لیپوپروتئین

لیپوپروتئین

معنی کلمه لیپوپروتئین در فرهنگستان زبان و ادب

{lipoprotein} [شیمی، مهندسی بسپار] ترکیبی شامل یک لیپید که با یک پروتئین جفت شده است

معنی کلمه لیپوپروتئین در دانشنامه عمومی

لیپوپروتئین ( به انگلیسی: Lipoprotein ) یک مجموعه مولکولی پروتئینی است. بسیاری از آنزیمها، گیرنده های آنتی ژن، منتقل کننده ها، پروتئینهای ساختمانی و سموم لیپوپروتئین هستند. لیپوپروتئین ها در غشای سلول، غشای میتوکندری و کلروپلاست و باکتری ها نیز وجود دارند.
لیپوپروتئینهای خون ترکیبی متشکل از لیپیدها و آپولیپوپروتئین ها هستند که به واسطه وجود آنها، چربی ها در خون گردش می یابند.

معنی کلمه لیپوپروتئین در ویکی واژه

ترکیبی شامل یک لیپید که با یک پروتئین جفت‌ شده است.

جملاتی از کاربرد کلمه لیپوپروتئین

کلسترول، ماده‌ای نرم و مومی‌شکل است که از چربی ساخته می‌شود. این ماده در جریان خون و تمامی سلول‌های بدن وجود دارد. کلسترول یکی از مهم‌ترین مواد مورد نیاز بدن است؛ وجود میزان کافی از آن برای ساخت غشای سلولی، ساخت و ترمیم دیواره رگ‌های خونی، تولید برخی هورمون‌ها، تأمین ویتامین دی و … برای بدن ضروری است. مقداری از کلسترول مورد نیاز بدن از طریق مصرف برخی مواد غذایی و در کبد تولید می‌شود. تفاوت کلسترول با سایر چربی‌های خون این است که این ماده در خون حل نمی‌شود. این ماده توسط لیپوپروتئین‌ها بین سلول‌ها جابجا می‌گردد.
عملکرد دقیق این دومین هنوز به‌طور کامل مشخص نیست اما ثابت شده که نقش بسیار مهمی در اتصال «آپولیپوپروتئین اچ» با ترکیباتی که بار الکتریکی منفی دارند، ایفا می‌کند و بدین ترتیب در اتصال به پادتن‌های مربوط به خود مؤثر است. ساخته‌شدن پادتن بر ضد «آپولیپوپروتئین اچ» موجب بروز نشانگان آنتی فسفولیپید می‌شود که با عواقبی در حاملگی همراه است.
«آپولیپوپروتئین اچ» نقش پیچیده‌ای در هم‌چسپی ایفا می‌کند و فرایند اتصال پلاکت‌ها با واسطه آدنوزین دی‌فسفات را به یکدیگر تغییر می‌دهد. این پروتئین معمولاً نقش ضد انعقادی در خون دارد، اما برحسب شرایط و با تغییر در فاکتورهای خونی، ممکن است این اثر «آپولیپوپروتئین اچ» برعکس شود.