اسم: لیدا (دختر) (ارمنی) (تلفظ: lida) (فارسی: لیدا) (انگلیسی: lida) معنی: بانوی محترم و گرامی، برگرفته از نام کشور قدیمی لیدیا
معنی کلمه لیدا در دانشنامه عمومی
لیدا ( به لاتین: Lida ) یک شهر در بلاروس است که در منطقه لیدا واقع شده است. لیدا ۵۰ کیلومترمربع مساحت و ۹۹٬۹۷۶ نفر جمعیت دارد و ۱۵۸ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است. شهرهای یکابپیلس، سوتلی، کالینینگراد، کشالین، سیلیسترا و Ełk خواهرخوانده های لیدا هستند.
معنی کلمه لیدا در ویکی واژه
لیدا (جمع لیداها) برعکس کلمه یلدا به معنی شب آخر تابستان یا شب اول پاییز است.
جملاتی از کاربرد کلمه لیدا
کانکه شد پاسبان خانه و سر چون کلیدان بماند در پسِ در
الجزیره کانالهای متعدد خاص تلویزیونی را علاوه بر کانال اخبار بکار گرفتهاست. این کانالها شامل، یک کانال زبان انگلیسی، کانال مستند الجزیره، کانال ورزشی الجزیره، یک کانال عمومی ورزشی به زبان عربی، پخش زنده الجزیره، که همایشها را در زمان واقعی خود بدون هیچگونه ویرایش یا اعمال نظر پخش میکند، و نیز یک کانال تلویزیونی برای کودکان میباشد. تولیدات آتی اعلام شده آن عبارتند از الجزیره به زبان اردو که عمدتاً نیازهای رسانهای مردم جنوب آسیا را برآورده میسازد همچنین این شبکه در نظر دارد در صورت امکان کانالهای موسیقی و یک روزنامه بینالمللی نیز راهاندازی نماید.
که درکوفه و شام همتای او نبود از پلیدان ناورد جو
کندگی مهر پلیدان با شدت پیروی نفس شیطان با شدت
شهرستان ابهر که به عنوان یکی از شهرستان صنعتی استان شناخته میشود قطب کارخانههای بزرگ استان در تولیدات صنعتی بهشمار میرود بهطوریکه بیش از ۳شهرک صنعتی فعال را در خود جای دادهاست.
استان چهار محال و بختیاری با مجموع تولیدات گوشت قرمز به اندازهٔ ۳۵ هزار تُن در سال، ۲٫۵ درصد از مجموع تولیدات گوشت قرمز کشور ایران را به خود اختصاص دادهاست.
کونین دو نقشست که چون در نگشودند توفیق کلیدانه ستد از کف پایم
نی بتقلیدات عادی بل بتحقیق نظر دین پاک احمد مختار مختار من است
کون خری دنب خری گیر و رو رو که کلیدان نبود بی مدنگ
با خدا اعتقاد پاکان دار تا پلیدانت خاک ره نکنند
چیست دنیا سرایِ آفت و شر چون کلیدان ز اولی به دو در
پخش تولیدات ئیسیام در ایالات متحده با وارنر براز. رکوردز، پلیگرم و بیامجی بوده و از سال ۱۹۹۹ گروه یونیورسال میوزیک آن را بر عهده گرفتهاست.
ز راه در، بکلیدان نظر توان کردن ز پیش آن، در کوی استوار باید کرد
و چون درست کنیم که خدای یکیست، هم قول دهری باطل شود و هم قول ترسا و هم قول ثنوی. و موحدان که صانع و معبود یکی دارند با بسیاری اختلاف ایشان نیز سه گروهند یک گروه اهل تقلیداند و عامه با ایشانست. وبر ظاهر کتاب استادهاند و گویند خدای (را) بدان صفات گوییم که او سبحانه مر خویشتن را گفته استاندر کتاب خویش؛ و هر صفتی که ان سزای او نیست و ان صفتاندر کتاب اوست ما آنرا ندانیم و نگو ئیم و تاویل آن خدای دا ند، چنانکه همی گوید: قوله (و ما یعلم تاویله الا الله.) و برین نیز نیفزایند. و دیگر گروه متکلمانند از معتزله و کرامی. گویند: نظر واجب استاندر توحید و ما بدلایل و نظر فکری تشبیه را ازو سبحانه نفی کنیم. و سه دیگر گروه شیعت خاندان رسولاند که گویند: مر کتاب خدای را تاویل است، اما بتاویل عقلی گویند صفات مخلوق را از خالق نفی کنیم و میان تشبیه و تعطیل گویند منزلتی است که توحید ما بر آنست، و خبر آرند از امام جعفر الصادق علیهالسلام که از وی پرسیدند که (حق تعطیل است یا تشبیه؟) او گفت: (منزله بین ا لمنزلتین).