لیلة القدر

معنی کلمه لیلة القدر در لغت نامه دهخدا

( لیلةالقدر ) لیلةالقدر. [ ل َ ل َ تُل ْ ق َ ] ( ع اِ مرکب ) شب اندازه کردن کارها. ( ترجمان القرآن جرجانی ). شبی که در آن تقدیر چیزها کرده شود. شبی است در سال یکبار و در تعیین آن اختلاف روایات است مگر نزدیک اکثر،شب بیست وهفتم رمضان است و عبادت این شب بهتر از عبادت هزار ماه است. ( غیاث ). در این شب تقدیر امور سال می شود و روح و ملائکه به زمین نازل میشوند و آن شب نوزدهم یا بیست ویکم یا بیست وسوم رمضان یا یکی دیگر از شبهای سال است. صاحب کشاف اصطلاحات الفنون آرد: لیله ٔقدر، شبی است با عزت و شرف که هرکه در آن طاعت کند عزیز و مشرف گردد. و در اصطلاح سالکان ، شبی که سالک را به تجلی خاص مشرف گرداند تا بدان تجلی بشناسد قدر و رتبه خود را به نسبت با محبوب و آن وقت ابتداء وصول سالک باشد، یعنی جمع و مقام اهل کمال در معرفت :
در شب قدر قدر خود را دان
روز در معرفت سخن میران.
کذا فی کشف اللغات - انتهی :
شب عاشقت لیلةالقدر است
چون تو بیرون کنی رخ از جلبیب.رودکی.با رنگ و نگار جنت العدنی
با نور و ضیاء لیلةالقدری.منوچهری.و اندر ماه رمضان لیلةالقدر است ، آنک جلالت او اندر قرآن پیدا آمده است و گفتند که او را بدهه پسین جویند و نیز گفتند به طاقهای این دهه و چون مجهول بود بیشتر گمانی بر شب بیست وهفتم افتاده است اندر باب او. ( التفهیم بیرونی ص 252 ).

معنی کلمه لیلة القدر در فرهنگ معین

( لیلة القدر ) ( ~ . قَ ) [ ع . ] (اِ. ) شب عبادت و استغاثه ، شب احیاء.

معنی کلمه لیلة القدر در فرهنگ عمید

( لیلةالقدر ) یکی از شب های هفدهم، نوزدهم، بیست و یکم، بیست و سوم، و شب بیست و هفتم ماه رمضان که شبی با عزت و شرف است و هر کس در آن عبادت کند عزیز و مکرم شود و دعایش به اجابت مقرون گردد.

معنی کلمه لیلة القدر در فرهنگ فارسی

( اسم ) ۱ - شبی که در آن تقدیر امور شده به سوره القدر . سوره مذکور شامل آیه های ذیل است : انا انزلناه فی لیله القدر . و ما ادریک ما لیله القدر . لیله قدار تخیر من الف شهر . تنزل الملئکه والروح فیها باذن ربهم من کل امر . سلام هی حتی مطلع الفجر . ( بدرستیکه فرستادیم قر آن مجید را در شب قدر . و چه چیز دانا کرد ترا که چیست شب قدر ? شب قدر بهتر است از هزار ماه . فرود آیند فرشتگان و روح در آن شب برخصت پروردگارشان از هر کاری . سلامتی در آن شب تا دمیدن طلوع صبح . در تعیین شب قدر اختلاف کرده اند . بش هفدهم شب نوزدهم شب هفدهم شب نوزدهم شب بیست و یکم شب بیست و سیم و یا شب بیست هفتم ماه رمضان و غیره گویند شبی است با عزت و شرف که هر که در آن طاعت کند عزیز و مکرم گردد و دعایش باجابت مقرون شود . ۲- شبی که سالک در آن بتجلی خاص اختصاص می یابد و با آن تجلی قدر و مرتبت او نسبت بخدا معلوم شود . و این ابتدائ وصولف سالک بعین الجمع است و مقام بزرگان عرفاست
شب اندازه کردن کارها ٠ شبی که در آن تقدیر چیزها کرده شود ٠ شبی است در سال یکبار و در تعیین آن اختلاف روایات است مگر نزدیک اکثر شب بیست و هفتم رمضانست و عبادت این شب بهتر از عبادت هزار ماه است ٠

معنی کلمه لیلة القدر در دانشنامه آزاد فارسی

لَیْلَة الْقَدْر
(یا: شب قدر) شبی مقدس و مبارک در تقویم قمری اسلامی که در آن تقدیرات و احکام هر سال تعیین می گردد. در سورۀ قدر خداوند این شب را تعظیم کرده و آن را از هزار ماه بالاتر می داند. در این شب ملائکه و روح نازل می شوند. قرآن نیز در این شب نازل شده (نزول دَفعی) هرچند نزول تدریجی آن در طول ۲۳ سال انجام پذیرفته است. شب قدر بدون تردید در ماه رمضان واقع است ولی در قرآن زمان آن به دقت معین نشده است. بیشتر علمای شیعه آن را مردّد بین شب های نوزدهم تا بیست ویکم و بیست و سوم می دانند هرچند تأکید بیشتر بر بیست وسوم رمضان است. در روایات شیعه سبب تعیین نکردن آن را ترغیب مؤمنان به عبادت بیشتر بیان کرده اند. مفسران گفته اند تقدیر حوادث هر سال در این شب منافاتی با قدرت مطلقه خداوند و دگرگونی در تقدیر (اصل بَدا) از جانب او ندارد همچنان که منافاتی ندارد که حوادث در لوح محفوظ معین شده باشد ولی مشیت الهی آن را تغییر دهد. در روایات نیز بر این نکته تصریح شده است. از صدر اسلام در شب های قدر، احیا می گیرند و تا طلوع آفتاب به نماز و دعا و استغفار می پردازند که در کتب ادعیه آدابی مخصوص برای آن ذکر شده است.

معنی کلمه لیلة القدر در ویکی واژه

شب عبادت و استغاثه، شب احیاء.

جملاتی از کاربرد کلمه لیلة القدر

چون به سالی تمام شد بدرش ختم کردم به لیلة القدرش
روایت دربارهٔ معنای لیلة القدر.
مراد از شب لیلة القدر باشد نشان از دو گیسوی عنبرفشانت
زلف و رخسار تو، ای خورشید حسن! لیلة القدر و مه تابان من
طره مشگین رخسارت بهم لیلة القدری و نوروزی خوش است
لیلة القدری که در وی بود حلقه حلقه روح بافتم آنها همه در حلقه های موی دوست
معاذ جبل گفت وَ ابْتَغُوا ما کَتَبَ اللَّهُ لَکُمْ یعنی لیلة القدر، حسن خواند وَ ابْتَغُوا ما کَتَبَ اللَّهُ لَکُمْ بر پی آن فرمان ایستید که اللَّه شما را نوشت.
عاشقان را از جمالش، روز بازار امشب است لیلة القدری که می‌گویند پندار امشب است
فاکثروا فیهن من التهلیل و التکبیر، فانها ایام تهلیل و تکبیر و ذکر اللَّه عز و جل، و انّ صیام یوم منها یعدل بصیام سنة، و قیام کل لیلة منها کقیام لیلة القدر، و العمل فیهن یضاعف بتسع مائة ضعف.
مطلع نور تجلی آفتاب روی اوست لیلة القدری که می گویند هست آن موی اوست
فِیها یُفْرَقُ ای یحکم و یثبت. تقول فرقت الامر اذا حکمته و فرغت منه و هو قوله عز و جل: وَ قُرْآناً فَرَقْناهُ ای احکمناه و قوله: کُلُّ أَمْرٍ حَکِیمٍ ای صواب حسن مستقیم. قال ابن عبّاس: یکتب ام الکتاب فی لیلة القدر ای فی لیلة التقدیر ما هو کائن فی السنة من الخیر و الشر و الارزاق و الآجال حتی الحجاج، یقال یحج فلان و یحج فلان.