مؤنث

معنی کلمه مؤنث در فرهنگ معین

(مُ ءَ نَّ ) [ ع . ] (اِ. ) جنس ماده .

معنی کلمه مؤنث در فرهنگ عمید

زن، ماده، مادینه.

معنی کلمه مؤنث در فرهنگستان زبان و ادب

{female} [مطالعات زنان] مربوط به جنس مونث

معنی کلمه مؤنث در ویکی واژه

جنس ماده انسان مقابل مذکر.
(ادبی): در بعضی زبان‌ها، ویژگی کلمه‌ای که نشانه تأنیث داشته باشد یا بدون شناسه دارای این ویژگی فرض شود‌

جملاتی از کاربرد کلمه مؤنث

پسوند ها متداول‌ترین پسوند جمع بستن اسم‌ها در فارسی است که برای موجودات غیرزنده کاربرد بیشتری دارد. پسوند دیگری نیز به نام ان (همچنین گان، یان و وان در مواردی) تنها برای موجودات زنده کاربرد دارد. کلمات مؤنث عربی را می‌توان با پسوند ات جمع بست. برخی دیگر از اسم‌های عربی را نیز می‌توان با پسوندهای ین و ون جمع بست. چالش برانگیزترین نوع جمع بستن اسم‌ها برای واژگانی است که در عربی به جمع آن‌ها جمع مکسر گفته می‌شود و از طریق جایگزینی مصوت‌های داخلی تشکیل می‌شوند. این واژگان در زبان فارسی مانند همتایانشان در زبان عربی جمع بسته می‌شوند.
روح مؤنث آب محسوب می‌شود. در وجود ایزد آب، روح یا ایزدی مؤنث به نام «نار» وجود دارد که این نام در اسامی مرکبی مانند «تسووینار»، «هقینار» دیده می‌شود.
درین آیت شرط نهاد که آن گه که دشمن صلح جوید تو صلح جوی. جای دیگر تفسیر کرد گفت: فَلا تَهِنُوا وَ تَدْعُوا إِلَی السَّلْمِ تو دشمن با صلح مخوان، اگر دشمن صلح جوید با صلح آی. قتاده گفت: این در ابتداء اسلام بود پس منسوخ گشت بآیت سیف. و قیل هی ثابتة لانّها فی موادعة اهل الکتاب. فَاجْنَحْ لَها، گفت: از بهر آنکه سلم مؤنث است و معنی السلم المصالحة، وَ تَوَکَّلْ عَلَی اللَّهِ ای فوّض امرک الیه و اتخذه وکیلا، إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ.
ای سرهنکانی که لباس طریقت قبای شماست و ای کسانی که کسای حقیقت وطاء و ردای شما از نو و کهنه بصورت برهنه و از قصب ممزج بمعنی متوج و مدوج تاج و دواج سبب رواج مؤنثان و مخنثان است نه پوشش مردان میدان.
همچو خورشید مؤنث در نام لیک در نور یقین مرد تمام
آیسارا لوکانیا (قرن ۳ یا ۴ قبل از میلاد) یک فیلسوف مؤنث فیثاغورسی بود که کتاب دربارهٔ طبیعت بشر را نوشته‌است، که بخشی از آن توسط استوبائوس حفظ شده‌است.
زین قوم پولکی، هنر جنگ می نخواه! هرگز مجو ز جنس مؤنث مذکری؟
آندرونیکوس (به یونانی: Ανδρόνικος) نامی یونانی است که از دو واژهٔ «آندراس» (به یونانی: άνδρας) به معنای مرد یا شخص و «نیکه» (به یونانی: Νίκη) به معنای پیروزی تشکیل شده است و معنای جنگجو و پیروز را می‌دهد. فرم مؤنث این نام آندرونیکه است.
جهانیان کلمات حقند یکسره لیکن همه مؤنث و جمعند و تو مذکر و مفرد
وَ مَنْ یَقْنُتْ مِنْکُنَّ ای من یطع منکنّ لِلَّهِ وَ رَسُولِهِ قرأ یعقوب: من تأت منکن و من تقنت بالتاء فیهما، و قراءة العامّة بالیای، لانّ «من» اداة یقوم مقام الاسم یعبّر به عن الواحد و الجمع و المذکر و المؤنث.
ذلِکَ أَدْنی‌ أَلَّا تَعُولُوا لا تعولوا را دو معنی است: یکی لا تجوروا، معنی «عول» زیادتست، و مسأله عول در سهام فرائض از آنست، و دیگر معنی لا تمونوا است. میگوید اگر یک زن بر زنی کنید نزدیک‌تر بود با آنکه گران مؤنث نبید، و منه‌
ایا پادشاهی، که از سهم تیغت مؤنث شود در رحمها مذکر
برخی از پژوهشگران این دین‌ها را یک پدیده واحد می‌دانند و برخی دیگر آنها را چهارمین مقوله مذهبی بزرگ چینی در کنار کنفسیوس‌گرایی، آیین بودایی و تائوئیسم می‌دانند. عموماً این دین‌ها بر پرستش خدای جهانی مطلق (فلسفه) متمرکز هستند که به صورت مذکر، مؤنث یا بدون جنسیت نمایش داده می‌شود و پدرسالاران مقدس خود را تجسم خدا می‌دانند.
ام شریک (عربی: أم شریک) یکی از اصحاب مؤنث محمد بود.
زیرا واژه هائی که بر حق سبحانه اطلاق کنند، نباید تاء تأنیت واجد باشد. چه هیچ نشانه ای نمیتوان بروی اطلاق کرد. در صورتی که ذات مؤنث ذو است به معنی مالک.
از فلک امروز مؤنث کند لشکر سرما را باد خزان
بازیکن در این نسخه قادر است در ابتدای بازی از بین دو جنسیت مذکر (آلکسیوس) و مؤنث (کاساندرا) یکی را انتخاب کرده و بازی را به اتمام برساند.در صورت انتخاب یکی از این دو شخص شخص دیگر برادر و یا خواهر کوچک تر شخصیت اصلی می شود
تجاوز جنسی در جمهوری کره، مشکل اساسی بوده و در ارتش کره جنوبی، سالانه ۳۹۸ آمار به دست می‌آید. در مجموع سالانه ۱۵۱۳ پرونده تجاوز جنسی ثبت می‌کردند که بیش از ۶۲٪ آنها خانم (مؤنث) کمتر از ۳۴ سال سن دارند. تجاوز جنسی میان پسران نیز رایج است و ۷٪ پرونده مربوط به دو همجنس آقا (مذکر) است.