مائوری

مائوری

معنی کلمه مائوری در فرهنگ فارسی

نژاد بومی زلاند جدید .

معنی کلمه مائوری در دانشنامه عمومی

مائوری ها، قومی از تبار پلی نزی هستند که در سده دهم میلادی از جزایر گرمسیر و استوایی اقیانوس آرام به جزایر معتدل نیوزیلند کوچیدند و تمدن مائوری را بنا نهادند. جمعیت این قوم در سال ۲۰۰۷ حدود ۶۰۰ هزار تن برآورده شده است. زبان اصلی این قوم زبان مائوری می باشد.
برخی منابع گزارش می دهند که مائوری ها در اوایل سده های میانه به نیوزیلند آمدند. روایات خود مائوری ها می گوید که آنها در اصل ساکن جزیره هاوائیکی بودند و در جستجوی غذا و خاک جدید با قایق های بزرگی به نام «واکا» به راه افتادند. آنها بر روی آب از دور تکه ای خشکی دیدند که ابری کشیده و سفیدرنگ بر فراز آن ایستاده است. آنها این خشکی را که بعدها نیوزیلند نامیده شد، «آئوتئاروئا» نامیدند که «سرزمین ابر کشیدهٔ سفید» معنی می دهد. قبایل مائوری بین خود کشمکش ها و درگیری های زیادی داشتند اما آئوتئاروئا به قدری بزرگ بود که برای همه جا داشت و هر گروه در منطقه ای ساکن شد.
در میانه های سده هیجدهم اروپاییان بیشتری به نیوزیلند آمده و تأثیر زیادی بر مائوری ها گذاشتند. از یک سو آوردن وسایل و ابزار جدید بر وجهه اروپایی ها نزد مائوری ها می افزود ولی از سوی دیگر اقدام اروپایی ها برای خرید زمین های مائوری به ازای چند گونی نمک، خشم گروه هایی از بومی ها را برمی انگیخت. برای رفع تنش های به وجود آمده بر سر زمین، رؤسای قبایل مائوری و نمایندگان بریتانیا در روز ششم فوریه ۱۸۴۰ پیمانی را به نام پیمان وایتانگی به امضا رساندند.
در سال ۱۸۵۶ مائوری ها برای نخستین بار برای خود شاهی برگزیدند به نام «شاه پوتاتائوی یکم». در پی یک رشته نبرد که بین مائوری ها و استعمارگران اروپایی رخ داد و به جنگ های مائوری معروف است سرزمین مائوری به سرزمینی ضعیف و مصیبت زده تبدیل شد و خاک آن حاصلخیزی خود را از دست داد. بیماری هایی که همراه با مهاجران اروپایی به نیوزیلند آمد و ادامه جنگ، باعث مرگ روزافزون شمار بیشتری از مائوری ها شد. در سال ۱۷۶۹ تنها ۱۲۰ هزار مائوری زنده باقی مانده بود و این رقم در سال ۱۸۹۶ به ۴۲ هزار نفر کاهش پیدا کرد. در سده بیستم جمعیت مائوری ها مقداری افزایش یافته و به حدود ۵۰ هزار نفر رسید. این تعداد در حدود ۱۲٫۲ درصد جمعیت کنونی نیوزیلند را تشکیل می دهند.
«افسانه شناسی مائوری» و «سنتهای مائوری» دو طبقه بندی اصلی هستند که افسانه های جامعه مائوری نیوزلند را در بر می گیرند. آیین ها، باورها و جهان بینی جامعه مائوری بر پایه یک اسطوره شناسی دقیق بنا شده اند که از موطن آنها، پلی نزی سرچشمه گرفته و با شرایط جدید تطبیق داده شده اند.

جملاتی از کاربرد کلمه مائوری

برخی باورهای دینی برای این عنصر مادی به خاطر پالایندگی جسم مرتبه پالایندگی روح نیز قائل شده‌اند. در بیان اسطوره ایزیس از ایزدان مصری آمده‌است که پیکر مرده ایزیس در آب‌های نیل شناور بود و به زندگی برگشت به این خاطر که در آب‌های نیل غسل داده شد.[نیازمند منبع] ایزدبانوی ماه، در اساطیر قبایل مائوری نیوزیلند، به نام مارما پس از اینکه به‌طور کامل از بین می‌رود، هرگاه در آب‌های زندگانی خود را شست‌وشو می‌دهد دوباره شکوه گذشته خود را بازمی‌یابد.
در ۱ ژوئیه ۲۰۰۶ کونته به عنوان مربی باشگاه فوتبال اتلتیکو آرتزو در سری بی منصوب شد. پس از یک سری نتایج ناامیدکننده، تنها بعد از سه ما در تاریخ ۳۱ اکتبر ۲۰۰۶ برکنار شد. اما مجدد در تاریخ ۱۳ مارس ۲۰۰۷ به نیمکت آرتزو بازگشت و جانشین مائوریتسیو ساری شد. اما نتوانست جلوی سقوط این تیم را به سری سی بگیرد.
در تاریخ ۸ سپتامبر ۲۰۲۰ کاماوینگا اولین بازی ملی خود برای تیم ملی فرانسه را در برد ۴ بر ۲ مقابل کرواسی انجام داد. او توانست رکورد دومین بازیکن جوان تاریخ تیم ملی فرانسه پس از مائوریس گاستیگر را به نام خود ثبت کند.
در متن این رساله نام مؤلفان آن کاتیلیا و ویشنوگوپتا ذکر شده است که هر دو سنتاً به عنوان نام‌های چاناکیا دانسته شده‌اند. چاناکیا در حدود ۳۵۰ تا ۲۸۳ پیش از میلاد می‌زیسته و از دانشوران تاکسیلا بوده است. او آموزگار محافظ امپراتور چاندراگوپتا مائوریا، بنیان‌گذار شاهنشاهی مائوریا بود.
در ۳۱ ژانویه ۲۰۱۱ و در آخرین ساعات پنجره زمستانی، ماتری با قراردادی قرضی تا پایان فصل به یوونتوس پیوست. لورنزو آریائودو به عنوان بخشی از قرارداد ماتری، به کالیاری واگذار شد. یوونتوس همچنین می توانست با ۱۵.۵میلیون یورو دیگر قرارداد ماتری را دائمی کند که در نهایت این انتقال برای آنها ۱۸میلیون یورو هزینه داشت. خرید ماتری توسط یوونتوس ناشی از عدم وجود مهاجم ذخیره در تیم پس از مصدومیت فابیو کوالیارلا و قرض آمائوری به پارما بود.
مرزهای شرقی امپراتوری اسکندر حتی در زمان حیات خود او در حال فروپاشی بود. خلأ قدرتی که او در شمال غربی شبه‌قارهٔ هندوستان بر جای گذاشت، به ظهور یکی از قدرتمندترین دودمان‌های هندی در تاریخ انجامید. چاندراگوپتا مائوریا با استفاده از خلأ قدرت پیش‌آمده، بر پنجاب مسلط شد و از این پایگاه قدرت، بر امپراتوری ناندا تاخت و موفق به فتح آن شد.
جزایر پلی‌نزی اگرچه کوچک‌اند و هزاران کیلومتر از هم فاصله دارند، اما محیط‌های مشابهی دارند و افرادی با میراث فرهنگی مشترک در آن‌ها ساکن شده‌اند. جزایر فیجی و تونگا در غربی پلی‌نزی تقریباً ۳۰۰۰ سال پیش مسکونی شدند، در حالی که نیوزلند در سال ۱۲۰۰ بعد از میلاد توسط نیاکان مائوری‌ها کشف و مسکونی شد.
این ایالت از سمت‌های مختلف با چند ایالت دیگر هند، و کشور نپال هم‌مرز است. اوتار پرادش تاریخچه‌ای دیرینه دارد که به زمان‌های باستان بازمی‌گردد. این ایالت زمانی بخشی از امپراطوری‌های مائوریا، گوپتا و گورکانی بوده است. امروزه این ایالت برای تولیدات کشاورزی و اماکن مذهبی‌اش شناخته می‌شود. بخش‌هایی از این سرزمین مورد احترام هندوان و بوداییان است. نفوذ اسلام در اوتارپرادش به سده‌های قبل از ۶ق/۱۲م بازمی‌گردد.
اسطوره‌شناسی مائوری، افسانه‌شناسی مائوری و سنت‌های مائوری دو طبقه‌بندی اصلی هستند که افسانه‌های مائوری نیوزلند را در بر می‌گیرند. آیین‌ها، باورها و جهان‌بینی جامعه مائوری بر پایه یک اسطوره‌شناسی دقیق بنا شده‌اند که از موطن آنها، پلی‌نزی سرچشمه گرفته و با شرایط جدید تطبیق داده شده‌اند.
آمائوری سابقهٔ بازی در چندین تیم سری آ ایتالیا را دارد. وی در سال ۲۰۰۸ به تیم یوونتوس پیوست.