لکستان

معنی کلمه لکستان در لغت نامه دهخدا

لکستان. [ ل َ ک ِ ] ( اِخ ) از بلوکات ولایات خوی و سلماس ، دارای 12 قریه و 18 فرسنگ مساحت آن است. مرکز آن قره قشلاق واقع در مشرق دریاچه ارومیه و جنوب قصبه دیلمقان. نام یکی از دهستانهای خاوری بخش سلماس شهرستان خوی و در قسمت خاوری بخش واقع شده است. موقعیت آن جلگه و باطلاقی و کنار دریاچه ارومیه است. دهستان لکستان از شمال و باختر محدود است به دهستان حومه سلماس ، از جنوب به حومه انزل ، از خاور به دریاچه ارومیه. آب و هوای آن معتدل و آب مزروعی آن از رودخانه زولا و چشمه تأمین میگردد و پس از مشروب کردن قرای فاضل آب به دریاچه ٔارومیه میریزد. دهستان لکستان از پانزده آبادی کوچک و بزرگ تشکیل شده و جمعیت آن 7060 تن و قرای مهم آن صدقیان ( مرکز دهستان )، آفتاخانه ، حبشی ، حمزکندی ، سلطان احمد، یاقوزآقاج ، یوشانلو، قره قشلاق و کنگرلو است.راه نیمه شوسه سلماس به طسوج از این دهستان عبور میکند و در تابستان اتومبیل میتوان برد. اکثر راههای این منطقه ارابه رو است و در موقع لزوم اتومبیل نیز میتوان برد. شغل عمده اهالی زراعت و گله داری و در چندقریه به وسیله چهارپایان از قدیم بارکشی کنند. محصول عمده آنجا غلات ، حبوبات و روغن است که صادر نیز میکنند. دارای سه دبستان است و معروفیت این دهستان به نام لکستان از روی نژاد ساکنین آن منطقه است ، چه اهالی این منطقه از لکستان قفقاز کوچانیده شده و بدان نام شهرت گرفته اند. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 4 ).

معنی کلمه لکستان در فرهنگ فارسی

یکی از دهستانهای خاوری بخش شاهپور شهرستان خوی جلگه و باتلاقی ۱۵ آبادی و ۷٠۶٠ تن سکنه .
از بلوکات ولایات خوی و سلماس

معنی کلمه لکستان در ویکی واژه

لکستان (جمع لکستان‌ها)
# لکستان منطقه ای غیر رسمی اما کهن در غرب ایران است، البته نواحی متمرکز لک زبان متعددی در سایر استان های ایران از قبیل کرمانشاه، ایلام، لرستان، همدان، قزوین ، مازندران، گیلان و خراسان و همچنین کشورهای عراق،ترکیه،روسیه،سوریه و.... وجود دارد.
این صفحه در حال تکمیل است.

جملاتی از کاربرد کلمه لکستان

در همان روزها داستان رخداد لکستان رخ داد. دهستان لکستان بخشی از پیرامون‌های سلماس است که دارای نُه پارچه آبادی می‌باشد. اسماعیل سمکو از تاختن به آن‌جا خودداری می‌نمود، ولی پنج هزار تومان باج طلبید، به تازگی هم پانزده هزار فشنگ می‌خواست. لکستانیان به تهران و تبریز تلگراف فرستادند، ولی پاسخی نشنیدند. از نیمه‌های آذرماه سیمیتقو آهنگ تاختن به آنجا نمود و سرانجام با دسته‌های انبوه روی به لکستان آورد. روز آدینه بیست و هفتم آذرماه بود که به نزدیکی آبادی «سلطان احمد» رسیدند و در آنجا جنگ سختی درگرفت. لکستانیان بیش از دو ساعت نتوانستند مقاومت کنند. نیروهای تحت امر سیمیتقو از هر سوی به‌آبادی حمله کردند.
آن ملکستانی که هر آن ملک که بستاند کو تیغ بدو تیز کند ملکسپارست
این روستا در دهستان لکستان قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۵۸۷نفر (۱۲۹ خانوار)
عثمانی‌ها قرارداد مدروس را امضا کردند. به موجب این قرارداد عثمانی‌ها ناچار به ترک شمال غرب ایران و قفقاز شدند. با خروج قوای روس، مسیحی و عثمانی، سمکو قدرت بلامنازع منطقه شد. اولین شورش سمکو علیه حکومت مرکزی در حمله به لکستان متجلی شد. گروه‌های شبه‌نظامی به دلیل ضعف دولت مرکزی در ایران، هر موقع فرصتی پیدا می‌کردند در صدد گریز از مرکز بودند.