مادیا

معنی کلمه مادیا در فرهنگ اسم ها

اسم: مادیا (دختر) (فارسی) (تاریخی و کهن) (تلفظ: madiya) (فارسی: مادیا) (انگلیسی: madiya)
معنی: نام همسر آخرین پادشاه ماد

معنی کلمه مادیا در ویکی واژه

هرودوت او را پیشوای قبایل صحراگرد سکاها یا اسکیت‌ها برمی‌شمارد و نام پدرش را پروتوتی یا پارتاتوآ می‌نامد. هوخشتره برای تسخیر نینوا پایتخت آشور باناکامی مواجه شد زیرا سپاهیان اسکیت بریاست مادیا به یاری آشوریان آمده ایشان را نجات دادند.

جملاتی از کاربرد کلمه مادیا

یک اسب مؤنث بعد از ۴ سالگی به نام مادیان صدا می‌شود.
همچنین معروف به اِکاوی نوین، که بیشتر در وویوودینا، شمال باختری صربستان، اطراف کراگویواتس و والیوو در شومادیا؛ در ماچ‌وا (فقط در اطراف شاباتس و بوگاتیچ به‌جز لوزنیتسا و پودرینیه) در بلگراد و کرواسی خاوری اطراف شهر ووکووار صحبت می‌شود.
سپهدار فرخ بزد مادیان پی رزم آنان چو شیر ژیان
گاه بر ابغری سوار شود گاه بر مادیان به راه رود
ایالت آندرا پرادش به مرکزیت حیدرآباد از ایالات جنوبی هند محسوب می‌شود و در همسایگی ایالت‌های تامیل نادو در جنوب، کارناتاکا در غرب و ماهاراشترا، مادیا پرادش و اوریسا در شمال بوده و خلیج بنگال در شرق آن واقع شده‌است.
همان پویه در راه نوشد که بود همان مادیان پیشرو شد که بود
بفرمود تا مادیانی چو باد کز آبستنی باشدش وقت زاد
نام کامل وی «ابوالفرج جمال الدین عبدالرحمن ابن ابی الحسن علی ابن محمد ابن علی ابن عبدالله ابن حمادیابن احمد ابن محمد ابن جعفر ابن الجوزی عبدالله ابن قاسم ابن محمد ابن عبدالله ابن عبدالرحمن ابن القاسم ابن محمد ابن ابی بکر» است.
ممتاز محل در سال ۱۶۳۱ در هنگام لشکرکشی شوهرش در جنوب دکن که او را همراهی می‌کرد، در هنگام تولد چهاردهمین فرزند خود، دختری به نام گوهرآرا بیگم، در برهانپور، دکن (مادیا پرادش کنونی) درگذشت. شاه جهان تاج محل را به عنوان آرامگاه او بنا کرد که بنای یادبودی از عشق نامیرای او به همسرش است. هیچ تصویر معاصری از ممتاز محل مانند سایر بانوان سلطنتی گورکانی وجود ندارد که پذیرفته شده باشد، اما نگاره‌های خیالی بسیاری از سده ۱۹ به بعد خلق شده‌اند.
دانه کاری سال دیگر بردهد مادیانت بعد از این استر دهد
فَلَمْ یَزِدْهُمْ دُعائِی إِلَّا فِراراً ای لم یزدادوا الّا تمادیا فی الغیّ و اعراضا.
این اسب عرب به وسیله توماس دارلی در سال ۱۷۰۴ در آلپو سوریه خریداری و به آلدبی پارک انگلیس آورده شد و تعداد زیادی مادیان از آن کشش شد. دارلی عربین با ۱۵ دست ارتفاع، زیبایی و اصالتی بی‌حد و حصر داشت و بیشترین نقش را در تاریخچه تروبرد داشته‌است.
بر آخر یکی مادیان بد بلند که کارزاری و زیبا سمند
وی در این مقایسه می‌نماید که باب چهارم از مرزبان‌نامه که با عنوان «در دیو گاوپای و دانای دینی» (یا «داستان دیو گاوپای و دانای نیک دین») آمده ظاهراً از مادیان یوشت فریان منشأ می‌گیرد.
جهانیان و جهان و جمادیان و نبات حقیقتی است که در صورت مجاز آمد
چو رستم بران مادیان بنگرید مر آن کرهٔ پیلتن را بدید
سوندای غربی از لحاظ تقسیمات اداری به ۸ منطقه (کابوپاتن) و ۲ شهرداری (کوتامادیا) تقسیم شده‌است:
مادیان یوشت فریان سیزده سده پیش از مرزبان‌نامه نوشته شده‌است.
سرانجام کیمریان با اسکیت‌ها مصادف شدند و محتملا مانند ترریان مغلوب مادیا پیشوای اسکیت‌ها گشتند. چنان‌که بعد مشاهده می‌شود رونق کار مادیا در حدود دهه‌های پنجم و چهارم قرن هفتم پ.م. بود. پس از آن به‌طوری‌که هرودوت می‌گوید در سواحل شمالی آسیای صغیر نزدیک سینوپ متمکّن گشتند. در پایان قرن هفتم پ.م. به‌طور قطع مغلوب آلیات شاه لیدی شدند.
تو از یاری تیزتک مادیان به خاک دماوند دادی عنان