لیتوگرافی

معنی کلمه لیتوگرافی در فرهنگ معین

(تُ گِ ) [ فر. ] (اِ. ) تهیه و کپی و مونتاژ فیلم و زینگ کارهای چاپی .

معنی کلمه لیتوگرافی در دانشنامه آزاد فارسی

رجوع شود به:چاپ سنگی

معنی کلمه لیتوگرافی در ویکی واژه

تهیه و کپی و مونتاژ فیلم و زینگ کارهای چاپی.

جملاتی از کاربرد کلمه لیتوگرافی

یکی از بزرگترین مشکلات با اندازه‌گیری توسط تک مولکول‌ها، برقرارکردن تماس الکتریکی قابل تکرار یا فقط یک مولکول و انجام این کار بدون هیچگونه ایجاد اتصال کوتاه بین الکترودها است. به دلیل اینکه تکنولوژی زمان در مورد فوتولیتوگرافی حال به حدی نرسیده‌است که بتواند فاصله مولکول‌ها را برای اتصال الکترونی به اندازه کافی کوچک کند، روش‌های جایگزینی به کار گرفته می‌شوند.
مدل های استریولیتوگرافی به عنوان کمکی برای تشخیص، برنامه ریزی قبل از عمل و طراحی و ساخت ایمپلنت استفاده می شود. برای مثال، این ممکن است شامل برنامه ریزی و تمرین استئوتومی باشد. جراحان از مدل‌هایی برای کمک به برنامه‌ریزی جراحی استفاده می‌کنند؛ اما متخصصان پروتز و فن‌آوران نیز از مدل‌ها به عنوان کمکی برای طراحی و ساخت ایمپلنت‌های سفارشی استفاده می‌کنند. برای مثال، مدل‌های پزشکی ایجاد شده از طریق استریولیتوگرافی می‌توانند برای کمک به ساخت صفحات کرانیوپلاستی استفاده شوند.
به قطع می‌گویم که روزنامه فردا جز دستگاه لیتوگرافی ابزار دیگری دریافت نکرده‌است واز بابت این سهو پوزش می‌خواهم.
این کتاب در واقع جلد دوم کتاب «خلیج فارس نامی کهن تر از تاریخ مکتوب و میراث فرهنگی» است که در شهریور ۱۳۸۳ توسط لیتوگرافی پارت نشر توپا و مجله گسترش صنعت وابسته به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران چاپ و توزیع شده‌است.
پوستر در اوایل قرن بیستم، به ویژه در شهر پاریس رسانه‌ای شناخته شده و موفق بود و بسیاری از هنرمندان طراح پوستر گرد آمده‌بودند. رنگ‌های شاد و زنده پوستر، برای عامهٔ مردم جذاب و دوست داشتنی بود و گاهی شبانه پوسترها را که به تعداد محدود و برای نصب در گذرگاه‌های عمومی به شیوه لیتوگرافی تکثیر می‌شد، از دیوارها برمی‌داشتند و در منزل خود نصب یا نگهداری می‌کردند و امروزه بعضی از این پوسترها در موزه‌ها و مجموعه‌های شخصی یافت می‌شوند. پیشرفت‌های فنی لیتوگرافی (چاپ سنگی) در آغاز قرن بیستم، کیفیت پوسترها را متحول نمود و طراحان با جسارت کافی از زمینه‌های تخت رنگی در آثار خود استفاده می‌کردند.
مولر در لیبائو (در حال حاضر لوباکا، شهرستان کامینا گورا)، کامینا گورا، سیلسیا متولد شد. بین سالهای ۱۸۹۰ و ۱۸۹۲ آموزش لیتوگرافی را در گرلیتز و وروتسواو گذراند. از سال ۱۸۹۴ تا ۱۸۹۶ در آکادمی هنرهای زیبا در درسدن تحصیل کرد و تحصیلات خود را تا سال ۱۸۹۸ در آکادمی هنرهای زیبا، مونیخ ادامه داد. پس از اینکه فرانتس فون اشتوک او را در رده افراد فاقد توانایی و مهارت طبیعی طبقه‌بندی نمود، آکادمی مونیخ را ترک کرد.
ارووسکی در خانواده‌ای برجسته ولی فقیر در ورشو به دنیا آمد. پدرش میخانه‌دار بود. نبوغ او از کودکی کشف شد و مورد حمایت اشراف قرار گرفت. در ۱۷۹۳ در خیزشی برضد پروس و روسیه شرکت جست، ولی زخمی شد و به ورشو بازگشت و به آموختن پرداخت. در همان جوانی از محضر نقاشان سرشناسی مانند وینسنتی دو لسور و مارچلو باچرلی بهره‌مند شد. پس از تجزیه لهستان به سن پترزبورگ مهاجرت کرد و از پیشگامان لیتوگرافی شد و در پنجاه‌وپنج‌سالگی در همان شهر درگذشت.
استریولیتوگرافی اغلب برای نمونه سازی قطعات استفاده می شود. برای قیمت نسبتاً پایین، استریولیتوگرافی می تواند نمونه های اولیه دقیق، حتی با اشکال نامنظم تولید کند. کسب‌وکارها می‌توانند از این نمونه‌های اولیه برای ارزیابی طراحی محصول خود یا تبلیغات محصول نهایی استفاده کنند.
پس از اختراع تکنیک چاپ سنگی رنگی (کرومولیتوگرافی) نخستین پوسترهایی که به چاپ رسید سطحی و بازاری و ناهوشمندانه بود. تنها پس از ۱۸۶۷ و پیدایش پوسترهای ژول شاره بود که هنر پوستر به قابلیت بالقوه خویش رسید.