ماد
معنی کلمه ماد در لغت نامه دهخدا

ماد

معنی کلمه ماد در لغت نامه دهخدا

ماد. ( اِ ) مخفف مادر است که عربان والده و ام گویند. ( برهان ). مخفف مادر است که «راء» حذف شده و گاه دال را حذف کنند ومار گویند یعنی مادر. ( انجمن آرا ) ( آنندراج ). مادر. ( از ناظم الاطباء ). مادر.مادندر. ( فرهنگ فارسی معین ). و رجوع به مادر شود.
ماد. ( اِخ ) نام قومی است آریایی ایرانی نژاد که در ابتدای قرن هفتم یاآخر قرن هشتم قبل از میلاد مسیح دولت ماد را تأسیس کردند و نخستین پادشاه این قوم دیوکس ( 708-655 ق.م ) و آخرین پادشاه آسیتاگس ( 584-550 ق.م ) است. این سلسله به دست کورش هخامنشی منقرض شد. ( از حاشیه برهان چ معین ). مادها مردمانی آریایی و ساکن سرزمینهای جنوبی آذربایجان و اطراف همدان بودند که بنا بعقیده مورخان پیش از هزاره اول ق.م. از راه قفقاز به ایران آمدند و در آنجا ساکن شدند. این قوم در اواخر قرن 8 ق.م. یا اوایل قرن 7 ق.م. دولت ماد را تشکیل دادند.
ماد. ( اِخ ) دولت ماد. پادشاهی ماد. سلسله پادشاهی ایرانی که قوم ماد آنرا در سال 705 ق.م. در ناحیه مادتشکیل داد. قبایل مختلف ماد در برابر تجاوزهای پی درپی پادشاهان آشور و از آنجمله وادانیراری سوم ، شلم نصر دوم ، شمسی اداد، تیگلات پالسر چهارم ، سارگن دوم و سناخریب متحد شدند و دولت ماد را بوجود آوردند. نام ماد برای نخستین بار در کتیبه شلم نصر دوم که در سال 844 ق.م. به ماد لشکر کشید، ذکر شده. شمسی اداد نیز نام مادها را برده تیگلات پالسر چهارم هم در 744 ق.م. به ماد لشکر کشیدو از سرزمین ماد بخشهایی را به کشور آشور ضمیمه کرد. او بیش از 60 هزار اسیر گرفت و با گله های گاو، گوسفند، قاطر و شتر به کالاه ( کالح ) پایتخت آشور برد. سارگن دوم با مردم «منای » که با مادها خویشی داشتند و در جنوب دریاچه ارومیه ساکن بودند جنگ کرد و «دیااکو» را به اسارت به حماة در شام برد. بعضی از مورخان این شخص را با نخستین پادشاه ماد که هرودوت آنرا «دیوکس » نامیده یکی می دانند. پس از هجوم کیمری ها به «اورارتو» و شمال آشور این دولت در خطر افتاد. «آسور حیدون » پادشاه آشور که در برابر اتحاد کیمری ها با قبایل آریایی مسکون در آذربایجان قرارگرفته بود تا کوه دماوند پیش راند ولی «کشات ریت » مادی با گروهی از مادها، کیمری ها، مانی ها و سکاها وی را عقب رانده ، و در قلعه «کی شاشو» بر او حمله برد،اما شکست یافت. از مطالب بالا روشن می شود که در نیمه اول قرن 7 ق.م. در شمال غربی ایران دولتهایی وجود داشته که ماد نیز یکی از آنها بوده است. هردوت می نویسد: آشوریها در آسیا پانصد سال حکومت کردند. اول مردمی که سر از اطاعت آنها پیچیدند مادها بودند. اینها برای آزادی جنگیدند، و رشادتها نمودند و از قید بندگی رستند. هردوت از طوایف ماد شش طایفه را نام می برد،بوس ها، پارتاکن ها، ستروخات ها، آریسانت ها، بودیها و مغها. این طوایف هرکدام زندگی سیاسی و اجتماعی جداگانه داشتند که بنابر نوشته هردوت دیوکس آنها را متحدساخت و دولت ماد را تشکیل داد. از نوشته های هرودوت چنین برمی آید که دولت ماد در 701 یا 708 ق.م. تأسیس شد و 150 سال دوام یافت و در سال 550 ق.م. به دست کورش بزرگ برچیده شد. پادشاهان ماد بنابر نوشته هرودوت عبارتند از: 1-«دیوکس » ( حکومت 708 تا 655 ق.م. ) 2-«فرورتیش » ( حکومت 655 تا 633 ق.م. ) 3-«هووخشتر» ( حکومت 633 تا 585 ق.م. ) 4-آستیاگس ( حکومت 585 تا 550 ق.م. ) دولت ماد را می توان پیشاهنگ دولت آریایی و دولت بزرگ هخامنشی دانست چه «هووخشتر» دولتهای نیرومند آن زمان یعنی آشور و بابل را ضعیف ساخت و بر ارمنستان و آسیای صغیر تا رود هالیس دست یافت. عیلام ، پارس ، هیرکانی ، طبرستان و باکتری از دولت ماد اطاعت میکردند. این دولت اصول کشورداری قبایل متحد و فنون نوین جنگ را بوجود آورد. چنانکه کوروش بزرگ پس از فتح ماد همدان را که پایتخت دولت ماد بود، مرکز پادشاهی خود قرار داد و پارسیان از آداب و رسوم و حتی طرز پوشاک مادها بهره مند شدند. از تمدن دولت ماد آثار زیادی باقی نمانده و هیچ کتیبه ای که نشان دهنده خط و زبان آنها باشد بدست نیامده ، اما هم در کتیبه های آشور و هم در سنگ نوشته های هخامنشی وجود تمدنی در ماد محرز میشود. بعلاوه چند نمونه از آثار ماد باقی است که پایه تمدن آن را نشان میدهد. این آثار عبارتند از مجسمه شیری از سنگ در نزدیکی همدان ، صورت حجاری شده ٔمردی با لباس مادی در دخمه ای نزدیک سرپل ذهاب که اکنون آنرا «دکان داود» مینامند، تصویر فروهر بر سنگ در بالای دخمه در نزدیکی صحنه ، دخمه ای در دیران لرستان که اکنون آنرا «اتاق فرهاد» میخوانند. پیکره حجاری شده مردی در حالت پرستش در دخمه کوچکی در ده «نواسحاق وند» نزدیک کرمانشاه و تصویر شاه و روحانی در دو طرف مشعل آتش در قیز قاپان. علاوه بر اینها شهر همدان با هفت قلعه رنگارنگ و کاخی که در آن بوده نشان دهنده تمدن درخشان ماد است. «پولی بیوس » درباره قصر همدان مینویسد: ستونهای این قصر از چوب سدر و سرو ساخته شده ، روی آنها را با لوحه های سیمین و زرین پوشانیده اند و تخته های پوشش عمارت هم از نقره خالص است. از زبان و خط ماد چنانکه گفته شد نشانه ای نیست ولی مورخان معتقدند زبان آنها بازبان پارسها اختلاف زیادی نداشته. از مذهب ماد نیز اطلاع صحیحی در دست نیست ولی از تصویر برجسته سنگی که در قیزقاپان ، از دوره ماد پیدا شده و آن پادشاه و روحانی را در دو طرف آتش نشان میدهد، بر میاید که مادها نیز میترا پرست و آتش پرست بوده اند. و اگر گفته آن عده از تاریخ نویسان راست باشد که زردشت از کنار دریاچه «چیچست » برخاسته باید گفت مادها نیز به دو نیروی آهورامزدا و اهریمن عقیده داشتند. بنا بر عقیده همین محققان مغها که طایفه روحانی مادها بودند مذهب را با سحر و جادو آلوده ساختند و زردشت چون خواست دین را پاک گرداند، مغها بر او شوریدند و وی بناچار به باختر رفت و در آنجا دین خود را گسترد. تشکیل دولت ماد در تاریخ شرق قدیم از این لحاظ اهمیت دارد که برای نخستین بار دولتی بزرگ از میان نژاد آریا برخاست. برتری نژاد سامی را پایان داد و سبب شد که دولت آریایی و بزرگ هخامنشی ایجاد شود، چنانکه پاره ای از محققان دولت هخامنشی را دنباله و مکمل دولت ماد میدانند. ( از فرهنگ فارسی معین ).

معنی کلمه ماد در فرهنگ فارسی

سلسله پادشاهی ایرانی که قوم ماد آنرا در سال ۷٠۵ ق م . در ناحیه ماد تشکیل داد. قبایل مختلف ماد در برابر تجاوزهای پی در پی پادشاهان آشور و از آنجمله و ادانیرای سوم شلم نصر دوم شمسی اداد تیگلات پالسر چهارم سارگن دوم و سنا خریب متحد شدند و دولت ماد را بوجود آوردند . نام ماد برای نخستین بار در کتیبه شلم نصر دوم که در سال ۸۴۴ ق م . به ماد لشکر کشید ذکر شده . شمسی اداد نیز نام مادها را برده . تیگلات پالسر چهارم هم در ۷۴۴ ق م . به ماد لشکر کشید و از سرزمین ماد بخشهایی را بکشور آشور ضمیمه کرد . او بیش از ۶٠ هزار اسیر گرفت و با گله های گاو گوسفند قاطر و شتر به کالاه ( کالح ) پایتخت آشور برد . سارگن دوم با مردم [ منای ] که با مادها خویشی داشتند و در جنوب دریاچه رضائیه ساکن بودند جنگ کرد و [ دیااکو ] را باسارت به حماه در شام برد . بعضی از مورخان این شخص را با نخستین پادشاه ماد که هرودوت آنرا [ دیوکس ] نامیده یکی میدانند . پس از هجوم کیمری ها به او رار تو و شمال آشور این دولت در خطر افتاد . آسور حیدون پادشاه آشور که در برابر اتحاد کیمری ها با قبایل آریایی مسکون در آذربایجان قرار گرفته بود تا کوه دماوند پیش راند ولی [ کشات ریت ] مادی با گروهی از مادها کیمری ها مانی ها و سکاها وی را عقب رانده و در قلعه [ کی شاشو ] بر او حمله برد اما شکست یافت . از مطالب بالا روشن میشود که در نیمه اول قرن ۷ ق م . در شمال غربی ایران دولتهایی وجود داشته که ماد نیز یکی از آنها بوده است . هرودوت مینویسد : آشوریها در آسیا پانصد سال حکومت کردند اول مردمی که سر از اطاعت آنها پیچیدند مادها بودند . اینها برای آزادی جنگیدند و رشادتها نمودند و از قید بندگی رستند . هرودوت از طوایف ماد شش طایفه را نام میبرد : بوس ها پارتاکن ها ستروخات ها آریسانت ها بودی ها و مغ ها . این طوایف هر کدام زندگی سیاسی و اجتماعی جداگانه داشتند که بنابر نوشته هرودوت دیوکس آنها را متحد ساخته و دولت ماد را تشکیل داد . از نوشته های هرودوت چنین بر می آید که دولت ماد در ۷٠۱ یا ۷٠۸ ق م . تاسیس شد و ۱۵٠ سال دوام یافت و در سال ۵۵٠ ق م . بدست کوروش بزرگ برچیده شد . پادشاه ماد بنابر نوشته هرودوت عبارتند از : ۱ - [ دیوکس ] ( حک. ۶۵۵ - ۷٠۸ ق م . ) دیااکو و دیاکو . ۲ - [ فرورتیش ] ( حک. ۶۳۳ - ۶۵۵ ق م . ) . ۳- [ هووخشتر] ( حک. ۵۸۵ - ۶۳۳ م .ق . ) دولت ماد را میتوان پیشاهنگ دولت آریایی و دولت بزرگ هخامنشی دانست چه هوو خشتر دولتهای نیرومند آنزمان یعنی آشور و بابل را ضعیف ساخت و بر ارمنستان و آسیای صغیر تا رود هالیس دست یافت . عیلام پارس هیرکانی طبرستان و باکتری از دولت ماد اطاعت میکردند . این دولت اصول کشورداری قبایل متحد و فنون نوین جنگ را بوجود آورد چنانکه کوروش بزرگ پس از فتح ماد همدان را که پایتخت دولت ماد بود مرکز پادشاهی خود قرار داد و پارسیان از آداب و رسوم و حتی طرز پوشاک مادها بهره مند شدند . از تمدن و هیچ کتیبه ای که نشان دهنده خط و زبان آنها باشد بدست نیامده اما هم در کتیبه های آشوری و هم در سنگ نوشته های هخامنشی وجود تمدنی در ماد محرز میشود . بعلاوه چند نمونه از آثار ماد باقی است که پایه تمدن آن را نشان میدهد . این آثار عبارتند از : مجسمه شیری از سنگ در نزدیکی همدان صورت حجاری شده مردی با لباس مادی در دخمه ای نزدیک سر پل ذهاب که اکنون آنرا [ دکان داود ] مینامند تصویر فروهر بر سنگ در بالای دخمه ای در نزدیکی صحنه دخمه ای در دیران لرستان که اکنون آنرا [ اتاق فرهاد ] میخوانند تصویر حجاری شده مردی در حال پرستش در دخمه کوچکی در ده [ نواسحق وند ] نزدیک کرمانشاه و تصویر شاه و روحانی در دو طرف مشعل آتش در قیزقاپان . علاوه بر اینها شهر همدان با هفت قلعه رنگارنگ و کاخی که در آن بوده نشان دهنده تمدن درخشان ماد است . [ پولی بیوس ] درباره قصر همدان مینویسد : ستون های این قصر از چوب سدر و سرو ساخته شده روی آنها را با لوحه های سیمین و زرین پوشانیده اند و تخته های پوشش عمارت هم از نقره خالص است . از زبان و خط ماد چنانکه گفته شد نشانه ای نیست ولی مورخان معتقدند زبان آنها با زبان پارسها اختلاف زیادی نداشته . از مذهب ماد نیز اطلاع درستی در دست نیست ولی از تصویر برجسته سنگی که در [ قیزقاپان ] از دوره ماد پیدا شده و آن پادشاه و روحانی را در دو طرف مشعل آتش نشان میدهد بر می آید که مادها نیز میترا پرست و آتش پرست بوده اند و اگر گفته آن عده از تاریخ نویسان راست باشد که زردشت از کنار دریاچه [ چیچست ] برخاسته باید گفت مادها نیز به دو نیروی آهورا مزدا و اهریمن عقیده داشتند . بنابر عقیده همین محققان مغ ها که طایفه روحانی مادها بودند مذهب را با سحر و جادو آلوده ساختند و زردشت چون خواست دین را پاک گرداند مغ ها بر او شوریدند و وی بناچار به باختر رفت و در آنجا دین خود را گسترد . تشکیل دولت ماد در تاریخ شرق قدیم از این لحاظ اهمیت دارد که برای نخستین بار دولتی بزرگ از میان نژاد آریا برخاست برتری نژاد سامی را پایان داد و سبب شد که دولت آریایی و بزرگ هخامنشی ایجاد شود چنانکه پاره ای از محققان دولت هخامنشی را دنباله و مکمل دولت ماد میدانند .
( صفت ) منسوب به ماده : ۱- چیزی که مربوط به ماده است امور مادی : نفس ... گوهریست چون گوهرمادی که او را صورتی نباشد ... ۲- آنچه که مربوط به پول و اقتصاد است . ۳- کسی که ماده را اصل واساس جهان آفرینش داند جمع : مادیون مادیین . ۴- پول پرست مقتصد .
گوالیدن و جنبیدن نبات

معنی کلمه ماد در فرهنگستان زبان و ادب

{VCT} [اعتیاد] ← مشاوره و آزمایش داوطلبانه

معنی کلمه ماد در دانشنامه عمومی

ماد (ساتراپی هخامنشی). ماد ( به پارسی باستان: 𐎶𐎠𐎭، Māda ) نام سرزمینی بود که دسته ای از آریایی های ایرانی، بنام مادها در آن ساکن بودند. این سرزمین دربرگیرنده بخش غربی فلات ایران بود. سرزمین آذربایجان فعلی در شمال غربی فلات ایران را با نام ماد کوچک و ناحیه امروزی تهران ( ری ) ، حوزه شمال غربی کویر مرکزی، همدان، کرمانشاه، لرستان، و کردستان، تاکستان ( سیادن ) را با نام ماد بزرگ می شناختند.
پس از نبرد کوروش و پدربزرگش ایشتوویگو ( آستیاگ ) واپسین پادشاه ماد در سال ۵۵۰ پ. م. ، پادشاهی ماد منحل شد و ساتراپی ماد به وجود آمد . پادشاهی ماد دورانی طولانی ( ۷۲۸ - ۵۵۰ پ. م. ) برپایید، و جای خود را به شاهنشاهی هخامنشی سپرد، که چیزی جز تداوم دولت و تمدن ماد با همان اقوام نبود.
معماری مادی که بعد از آشور تحت تأثیر معماری باشکوه اورارتو بود، با وارد کردن عوامل ایرانی، پایه گذار آثار درخشان دوران هخامنشی نظیر پارسه تخت جمشید و شوش شد. بسیاری دیگر از نشانه های تمدن های میان رودان نیز از طریق مادها به هخامنشیان انتقال پیدا کرد، به طوری که تا قرن ها بعد، نظم دربار ایران و تقریبا" بیشتر جنبه های باشکوه و فرهنگی جامعه ایران، از طرف نویسندگان یونانی به مادها نسبت داده می شود. سلطنت ایشتوویگو موقعیت ماد را از یک حکومت قدرتمند برمبنای قدرت نظامی به مرکزی برای فرهنگ تغییر داد. آثار این نفوذ فرهنگی را در توجه بسیار شاهنشاهان هخامنشی به ماد، علاقه آن ها به فرهنگ و آداب مادی، نفوذ دین مادی بین مردم ایران از طریق قبیله مغ می توان دید.
با شکست مادها ( ۵۵۰ پ م ) و تشکیل شاهنشاهی هخامنشی و سپس فتح کامل لیدی و بابل پادشاهی هخامنشیان تبدیل به بزرگ ترین شاهنشاهی شناخته شده جهان آن روزگار شد.
به گفته آریان، پس از حمله اسکندر به ساتراپی ماد در تابستان ۳۳۰ پ. م. ، او یک فرمانده سابق داریوش سوم بزرگ به نام آتروپات را در سال ۳۲۸ پ. م. به عنوان ساتراپ منصوب کرد.
ماد (فیلم). ماد ( به انگلیسی: Mud ) فیلمی درام، مهیج و جنایی به نویسندگی و کارگردانی جف نیکولز و محصول سال ۲۰۱۲ آمریکا می باشد. از بازیگران فیلم می توان به متیو مک کانهی، تای شرایدن، سام شپارد و ریس ویترسپون اشاره کرد.
این فیلم یکی از نامزدهای نخل طلایی جشنواره فیلم کن ۲۰۱۲ بود. همچنین در ژانویهٔ ۲۰۱۳، در جشنواره فیلم ساندنس بر روی پرده رفت و در ۱۰ مه ۲۰۱۳ نیز، به طور گسترده اکران شد.
دو نوجوان در برخورد با یک زندانی فراری تصمیم می گیرند تا او را از دست پلیس و جایزه بگیرها فراری دهند و به او کمک کنند تا به عشق اش برسد.
ماد (مجارستان). ماد ( به مجاری: Mád ) یک منطقهٔ مسکونی در مجارستان است که در ناحیه سرنچ واقع شده است.
شهر بیستریتسه ناد پرنشتینم خواهرخواندهٔ ماد ( مجارستان ) هست.
معنی کلمه ماد در فرهنگ فارسی
معنی کلمه ماد در فرهنگستان زبان و ادب
معنی کلمه ماد در دانشنامه عمومی
معنی کلمه ماد در دانشنامه آزاد فارسی
معنی کلمه ماد در ویکی واژه
جملاتی از کاربرد کلمه ماد

معنی کلمه ماد در دانشنامه آزاد فارسی

قلعه مادی
قلعه مادی
قلعه مادی
سلسلۀ شاهی ایرانی (ح ۷۲۰ـ ۵۵۰پ م). مادها یکی از سه تیرۀ اصلی هندو ایرانیان پنداشته می شوند که در حدود قرن ۹پ م به فلات ایران مهاجرت کردند. اولین بار در ۸۳۸پ م کتیبۀ شلمنصر سوم پادشاه آشور از قومی به نام آمادای در غرب و جنوب غربی دریاچۀ ارومیه گزارش می دهد؛ با وجود این، دربارۀ چند و چون پادشاهی ماد و سازمان و ساختار اجتماعی و سیاسی طوایف مادی اطلاعات باستان شناختی دقیقی در دست نیست. آنچه از تاریخ پادشاهی ماد می دانیم بیشتر بر پایۀ روایات هرودوت است. باستان شناسان هنوز نتوانسته اند ثابت کنند که تپۀ هگمتانه در همدان، همان بازمانده های هگمتانه پایتخت شکوهمند مادهاست. تشکیل پادشاهی ماد به سرکردگی دیاکو در حدود ۷۵۰ـ۷۲۸پ م در شمال غرب فلات ایران و ناحیۀ کوهستانی زاگرس بر پایۀ مدارک باستان شناختی تأیید نمی شود، این مناطق تحت نفوذ و سیطرۀ امپراتوری های اورارتو، آشور، پادشاهی مانّا و امیرنشین اِلیپی بودند. مانّا و الیپی پیوندهای سیاسی با دربارهای آشور و عیلام داشتند. سارگون دوم پادشاه آشور در لشکرکشی ۷۱۴پ م به آذربایجان و کردستان، از مشارکت مادها در نبردها به سود طرفین درگیر گزارش می دهد، اما از مادها چونان قدرتی سیاسی و مستقل و هم تراز اورارتو و مانّا نام نمی برد. دربارۀ روابط سیاسی ماد و عیلام و الیپی چیزی نمی دانیم. اسناد اورارتویی از مادها چونان جنگاوران مزدور یاد کرده اند که برای آشور، مانّا یا اورارتو می جنگیدند. شاید مقدمات پادشاهی مادها پس از ۷۱۴ـ۷۱۱پ م که قدرت اورارتو کاهش یافت، فراهم شد. با این حال تردید دربارۀ قلمرو پادشاهی ماد بسیار است. اورارتو ها آذربایجان را در حدود ۵۸۵پ م از کف دادند و ماناییان تا حدود ۵۵۰ ـ۵۲۵پ م حیات سیاسی داشتند. سال های ۶۵۳ـ۶۲۵پ م را میان پردۀ سکایی نامیده اند. در این سال ها سکاها بر مادها چیره شدند اما دربارۀ این روایت تاریخی، مدارک باستان شناختی در دست نیست. در ۶۱۲پ م اتحادیۀ بابل و ماد توانست نینوا پایتخت آشور را فتح کند. بر اساس تحقیقات جدید، سهمی از خاک آشور نصیب ماد نشد و دیپلماسی بابلی اجازۀ حضور مادها را در بین النهرین نداد. ۵۹۰پ م را باید نقطۀ آغازین حرکت سیاسی ماد بدانیم. در این سال اورارتو برای بقای خود می جنگید. در ۵۸۵پ م توشپا به دست سپاهیان ماد تاراج شد و سپس در کنارۀ رود هالیس، قِزِل ایرماق در ترکیۀ کنونی، مادها به فرماندهی هُوَخْشَتره با سپاه لیدی درآویختند. فرجام نبرد با لیدی، صلح معروف کسوف بود که نوشته اند تالس ملطی آن را محاسبه و پیش بینی کرده بود، هرچند پژوهشگران تاریخ علم آن را یک افسانه می دانند تا حقیقتی تاریخی. سالنامه های بابلی این نبردها را گزارش کرده اند. ایشتوویگو (آستیاگ) آخرین پادشاه ماد از ۵۸۵ـ۵۵۰پ م حکومت کرد و در نهایت به دست کوروش کبیر سرنگون و قلمرو ماد ضمیمۀ پادشاهی نوظهور هخامنشی شد. از تمامی قراین و شواهد بر می آید که پادشاهی ماد، پادشاهی قبایل و طوایف صحراگرد و چادرنشین بود؛ زیرا تا کنون از شهرهای مادی اثری نیافته اند. نقوش برجستۀ آشوری چند قلعۀ مادی را نمایش می دهند که بر فراز کوه ها و ارتفاعات مشرف بر دره ها ساخته بودند. از چنین بناهایی نیز اثری به دست نیامده است. دیاکو ۵۳ سال فرمانروایی کرد و پس از او به ترتیب، فرَوَرتیش (یا فَراُرتس) از ۶۴۵ تا ۶۲۳پ م و هُوَخشَترَه (کیاکسار) از ۶۲۳ تا۵۸۴پ م سلطنت کردند. آخرین پادشاه ماد، آستیاگ (ایشتوویگو، ایختوویگو) در ۵۵۰پ م به دست کوروش بزرگ هخامنشی سرنگون شد.

معنی کلمه ماد در ویکی واژه

نام یکی از اقوام سه‌گانه ایرانی ماد، پارس، پارت، که هرودوت ایشان را آریایی نامیده و پایتخت ایشان هنگمتنه بود. نخستین بار لوح آشوری ۸۰۲ پ. م. از کشور ماد یاد می‌نماید. ماد ممکن است یک کلمه خالص باشد ولی قابل تجزیه به ما - دِ هم نیز ممکن است. اگر فرض اخیر مادِ صحیح باشد پس مادها به داشتن صفت ما شهره بودند البته ما به زبان معیار باستان به معنی بوسه است و به شکل ماش، ماچ نیز مسموع می‌شود. به غیر از همدان شهرها و استان‌های کرماشان، مازندران، ماکو، ماهاباد نیز با صفت ما ساخته شده‌اند.

جملاتی از کاربرد کلمه ماد

کند آن خالت از خرد خالی بهر میراث مادرت حالی
برای پیروی از دل ملامتم نکنید برای این که ز مادر برای این زادم
ابی تو چون توانم بود ایدر که تو هستی مرا همتای مادر
برو هنر طلب ای خواجه کز پدر و مادرت درون گور نپرسد نکیر یا منکر