مابقی

معنی کلمه مابقی در لغت نامه دهخدا

مابقی. [ ب َ ] ( ع اِ مرکب ) مانده. بقیه. برجای مانده. تتمه. آنچه برجایست. باقیمانده. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ) :
گروهی رااز آن شیران جنگی
بکشت و مابقی را داد زنهار.فرخی.والا رضی دولت و زیبا کمال دین
کز آدم اوست گوهر و سنگند مابقی.مختاری.دگر مابقی را ز گنج و سپاه
یله کرد و بگذشت از آن کوچگاه.نظامی.

معنی کلمه مابقی در فرهنگ معین

(بَ ) [ ع . ] (اِ. ) بقیه ، باقی مانده .

معنی کلمه مابقی در فرهنگ عمید

آنچه باقی مانده، بقیه.

معنی کلمه مابقی در فرهنگ فارسی

آنچه باقی مانده، بقیه
( فعل ) آنچه باقی ماند بقیه : نقاش روی خوب تو انصاف روی تو دادا آن چنانک حرفی نگداشت مابقی . ( احمد بن محمد . لباب الالباب )
مانده بقیه

جملاتی از کاربرد کلمه مابقی

باشندگان در آسیای میانه بیشتر از ۷۰ قوم و ملیت هستند و این منطقه پتانسیل لازم برای درگیری‌های قومی و نژادی دارد، دین ۸۵ درصد از مردم اسلام است و مابقی مسیحی یا بی‌دین هستند.[۳]
دورهٔ دوم، مابقیِ زمانی است که وی در نجف بوده‌است و در این دوره و در حدود سن ۳۰ سالگی به‌دیدار حجت بن الحسن نایل می‌شود. و حجت بن الحسن به وی می‌گوید: «طلب المعارف من غیر طریقنا مساوق لانکارنا» به این معنی که طلب علم غیر طریق اهل بیت مساوی با انکار ماست. این ماجرا دیدگاهش نسبت به عرفان و فلسفه را به‌کلی دگرگون کرد؛ و از این زمان به بعد وی از مخالفین سرسخت در هم آمیزی علوم اهل بیت با فلسفه و عرفان شد.
وز مابقی خوان تو ترتیب کرده‌اند بر خوان دهر هرچه فلک راست ماحضر
در کل اکثر مورخین اظهارات مک‌کین را پذیرفته‌اند و چنین استدلال می‌کنند که نسخهٔ مشهور و امضاشدهٔ اعلامیهٔ استقلال پس از ۱۹ ژوئیه به وجود آمد و تا ۲ اوت به امضای نمایندگان کنگره نرسید. در سال ۱۹۸۶ ویلفرد ریتز، مورخ حقوقی، اظهار کرد که مورخین برداشت اشتباهی از سندهای اولیه داشته‌اند و بیش از اندازه برای اظهارات مک‌کین که در ۴ ژوئیه در جلسهٔ کنگره حاضر نبود، اهمیت قائل شده‌اند. ریتز عقیده دارد که حدود ۳۴ نماینده، اعلامیهٔ استقلال را در ۴ ژوئیه امضا کرده‌اند و مابقی در ۲ اوت یا دیرتر اعلامیه را امضا کرده‌اند. مورخینی که امضای اعلامیه در ۴ ژوئیه را نمی‌پذیرند، ادعا می‌کنند که اکثر نمایندگان در ۲ اوت اعلامیه را امضا کردند و کسانی که در آن زمان در جلسه حاضر نبودند، نامشان را بعداً افزودند.
زانکه هست از تمامی اشیا آدمی کل و مابقی اجزا
مابقی صرف هوس‌های شه و دربار شد وانهمه وام گران بر دوش ایران بار شد
بیش از ۱۴۰ هزار نفر از اراضی تصرف‌شده از شوروی و ۱۸۰ هزار نفر از سرتاسر مابقی اروپا به وافن-اس‌اس ملحق شدند و برای آن جنگیدند. بسیاری از این افراد چندین سال در جبهه شرقی به نبرد پرداختند و برخی از آن‌ها در میان مدافعان برلین در پایان جنگ بودند.
هم‌اکنون مسلمانان استرالیا در شهرهای اصلی همچون سیدنی، ملبورن و پرت متمرکزند. به طوری که در شهر سیدنی ۲/۵۳ درصد، ملبورن ۷/۳۴ درصد و مابقی آنان به ترتیب در شهرهای پرت، بریزبین، آدلاید، کانبرا، تاسمانی و داروین ساکن‌اند.
روی تو پیدا و مابقی همه پنهان حسن تو صهبا و جملگی همه مینا
نقطه و حال جزو مقدار است مابقی جمع وهم و پندار است
جمال عشق قدیم است و مابقی محدث مجال دخل ندارد خرد درین مبحث
ذخیره استاوکا شامل ۶ ارتش، ۱۴ سپاه تفنگدار، ۵ سپاه مکانیزه، ۶۷ لشکر (۴۲ لشکر تفنگدار، ۱۰ لشکر تانک و ۵ لشکر مکانیزه)، ۱۷ هنگ توپخانه (۱۳ سطح سپاه و ۴ ذخیره استاوکا) بود. مابقی مناطق نظامی و جبهه خاور دور نیز ۶ ارتش، ۱۶ سپاه تفنگدار، ۴ سپاه مکانیزه، ۸۳ لشکر (۵۹ لشکر تفنگدار، ۷ لشکر سواره‌نظام، ۱۱ لشکر تانک و ۶ لشکر مکانیزه)، ۱۶ ناحیه استحکامات، ۳ تیپ مستقل تفنگدار، ۶۵ هنگ توپخانه (۲۹ سطح سپاه و ۳۶ ذخیره استاوکا) و ۱۶ هنگ مهندسی در اختیار داشتند.
اتاوا چهارمین منطقه بزرگ شهری در کانادا است که بیش از ۱٬۳۲۳٬۷۸۳ میلیون نفر جمعیت دارد، ۶۶٪ از آنها در اتاوا و مابقی در شهرهای همجوار، از جمله گاتینو (واقع در رودخانه اوتوا در کبک) زندگی می‌کنند. اتاوا شهر دو زبانه است که در آن هم انگلیسی و هم فرانسوی به‌طور گسترده صحبت می‌شود و در فرهنگ و تجارت شهر بازتاب دارد.
حق به تو چون ملک پدر باز داد زود دهد ملک جهان مابقی
تعدا زندانیان در این اردوگاه پس از آزادسازی توسط ارتش سرخ ۱۳۲ هزار زن، ۲۰ هزار مرد و ۱۰۰۰ دختر جوان از ۴۰ کشور مختلف بوده‌است. از میان زنان ۴۸ هزار نفر اهل لهستان، ۲۸ هزار شوروی، ۲۴ هزار آلمان و اتریش، حدود ۸ هزار نفر فرانسه و حتی تعداد کمی آمریکایی و انگلیسی و مابقی یعنی حدود ۲۰ هزار نفر از زنان یهودی‌تبار بودند. از سال ۱۹۴۲ تا ۱۹۴۵ آزمایشات تست پزشکی برای آزمایش اثربخشی سولفونامیدها روی زندانیان انجام شد.
جزمهندس کاو ببسته‌بار خوبش مابقی سرگشته اندرکار خویش
هر چیز که درنگنجد آنت به خیال آن است خدای و مابقی گفت و شنود
مبلغی قرض پیش را دادم مابقی را به کیسه بنهادم