لورک

معنی کلمه لورک در لغت نامه دهخدا

لورک. [ رَ ] ( اِ ) کمان حلاجی. ( برهان ). کمان ندّاف. لور. ( جهانگیری ). کمانی که بدان پنبه را پاک و پاکیزه کنند. || نوعی از تیر پیکان دار. ( برهان ).
لورک. [ ل ُ رَ ] ( اِ مصغر ) مصغر لور، تلفظی از لُر. لرک : لورکی در مجلس وعظ حاضر شد. واعظ میگفت : صراط از موی باریکتر باشد و از شمشیر تیزتر... لوری برخاست و گفت : مولانا! آنجا دارابزینی یا چیزی باشد که دست در آنجا زنند و بگذرند، گفت : نی. گفت : پس نیک به ریش خویش میخندی که اگر مرغ شوی از آنجا نتوانی پریدن. ( منتخب لطائف عبید زاکانی چ برلین ص 158 ).

معنی کلمه لورک در فرهنگ معین

(رَ ) (اِمصغ . ) کمان حلاجی .

معنی کلمه لورک در فرهنگ عمید

کمان حلاجی.

معنی کلمه لورک در فرهنگ فارسی

۱- کمان حلاجی کوچک . ۲- کمان حلاجی ( عموما ) . ۳- نوعی از تیر پیکان دار .
مصغر لور . تلفظی از لر

جملاتی از کاربرد کلمه لورک

از بوسه‌ها بر دست او وز سجده‌ها بر پای او وز لورکند شاعران وز دمدمه هر ژاژخا
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال زنان بایر ۰۴ لورکوزن و باشگاه فوتبال اس‌سی فورتونا کلن اشاره کرد.
پوری پس از بازگشت به ایران علاوه بر تدریس زبان، فعالیت ادبی را با ترجمه شعرهای عاشقانه شاعران بزرگ جهان ادامه می‌دهد. تا به امروز آثار شاعرانی چون آنا آخماتوا، پابلو نرودا، فدریکو گارسیا لورکا، ناظم حکمت، نزار قبانی، یانیس ریتسوس و آن سکستون را ترجمه کرده است. وی همچنین رمانی از میخائیل بولگاکف و چند مجموعه داستان دیگر نیز ترجمه کرده‌است.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال بایر ۰۴ لورکوزن، باشگاه فوتبال ویلم دوم، و باشگاه فوتبال چای‌کار ریزه‌اسپور اشاره کرد.
گفته سخا را قدری ریشخند خوانده سخن را طرفی لورکند
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال هامبورگ، باشگاه فوتبال استون ویلا، باشگاه فوتبال هانزا روستوک، باشگاه فوتبال بایر ۰۴ لورکوزن، و باشگاه فوتبال هرتابرلین اشاره کرد.
افسرده آن عمری که آن بگذشت بی آن جان خوش ای گَنده آن مغزی که آن غافل بود زین لورکند
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال بایر ۰۴ لورکوزن اشاره کرد.
سنیلن بیر آغلاشایدیم یئنیدن اوشاق اولورکن
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال والنسیا، باشگاه فوتبال مالمو، باشگاه فوتبال ساندرلند، باشگاه فوتبال فیورنتینا، باشگاه فوتبال بنفیکا، باشگاه فوتبال آرسنال و باشگاه فوتبال بایر ۰۴ لورکوزن اشاره کرد.
میتلباو-دورا زیراردوگاهی از اردوگاه مرگ بوخن‌والد در رایش آلمان بود. زندانیان آن را اس اس عمدتاً برای کندن تونل و ایستگاههای زیرزمینی مجاور شرکت میتلورک در کنشتاین، در نزدیکی نوردهاوزن استفاده می‌کرد، جایی که موشک‌های وی-۲ و بمبهای پران وی-۱ تولید می‌شدند.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به بایر ۰۴ لورکوزن، نورنبرگ، اینتراخت فرانکفورت اشاره کرد.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال یان رگنسبورگ، باشگاه فوتبال قوت-وایس ارفورت، باشگاه فوتبال بایر ۰۴ لورکوزن، باشگاه فوتبال دارمشتات ۹۸، و باشگاه فوتبال سن پائولی اشاره کرد.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال بایر ۰۴ لورکوزن، باشگاه فوتبال هامبورگ، و باشگاه فوتبال روت‌وایس اسن اشاره کرد.