لیست سیاه

معنی کلمه لیست سیاه در فرهنگستان زبان و ادب

{black list} [عمومی] فهرستی از نام افراد یا سازمان هایی که متهم یا مظنون به انجام فعالیت یا عمل نامطلوبی هستند

معنی کلمه لیست سیاه در ویکی واژه

فهرستی از نام افراد یا سازمان‌هایی که متهم یا مظنون به انجام فعالیت یا عمل نامطلوبی هستند.

جملاتی از کاربرد کلمه لیست سیاه

در سپتامبر ۲۰۱۷ ازبکستان اسامی ۱۶۰۰۰ نفر را از لیست سیاه امنیتی که حاوی ۱۷۰۰۰ اسامی امنیتی از افراد بالقوه مسلمان مذهبی افراطی بود، حذف کرد، این اقدام بخشی از تلاش‌ها برای پیگیری سیاست‌های لیبرال‌تر در این کشور که یکی از جمهوری‌های سابق شوروی بوده، می‌باشد.
روز پنج شنبه ۳ مهر ۱۳۹۹، وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا دو قاضی ایرانی، سه زندان و یک دادگاه ایران را تحریم کرد. محمود ساداتی، قاضی دادگاه نوید افکاری که حکم به اعدام او داد، به همراه محمد سلطانی قاضی دادگاه انقلاب مشهد به لیست تحریم‌های آمریکا اضافه شدند. همچنین زندان‌های ارومیه، عادل‌آباد شیراز و وکیل‌آباد مشهد به همراه شعبه اول دادگاه انقلاب شیراز به لیست سیاه آمریکا اضافه شده‌اند.
در اواخر دهه ۱۹۲۰ در لیست سیاه اداره تحقیقات فدرال قرار داشت، نهایتاً در سال ۱۹۳۱ توسط حکومت فدرال به جرم فرار از پرداخت مالیات مجرم شناخته شد.
الیا کازان کارگردان بزرگی بود اما واکنش اهالی سینما به او به دنبال ماجرای ۱۹۵۲ همواره متفاوت بوده‌است. برخی او را بخشیدند و برخی به او روی خوش نشان ندادند، و این نام او در لیست سیاه هالی‌وود قرار داد.
خالیست سیاه بر رخ آن مه وش افتاده خوش و مراهمی افتد خوش
کمیسیون اروپا بیش از نیمی از هواپیماهای متعلق به شرکت هواپیمایی ایران ایر را در لیست سیاه خود قرار داد. این کمیسیون ۳۴ فروند از هواپیماهای متعلق به شرکت هواپیمایی ایران ایر را به دلیل نداشتن استاندارهای بین‌اللمللی در لیست سیاه خود گذاشت که این تعداد هواپیما بیش از نیمی از ناوگان ۶۷ فروندی ایران‌ایر را شامل می‌شود. رادیو فردا
از آنجا که بدافزارها به وب سایت‌های به خطر افتاده (با شکستن شهرت، لیست سیاه در موتورهای جستجو و غیره) آسیب می‌رساند، برخی وب سایت‌ها اسکن آسیب‌پذیری را ارائه می‌دهند. این اسکن‌ها وب سایت را بررسی می‌کنند، بدافزار را ردیابی می‌کنند، ممکن است به نرم‌افزار منسوخ شده توجه داشته باشند و مشکلات امنیتی شناخته شده را گزارش می‌کنند.