مادون قرمز

معنی کلمه مادون قرمز در ویکی واژه


بخش نامریی از طیف امواج الکترومغناطیسی با طول موج بین نور مريی و امواج رادیویی ( به تقریب بین ۰.۷۵ و ۱۰۰۰ μm)
Forusorx, from foru "down, downwards; below; beneath;" Mid.Pers. frôt "down, downwards;" O.Pers. fravata "forward, downward;" cf. Skt. pravát- "a sloping path, the slope of a mountain," + sorx→ red.

جملاتی از کاربرد کلمه مادون قرمز

در اوایل دهه ۱۹۲۰، او کار خود را بر روی تولید امواج مایکروویو با عبور جرقه از براده‌های فلزی که در روغن جاسازی شده بود، آغاز کرد. این باعث شد که او در اواسط دهه ۱۹۲۰ کل طیف الکترومغناطیسی را در یک زنجیره واحد قرار دهد، و در اواخر دهه ۱۹۲۰ او در حال مطالعه چگالی توان طیفی تابش حاصل بود. این تحقیق در دهه ۱۹۳۰ در مطالعات او بر روی طیف مادون قرمز دور، با استفاده از توری‌های پراش برای جداسازی انتشار فرکانس‌های مختلف توسعه یافت. موضوع تحقیق نهایی او، در اواخر دهه ۱۹۳۰ و اوایل دهه ۱۹۴۰، مکانیسم انتشار دقیق و حالت‌های ارتعاش فرستنده مایکروویو را که در کار قبلی خود اختراع کرده بود، در نظر گرفت.
تکنولوژی شبکه بی‌سیم برای اتصال دستگاه‌ها، بدون استفاده از سیم‌کشی طراحی شده‌است. این دستگاه‌ها از امواج رادیویی یا سیگنال‌های مادون قرمز به عنوان رسانه انتقال استفاده می‌کنند.
یک تشخیص دهنده الکترونیکی از یک حسگر حرکت که می‌تواند تشخیص حرکت را به یک سیگنال الکتریکی تبدیل کند تشکیل شده‌است. این منظور می‌تواند با اندازه‌گیری تغییرات نوری یا شنوایی در میدان تحت نظر تحقق یابد. نور مادون قرمز یا تکنولوژی لیزر می‌تواند برای قسمت تشخیص نوری مورد استفاده قرار گیرند. بیشتر تشخیص دهنده‌های حرکت می‌توانند ۵۰ تا ۸۰ فوت رأ تشخیص دهند. این دسته از حسگرها قسمت مهم و حیاتی از سیستم‌های قوی و کامل امنیتی را که هم برای خانه‌ها و هم شرکت‌ها استفاده می‌شوند را تشکیل می‌دهند. وقتی تشخیص حرکت توسط یک ساختار طبیعی صورت گیرد آن را درک کردن حرکت می‌نامیم.
اشعه مادون قرمز مطالعه تابش با طول موج است که بیش از حد طولانی است که برای چشم غیر مسلح قابل مشاهده است، اما کوتاه‌تر از امواج رادیویی است. مشاهدات مادون قرمز معمولاً با تلسکوپ‌های مشابه تلسکوپ‌های نوری آشنا ساخته می‌شود. اشیاء سردتر از ستارگان (مانند سیارات) معمولاً در فرکانس‌های مادون قرمز مورد مطالعه قرار می‌گیرند.
سنسورهای مادون قرمز می‌توانند در یک دمای عامل پایدار شوند تا نویز تصویر را کاهش دهند.
گرچه ایده‌هایی در طراحی هواپیما برای کاهش بازتاب راداری اتخاذ شده‌بود، اما در عمل این هواپیما قابلیت رادارگریزی نداشت؛ به‌طوری‌که از فواصل طولانی حتی توسط رادارهای کنترل هوایی قابل ردگیری بود. از طرفی حرارت بالای تولید شده توسط بلک‌برد، آن را یک هدف بزرگ مادون قرمز می‌ساخت.
سرگرد پرویز جعفری، فرمانده اسکادران نیروی هوایی ارتش، به همراه ستوان یکم جلال دمیریان به عنوان افسر تسلیحاتی، با هواپیمای دوم مک‌دانل داگلاس اف-۴ فانتوم ۲ برای رهگیری شی اعزام شدند. جعفری قفل راداری روی شی را در برد ۲۷ مایل دریایی (۵۰ کیلومتر) بدست آورده که اندازه آن قابل مقایسه با بوئینگ کی‌سی-۱۳۵ استراتوتانکر است. با نزدیک شدن به شی جعفری توصیف می‌کند: «چشمک می‌زد با نورهای شدید قرمز، سبز، نارنجی و آبی و چنان درخشان که قادر به دیدن بدنه آن بودیم»، سپس سیستم ارتباطی هواپیمای او خاموش شده و ۹ موشک هدایت شونده مادون قرمز ایم-۹ سایدوایندر و دیگر تجهیزات الکترونیکی و جنگی او از کار افتاده‌است و تنها پس از دور شدن جت از جسم پرنده به حالت عادی بازگشته.
این به‌طور عمده در پلاستیک برای ویژگی‌های ضد مسدود سازی آن و همچنین جذب مادون قرمز در مارک لیزر استفاده می‌شود. خواصی مانند مقاومت ضربه و مقاومت در برابر حرارت را افزایش می‌دهد