لیلا
معنی کلمه لیلا در لغت نامه دهخدا

لیلا

معنی کلمه لیلا در لغت نامه دهخدا

لیلا. [ ل َ ] ( اِخ ) بنت مسروق و همسر امیرالمؤمنین علی علیه السلام که ابوبکر و عبداﷲ از بطن ویند. ( مجمل التواریخ و القصص ص 455 ). رجوع به لیلی بنت مسعود شود.
( لیلاً ) لیلاً. [ ل َ لَن ْ ] ( ع ق ) شب هنگام.

معنی کلمه لیلا در فرهنگ فارسی

همسر امیرالمومنین علی ( ع ) و مادر ابوبکر و عبیدالله .
بشب شبانه .
شب هنگام .

معنی کلمه لیلا در فرهنگ اسم ها

اسم: لیلا (دختر) (عربی) (مذهبی و قرآنی) (تلفظ: leylā) (فارسی: لِيلا) (انگلیسی: leyla)
معنی: شب طولانی و بسیار تاریک، ( مؤنث الیل )، درازترین و تارترین شب [صفتی برای زنان به لحاظ گیسوان آن ها]، سرخوشی از می، ( اَعلام ) دختر حطیم از زنان پیامبر اسلام، ( در اعلام ) دختر مسروق، همسر امیرالمؤمنین علی ( ع )، لیلی

معنی کلمه لیلا در دانشنامه عمومی

لیلا (بازیگر). لیلا ( به انگلیسی: Laila ) ( زاده ۲۴ اکتبر ۱۹۸۰ ) بازیگر هندی است.
از کارهای معروف او می توان به بازی در فیلم های دشمنان دنیا، سروزیر، پسر اجداد، انسان و سردار اشاره کرد.
لیلا (ترانه). «لیلا» ( انگلیسی: Layla ) ترانه ای از درک اند د دامینوز و همچنین بازخوانی شده توسط اریک کلپتون است. این آهنگ توسط جیم گوردون و اریک کلپتون سروده شده است که ابتدا توسط گروه اولیه خودشان تحت عنوان درک اند د دامینوز اجرا شد. این آهنگ به عنوان سیزدهمین ترانه از تنها آلبوم استودیویی آنها محسوب می گردید. لیلا و سایر ترانه های عاشقانه مشابه در حوالی سال ۱۹۷۰ میلادی ساخته و تنظیم گردیدند. بنا بر گزارش ها، کنتراستینگ های متضاد این آهنگ به طور جداگانه توسط شخص گوردون و کلپتون تنظیم شده است. بخش پیانو نیز که یک بخش پر حاشیه بود نیز توسط گوردون و خطاب به دوست دختر آن دورانش، ریتا کولیج تنظیم گردید.
این ترانه ملهم از یک داستان عاشقانه است که چنین برداشت می شود از فولکلورهای شبه جزیره عربستان سده هفتم سرچشمه گرفته که بعدها اساس و پایهٔ شکل گیری داستان سدهٔ دوازدهم شاعر ایرانی نظامی گنجوی، تحت عنوان لیلی و مجنون گردیده است. نسخه ای از کتاب لیلی و مجنون گنجوی را اییان دالس به کلپتون داده بود اما کلپتون مضمون داستان را به شکل عمده ای تغییر داد. او معتقد بود که این ماجرای مرد جوانی است که دچار جنون عشقی شده و به واسطهٔ آن واله و شیدای یک دختر جوان زیبا گشته و سرانجام نیز دیوانه شده است و به واسطه چنین رویدادی نتوانسته که با معشوقه اش ازدواج نماید. خروجی آهنگ از این ماجراها بیشتر مشابه عشق یک طرفه کلپتون به پتی بوید بود. پتی بوید در آن زمان همسر جرج هریسون از اعضای گروه بیتلز بود. کلپتون و پتی بوید سرانجام به وصال یکدیگر رسیدند و ازدواج کردند.
«لیلا» در انتشار اولیه خود ناموفق بود، اما از آن زمان تحسین منتقدان و محبوب بسیار خوبی را تجربه کرده است، و اغلب جزء بزرگترین آهنگ های راک در تمام دوران مورد ستایش قرار می گیرد. دو نسخه موفق به کسب رتبه های برتر در فهرست موسیقی ها شدند، اولین نسخه در ۱۹۷۲ و دومی ( بدون کد پیانو ) ۲۰ سال بعد به عنوان یک عملکرد آکوستیک Unplugged توسط Clapton. در سال ۲۰۰۴، «لیلا» در فهرست Rolling Stone «۵۰۰ عالیترین آهنگ های همه زمان» در رده ۲۷ قرار گرفت و نسخه آکوستیک در سال ۱۹۹۳ جایزه گرمی ۱۹۹۳ را برای بهترین آهنگ راک کسب کرد.
لیلا (فیلم ۱۹۸۴). لیلا ( به هندی: Laila ) فیلمی محصول سال ۱۹۸۴ و به کارگردانی ساوان کومار تک است. در این فیلم بازیگرانی همچون آنیل کاپور، پونام دیلون، سونیل دات، پران، آنیتا راج، یوگتا بالی، نینا گوپتا ایفای نقش کرده اند.
لیلا (هندوئیسم). لیلا ( انگلیسی: Lila ) ، تعبیر نمودنِ پیدایش عالم را به نوعی ذوق هنری که موقوف بر تفریح و لعبی عبث است.
گاهی چنین گفته می شود که موضوع آفرینش یک بازی بیهوده و بی نتیجه است.
در مکتب «ودانتا» خلقت و پیدایش عالم را یک نوع ذوق هنری ( rasa ) تعبیر کرده اند. ذوقی که موقوف بر نوعی تفریح و لعبی عبث ( Lila ) است. آفرینش در حکم نوعی فعالیت هنری است. فعالیتی که منجر به ایجاد یک شاهکار هنری گردد و هدفی جز ارضای حس زیبا طلبی و جمال جوئی نداشته باشد.
راماکریشنا دنیا و تمام گوناگونی هایش را بازی یا «لیلا» مادر الهی می دید.
راماکریشنا به سلوک عملی بر مبنای فلسفهٔ ودانتا پرداخت و چنان زهد شدیدی را در پیش گرفت که حتی جانش به خطر افتاد. سرانجام آن چنان که خود او می گوید، به اشارهٔ الههٔ مادر از این زهد سخت دست کشید. وی بعدها بیان کرد که حاصل چنین ریاضت هایی، انسان هایی منفی، خودخواه، خشک و بی روح است که خود او آن ها را "جنانی" ( jnānī ) به معنای "عارف" می خواند. اما از نظر وی انسان کامل "وِجنانی" ( vijnānī ) یا "عارف کامل" خوانده می شود که حقیقت غیر شخصی را شهود کرده و بر این باور است که دنیا "لیلا " ( līlā ) الههٔ مادر است.
دریافت حقیقت و شناخت هر دو وجه برهمن و شکتی یا به عبارت دیگر ذات ازلی ابدی از یک سو و جنبه های نمایشی و «لیلا» همان حقیقت واحداست.
معنی کلمه لیلا در فرهنگ فارسی
معنی کلمه لیلا در فرهنگ اسم ها

معنی کلمه لیلا در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] ریشه کلمه:
لیل (۹۲ بار)

معنی کلمه لیلا در ویکی واژه

از خدایان مردم عیلام باستان توصیف شده و لیلا ایرتا اصطلاح دیگری است که جزء اول آن به نام خدای لیلا مزیین است.
لَیلا: از نام‌های زنانه در زبان و گویش‌های ایرانی.

جملاتی از کاربرد کلمه لیلا

ابولیلا در سال ۱۹۸۴ میلادی در کوبانی متولد شد و از همان دوران کودکی به دلیل وضعیت نامناسب معیشتی خانواده، ناچار شد کار کند. او در «منبج» بزرگ شد و در آنجا ازدواج کرد. از ابولیلا چهار فرزند به جا مانده که هر چهار نفرشان دختر هستند.
این سرده که بومی ایران نیز می‌باشد در دامنه جنوبی رشته کوه‌های البرز، از آذربایجان تا خراسان و به ویژه در شرق کشور (مناطق ارس سیستان ، تخت مایان و کلیلاق تربت جام ) و در ارتفاعات به‌طور گسترده یافت می‌شود.
آواره به کوه و دشت و صحرا شده‌ام مجنونم و، دیوانهٔ لیلا شده‌ام
وصل لیلایت هوس باشد، جنون را پیشه کن عاقلان را بر سر کوی محبت نیست بار
آندره‌آ با دالیلا استراماچونی (اهل ایتالیا) ازدواج کرد و حاصل این ازدواج چهار فرزند به نام‌های جولیو، اِلنا و نینا و لیزا استراماچونی است. وی فارغ‌التحصیل رشتهٔ حقوق است.
نام خود کرد عاشق و معشوق گاه مجنون و گاه لیلا شد
نیست اندر حرم عشق بجز عشق کسی نفس لیلی است که او وصف کند لیلا را
گفت باشد این جوان غم نصیب مایه امید لیلای غریب
مجنون بفغان است در این قافله لیلا خوش خفته تو و گوش ببانگ جرست نیست
لیلا امامی، ۱۳۱۱ در آبادان زاده‌شد. او نخستین فرزند ملکه وثوق (دختر میرزاحسن‌خان وثوق‌الدوله) و نظام‌الدین امامی خویی بود.
به لیلاها تو سنگر[یادداشت ۴]
قوله تعالی: إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا لَنْ تُغْنِیَ عَنْهُمْ أَمْوالُهُمْ الآیه... جلیلا! خدایا! کریما! مهربانا! که در وعید کافران مومنان را وعده می‌دهد! و در ذم ایشان اینان را می‌نوازد، میگوید: کافران را فردای قیامت مال و فرزند بکار نیاید، و ایشان را سود ندارد، یعنی که مؤمنانرا بکار آید هر گه که حقوق آن بجای آرند، و آن را دام دین خویش سازند، و سعادت ابدی بدان جویند. مصطفی ص گفت: «نعم المال الصالح للرجل الصالح، نعم العون علی تقوی اللَّه المال»
نقش‌های اصلی این فیلم را علی مصفا، لیلا حاتمی، فریده سپاه‌منصور و مانی حقیقی ایفا کرده‌اند و دیگر بازیگران فیلم، همایون ارشادی قربان نجفی، سید امیر سیدی، محمد باقر صفانور، مبینا کریمی و حسین مشتاقی می‌باشند.
آخرین گفته ی نور دل لیلا این بود «پای بر عرش نهد هر که زسر می گذرد»
خوابش چو فتادن ذلیلان بی خود ته دامن مغیلان
لیلا امامی، هجده تیر ۱۳۹۷، در ۸۶ سالگی در پاریس درگذشت.
آرپا دره‌سی، روستایی در دهستان لیلان شمالی بخش شیرین‌کند شهرستان لیلان در استان آذربایجان شرقی ایران است.
نوجوانا بیتو لیلای جگر خون چون کند در حرم غش کرده از داغ تو با اهل حریم