت دارند در مجموع انسانهای اولیه ساکن البرز حداقل از حدود ۲۰۰ هزار سال پیش تا پایان عصر یخبندان در حدود ۱۲ هزار سال پیش در این منطقه وسیع از طریق شکار و گردآوری امرار معاش می‌کردند. فسیل حیوانات یافت شده نشان می‌دهد که گاو وحشی، مارال، آهو و فک از شکارهای مهم در این دوران بوده‌اند
مارال: بهترین داستان من اولین مجموعه تولیدات داخلی تی‌وی ۸ است که توسط آجون مدیا تولید شده و هازل کایا و آراس بولوت اینملی بازی می‌کنند. اولین قسمت این مجموعه در ۵ مارس به مخاطبان ارائه شد. این مجموعهٔ تلویزیونی فینال فصل خود را در ۲۱ مه پخش کرد.
سنده صحرایه ماراللار کیمی بیر چیخ نولوکی منده بیر صئیده چیخانلار کیمی صحرایه گلیم.
مارال آخرین فرزندش رابه دنیا آورد: گزل.