لیته
معنی کلمه لیته در لغت نامه دهخدا

لیته

معنی کلمه لیته در لغت نامه دهخدا

لیته. [ت َ / ت ِ ] ( اِ ) پخته و سپس کوفته. ترشی بادنجان پخته و سپس کوفته. ترشی است که از بادنجان پخته کوفته و سرکه میسازند. لیته ترشی. لیته بادنجان. ترشیی که از بادنجان پخته و له کرده و پاره ای ابزارها کنند.

معنی کلمه لیته در فرهنگ معین

(تِ ) (اِ. ) ۱ - بادمجان پخته . ۲ - ترشی بادمجان .

معنی کلمه لیته در فرهنگ عمید

۱. بادمجان پخته و لهیده.
۲. ترشی بادمجانِ پخته و له شده.

معنی کلمه لیته در فرهنگ فارسی

بادمجان پخته ولهیده، ترشی بادمجان
( اسم ) لیته ترشی .یا لیته بادنجان . ترشیی است که از بادنجان پخته و له کرده و بعضی مواد دیگر تهیه کنند .
پخته و سپس کوفته ترشی بادنجان پخته و سپس کوفته ٠ ترشی است که از بادنجان پخت. کوفته و سرکه میسازند لیته ترشی لیت. بادنجان ترشی که از بادنجان پخته و له کرده و پار. ابزارها کنند ٠

معنی کلمه لیته در دانشنامه عمومی

لیته (استان). لیته ( Leyte ) یکی از استان های کشور فیلیپین است. این استان در خاور این کشور قرار گرفته است و بخشی از جزیره های ویسایا به شمار می رود.
مرکز این استان شهر تاکلوبان است. جمعیت آن حدود یک میلیون و ششصد هزار نفر است. مساحت این استان پنج هزار و هفتصد کیلومتر مربع است .
لیته (رومانی). شهر لیته ( به رومانیایی: Liteni ) در شهرستان سوچاوا در کشور رومانی واقع شده است. جمعیت این شهر ۹٬۸۵۱ نفر است.
معنی کلمه لیته در فرهنگ معین
معنی کلمه لیته در فرهنگ عمید
معنی کلمه لیته در فرهنگ فارسی

معنی کلمه لیته در ویکی واژه

بادمجان پخته.
ترشی بادمجان.

جملاتی از کاربرد کلمه لیته

رو ایشان را پرس که بچه می‌خندند یا عمار! و ایشان جواب دهند که ما در سخنی بودیم چنان که کاروانیان گویند و بازی کنند تا راه بر خود پدید کنند. عمار بایشان رسید و از آن ضحک و استهزاء پرسید جواب همان دادند که رسول خدا گفت: عمار گفت صدق اللَّه و بلّغ رسوله احترفتم لعنکم اللَّه گفتا و یکی دیگر بصحبت ایشان بود که سخن نمی‌گفت و نمی‌خندید و ایشان را از آن نهی نمیکرد پیش مصطفی آمد این یک تن و گفت یا رسول اللَّه و الّذی انزل علیک الکتاب ما آلیتهم و لا نهیتهم، رب العالمین این آیت فرستاد در کار ایشان.
این سفال و این پلیته دیگرست لیک نورش نیست دیگر زان سرست
اینه وَر عَجایبْ مه بالا سُورِوَشْ، اُورِهْ سَنگْ بَزالیتهْ، سنگْ دارْنه آتَشْ
شیخ الاسلام گفت: کی پدر من هم هیچ جانوری نکشتی و ان مذهب ابدال بود و ایشان از ابدال بودند و اهل کرامات. مردی وقتی خوش گشت، فرشتهٔ خود را دید، ویرا گفت: چه باید کرد تا مردم شما را بیند؟ گفت: هیچ جانور نباید آزرد، این «مرد هیچ» جانور نمی‌‌‌‌آزرد فریشته می‌دید. روزی مورچهٔ ویرا بگزید، لیته در وی زد لیته بجامه باز داد، تا آن مورچه بیفتاد، پس آن هرگز فرشته ندید.
و روی انّ عمر سمع رجلا یقرأ هذه الآیة: لَمْ یَکُنْ شَیْئاً مَذْکُوراً فقال عمر: لیتها تمّت، یرید لیته بقی علی ما کان. و قیل: الانسان بنو آدم، و الحین مدّة لبثه فی بطن امّه تسعة اشهر الی ان صار شیئا مذکورا. و یحتمل انّ «الانسان» عامّ و حِینٌ مِنَ الدَّهْرِ زمان، فترة الرّسل بعد عیسی (ع). لَمْ یَکُنْ شَیْئاً مَذْکُوراً ای لم یذکروا یوحی و لا بعث الیهم رسول فی تلک المدّة.
از اصحاب باحفص حداد٭ از قدیمان مشایخ نشاپور و مهینان ایشان پس باحفص حداد و حمدون گازر وسلم الباروسی و علی نصر آبادی٭ صحبت کرده با شیخ بوعثمان حیری٭ پیوسته، تا آنگاه کی برفت در قدیم برفته در اربع و ثلثمائه در آن سال کی یوسف حسین رازی برفت و پهلوء با حفص در گورست. وی گفت: التوکل ان یأکل بلا طمع ولاشره. و هم وی گفت: من اراد ان یبصر طریق رشده فلیتهم نفسه فی الموافقات فضلاً عن المخالفات.
امیر گنه: گشت «لیته کُوه» خجیره گشتِ «لیته کوهْ»، «پَرندهْ کُوهْ» خجیره
آنتالیا اغلب به دلیل قرار گرفتن در مسیرهای تجاری، اهمیت زیادی داشت و در دورۀ سلجوقی با کشتی و بندر خود از اهمیت بالایی برخوردار بود. آنتالیا تحت حاکمیت سلجوقیان با انجام فعالیتهای مهم تجاری با قبرس به یکی از مهمترین مراکز تجاری دوره تبدیل شد. در اواخر قرن سیزدهم یا در آغاز قرن چهاردهم، آنتالیا بین حمیداوغولار و تِکه اوغولار تقسیم شده بود. در دوره حاکمیت بیگ‌نشین تِکه، صلح و توسعه ادامه یافت و فعالیت‌های توسعه و فرهنگی افزایش داشت.
پس خوف بر مثال آتش است و رجا بر مثال روغن و ایمان بر مثال بلیته، و دل بر شکل چراغ‌دان. اگر همه خوف باشد چون چراغی بود که در وی روغن نیست. ور همه رجا بود، چون چراغی است که در وی روغن است و آتش نیست.
بر مثال یکی پلیته شدی چند گردی به سایه و مهتاب؟
در حال حاضر، پلانتینگا به دلیل از دست دادن حافظه خود، از فعالیتهای تخصصی کناره‌ گرفته و در آسایشگاهی مشغول استراحت است.
و عن انس عن النبی (ص) قال: «ینادی مناد کلّ لیلة: لدوا للموت و ینادی آخر: ابنوا للحزاب، و ینادی مناد: اللّهم هب للمنفق خلفا و ینادی مناد: اللّهم هب للممسک تلفا و ینادی مناد: لیت الناس لم یخلقوا و ینادی مناد: لیتهم اذ خلقوا فکّروا فیما له خلقوا».
شارجه از سال ۱۹۹۸ به این سو در میان امارات به عنوان «پایتخت فرهنگی» مشهور شده‌است و سبب آن بیشتر بودن آثار باستانی و فعالیتهای فرهنگی در شارجه نسبت به دیگر امارات‌ها است. دانشگاهی نیز به نام دانشگاه آمریکایی شارجه در این امارت وجود دارد که به عنوان یکی از بهترین دانشگاه‌های امارات متحده عربی یاد می‌شود.
اقتصاد این شهر مبتنی بر فعالیتهای کشاورزی است البته فرش‌بافی (قالی سیستان) نیز رواج دارد . آب آن از رودخانه تأمین می‌گردد و از جمله محصولات آن غلات، تره‌بار و انگور(روچه سیستان) است .