لیرت

معنی کلمه لیرت در لغت نامه دهخدا

لیرت. [ رَ / رْ ] ( اِ ) کلاه آهنی باشد که در روز جنگ سپاهیان بر سر نهند و آن را ترک و خود خوانند. ( جهانگیری ). خود آهنی را گویند که در روزهای جنگ بر سر گذارند و به ترکی دولغه گویندش و عربان مغفر خوانند. ( برهان ). مغفر. خود. || در لسان شعرا، به معنی غراره مرقوم است و آن نوعی باشد از سلاح که در روز جنگ پوشند. ( جهانگیری ). جوشن. و رجوع به لیرد شود.

معنی کلمه لیرت در فرهنگ معین

(رَ ) (اِ. ) ۱ - خود آهنی که به هنگام جنگ بر سر گذارند، مغفر. ۲ - نوعی از سلاح ، عزاره .

معنی کلمه لیرت در فرهنگ عمید

خود آهنی.

معنی کلمه لیرت در ویکی واژه

خود آهنی که به هنگام جنگ بر سر گذارند، مغ
نوعی از سلاح، عزاره.

جملاتی از کاربرد کلمه لیرت

رحمت خواجه به تقصیر دلیرت نکند گر به پاداش خطا باز عطا می‌آید
«ثُمَّ لَنَنْزِعَنَّ مِنْ کُلِّ شِیعَةٍ» آن گه پس بیرون ستانیم و جدا کنیم از هر گروهی، «أَیُّهُمْ أَشَدُّ عَلَی الرَّحْمنِ عِتِیًّا» (۶۹) کیست از ایشان که بر رحمن شوخ‌تر است و دلیرتر و گردن کش‌تر.
روبن در ۹ ژوئن ۲۰۰۷ با برنادین ایلیرت ازدواج کرد. این دو در دبیرستان با یکدیگر آشنا شده بودند. آن‌ها ۳ فرزند دارند. پسر اول آن‌ها لوکا در سال ۲۰۰۸، پسر کوچک آن‌ها کای در سال ۲۰۱۲ و دختر آن‌ها لین در سال ۲۰۱۰ به دنیا آمدند. مدیر برنامه‌های روبن پدر وی است.
با سهم او دلیرترین پیلی از سر برون نیارد کردن فسار
که کرد ای سپهر این قدرها دلیرت که کار به این مشکلی کردی آسان
دلیرت در جفا جز من که کرده است تو خون می ریزی و در گردن ماست
نقل است روزی در بلخ مجلس می‌داشت. می گفت: الهی هر که امروز در این مجلس گناهکار تر است و دیوان سیاه تر است و بر گناه دلیرتر است تو او را بیامرز.
وزان که شیر سیاهست شکل رایت او دلیرتر بود اندر نبرد شیر سیاه
هورویتز خودش را یک لیبرترین خیرخواه می‌نامد و یکی از نویسندگان ثابت وبلاگ لیبرترین‌های خیرخواه است. لیرترین‌های خیرخواه، آزادی‌خواهانی هستند که به دنبال سازگاری آزادی‌های مدنی و اقتصاد آزاد با دغدغه‌های عدالت اجتماعی و رفاه هستند.
هجر اینچنین نزدیک و تو در صحبت فارغ دلی وحشی دلیرت یافتم از اتفاق کیست این
جکی یکی از پروپلیرترین بازیکن این بازی است که بیشتر از 100 بار این بازی را به پایان رسانده است.
ترابه چاه خطاسرنگون نیندازد دلیرتوسن گفتارراعنان مگذار
تمامی شیوخ قبایل در یک جبهه واحد جمع می‌شوند و برای یکپارچه سازی حملات و صفوف دفاعی از میان خود یکی را که دلیرتر و شجاعتر و در عین حال مدبر و بسیار باهوش و بر فنون جنگ مسلط و چیره‌دست می‌باشد، انتخاب و به‌عنوان فرمانده تمام مجلس شیوخ قبایل معرفی می‌شود.
چو همره کنی جنگ را با خرد دلیرت ز جنگ‌آوران نشمرد