لوچی

معنی کلمه لوچی در لغت نامه دهخدا

لوچی. ( حامص ) حالت و چگونگی لوچ. کژچشمی. دوبینی. احولی. حَوَل. چپی. دوبینندگی. کلاژکی. کج بینی. لوشی.

معنی کلمه لوچی در فرهنگ عمید

لوچ بودن.

معنی کلمه لوچی در فرهنگ فارسی

احولی دوبینی .

معنی کلمه لوچی در فرهنگستان زبان و ادب

{strabismus, heterotropia, manifest deviation} [پزشکی] هرگونه انحراف از همسویی کامل چشم ها

معنی کلمه لوچی در دانشنامه آزاد فارسی

لوچی (squint)
(یا: استرابیسم) حالتی که در آن، یکی از چشم ها به یک طرف منحرف می شود. لوچی شایع است و ممکن است همگرا، به سمت داخل، یا واگرا به سمت خارج، و در موارد نادر عمودی باشد. لوچی همگرا را چشم متقاطع نیز می نامند. لوچی بر دو نوع است، لوچی فلجی براثر بیماری یا آسیب دیدن ماهیچه های خارج چشمی یا عصب های آن ها ایجاد می شود. لوچی غیرفلجی ممکن است ارثی یا ناشی از خطای انکساری چشم باشد. لوچی کودکان عمدتاً از نوع غیرفلجی است. لوچی با تجویز عینک، ورزش ماهیچه های چشم یا عمل جراحی درمان می شود.

جملاتی از کاربرد کلمه لوچی

کتاب‌های این مؤسسه به زبان‌های بلوچی، پشتو، اردو، انگلیسی و فارسی منتشر می‌شود، ولی بخش عمده انتشارات آن به زبان بلوچی و اردو می‌باشد.
ستوان «واترز» (بروس ویلیس) فرمانده تیم ویژه ای است که افرادش را به جنگل‌های نیجریه می‌برد تا دکتر «لنا کندرکس» (مونیکا بلوچی) را آزاد کند. اما آن‌ها در میابند که کندرکس تنها در صورتی همراهشان می‌آید که ۷۰ پناهنده دیگر را نیز نجات دهند.
باشد به مثل جهان و ابنای جهان گرمابه سردی و در او لوچی چند
جمعیت عربخانه در سال ۱۳۶۸ کمتر از دو هزار نفر بود که نیمی از آن‌ها مکرانی و سیستانی و فارس و نیمی هم عرب‌تبار بودند. مردم عربخانه لباس‌هایی شبیه به بلوچی و سیستانی می‌پوشند و هیچ سابقه‌ای از چفیهٔ عربی در کل منطقه وجود ندارد. (سفرنامهٔ گریگور)
ادبیات بلوچستان یادگاری از دوره‌های مختلف فرهنگ و تمدن بلوچ ها است، که در آثار ادبیات بلوچی روایت افسانه‌ها و اسطوره های باستانی و قدیمی شان از جمله داستان های هانی و شیخ مرید، میر چاکر رند، گِسِّدُک، اشکش بلوچ و دودا و حماسه بالاچ بیان می گردد.
دین بیشتر مردمان بلوچ اسلام، و اکثریت آن‌ها از اهل سنت ، پیرو مذهب حنفیاند. هرچند اقلیتی از شیعه و فرقه ذکری نیز در بین آن‌ها وجود دارد. زبان بلوچی از زبان‌های ایرانی شاخهٔ شمال‌باختری است. این زبان توسط بلوچ‌ها در کشورهای ایران، پاکستان، افغانستان و سایر کشورها صحبت می‌شود. پوشاک بومی سیستان و بلوچستان با پشتوانه‌ای تاریخی، به‌عنوان یکی از نمادهای پوشاک اصیل ایرانی به‌شمار می‌رود که بهره‌گیری از آن، هنوز در طراح و رنگ‌های گوناگونی در میان این مردم، گسترش دارد. در دوران کنونی، این پوشاک در تابستان بیشتر سفید هستند و در زمستان نیز به رنگ تیره در می‌آیند. طراحی پوشاک، رنگ و تزئینات روی آنان، همانند سوزن‌دوزی‌ها، گوناگونی دارد.
(به سندی: سنڌي) زبان تاریخی ایالت سند و مردمان سندی است. ۵۳٬۴۱۰٬۹۱۰ تن در پاکستان و ۵٬۸۲۰٬۴۸۵ تن در هند بدین زبان سخن می‌گوید. این زبان یک زبان هندوآریایی است. سندی تاثیرهایی را از زبان بلوچی پذیرفته است.
الکساندر لوچیک (اوکراینی: Олександр Юрійович Лучик؛ زادهٔ ۳۰ مارس ۱۹۹۴) بازیکن فوتبال اهل اوکراین است.
در تقسیم‌بندی تاریخ ادبیات بلوچی نظرات متعددی بین محققان وجود دارد اما شناخته شده‌ترین و صائب‌ترین این نظرات ادبیات بلوچی را به دو گونه تقسیم‌بندی می‌کنند.
کلوخ انداز کن در عشق مردان تو هم مردی ولی مرد کلوچین
از بزرگان ادبیات بلوچی می‌توان به ناطق مکرانی، ملارگام، زیب مگسی، قاضی نور محمد گنج ابوی، عبدالله روانبد و سید ظهور شاه هاشمی، صبا دشتیاری و میر گل خان نصیر نام برد.