لوسمی

معنی کلمه لوسمی در فرهنگ عمید

بیماری خونی که باعث افزایش غیرطبیعی تعداد گلبول های سفید در خون و مغز استخوان می شود، سرطان خون.

معنی کلمه لوسمی در دانشنامه آزاد فارسی

لوسِمی (leukaemia)
لوسِمی
گروهی از سرطان های یاخته های خونی. مغز استخوان و سایر بافت های خون ساز را درگیر می کنند. وجه مشخصۀ اصلی لوسمی تولید افسارگسیختۀ یاخته های سفید است. این یاخته ها نابالغ و از برخی جهات غیرطبیعی اند. یاخته های ناهنجار فاقد قابلیت های دفاعی یاخته های سفید طبیعی اند و از آن جا که تعدادشان بسیار بیشتر از یاخته های طبیعی است، بیمار مستعد ابتلا به عفونت خواهد شد. درمان با پرتودرمانی و داروهای یاخته کش صورت می گیرد تا تکثیر یاخته های غیرطبیعی را مهار کنند. روش دیگر درمان پیوند مغز استخوان است. کم خونی و اختلال در انعقاد خون از دیگر علایم بیماری است که به علت عملکرد غیرطبیعی مغز استخوان و کاهش تولید گویچه های قرمز خون و پلاکت ها ایجاد می شود. لوسمی ها برحسب سرعت پیشرفت به دو گروه حاد و مزمن تقسیم می شوند. همچنین، آن ها را برحسب نوع یاختۀ سفید درگیر نیز طبقه بندی می کنند.

جملاتی از کاربرد کلمه لوسمی

سقی سحب الوسمی غیطان ارضکم و ان لم یکن طوفان عینی ینوبها
در این بیماران تا حدی خطر ابتلا به لوسمی وجود دارد.
رایت در ۷۱ سالگی در ۲۳ ژانویه ۲۰۱۹ بر اثر لوسمی حاد مغز استخوان در بیمارستانی در میلواکی، ویسکانسین درگذشت.
در افرادی که شدیدا بیمار هستند یا ایمنی تضعیف‌شده دارند، کشیدن دندان‌ها باید ارزیابی شود. شرایطی مثل بیماری‌های متابولیک کنترل‌نشده‌ی شدید، بیماری کلیوی پیشرفته، مشکلات قلبی پیشرفته، لوسمی و لنفوم، هموفیلی، درمان با بیس‌فسفونات وریدی، پری‌کرونیت و پرتودرمانی سر و گردن مواردی هستند که کشیدن دندان ملاحظه دارد. در بیماران دیابتی، درصورتی که بیماری با داروهای مربوطه کنترل شده باشد، کشیدن دندان مانعی ندارد.
مصرف الکل در دوران بارداری با لوسمی دوران کودکی ارتباط دارد. بررسی ای که توسط مؤسسه ملی سرطان منتشر شد اعلام داشت که منع مصرف الکل مادر در دوران بارداری را در رده «توصیه» قرار داد اما نتیجه گرفت که این خطر مهم نیست.
ساداکو ساساکی(۱۹۵۵–۱۹۴۳) دختر بچه‌ای ژاپنی بود و زمانی که فقط ۲ سال داشت، حادثه انفجار هسته‌ای در هیروشیما (۶ اوت ۱۹۴۵) اتفاق افتاد. ساداکو بزرگ شد و در یازده سالگی، مشخص شد او به دلیل قرار گرفتن در معرض مواد رادیواکتیو به بیماری لوسمی مبتلاست.