لوره
معنی کلمه لوره در لغت نامه دهخدا

لوره

معنی کلمه لوره در لغت نامه دهخدا

( لورة ) لورة. [ رَ ] ( اِخ ) حصنی به اسپانیا . ( الحلل السندسیة ج 1 ص 134 و 135 ).
لوره. [ رَ / رِ ] ( اِ ) کنده بود گل در او مانده از آب سیل. ( فرهنگ اسدی نخجوانی ). و به روایت دیگر کوره سیلاب کنده بود. اعنی سیلی که در دامن کوه باشد و زمین گوشده باشد و گل در او مانده. ( صحاح الفرس ). آنچه که امروز متداول است کوره است با کاف. به معنی لورکند است که زمین سیلاب کنده باشد و به این معنی با زاء هم به نظر آمده است. ( برهان ). رهگذر سیل. جائی که سیل کنده باشد. به معنی لورکند است. ( جهانگیری ) :
ترا بزرگ سپاهی است وین دراز رهی است
همه سراسر پر خار و مار و لوره و جر.فرخی.بر آن کناره او لوره و به زیر گلی
که تا به پالان پیل اندر اوشدی ستوار.فرخی.دلش نگیرد ازین دشت و کوه و بیشه و رود
سرش نگردد ازین آبکند و لوره و جر.عنصری.شد از آب کنور آن سو دو فرسنگ
در آن دشت فراخ و لوره تنگ.امیرخسرو ( از جهانگیری ).و رجوع به لور شود.
لوره. [ ل َ / لُو رَ / رِ ] ( اِ ) یرفاقة. طیطر. ذفتی اسکندرانی. رجوع به غار اسکندرانی شود.

معنی کلمه لوره در فرهنگ معین

(رِ ) (اِ. ) نک لورکند.

معنی کلمه لوره در فرهنگ عمید

= لورکند: دلش نگیرد از این کوه و دشت و بیشه و رود / سرش نپیچد از این آب کند و لوره و جر (عنصری: ۳۳۶ ).

معنی کلمه لوره در فرهنگ فارسی

( اسم ) زمینی که سیلاب آنرا کنده باشد : بر آن کنار. او لوره و بزیر گلی که تابه پالان پیل اندرو شدی ستوار . ( فرخی . د . ۶۲ )
یرفاقه . ذفتی اسکندرانی

معنی کلمه لوره در دانشنامه عمومی

لُوِرِه ( به ایتالیایی: Lovere ) یک کومونه در ایتالیا است که در استان برگامو واقع شده است. لوره ۷٫۳۶ کیلومتر مربع مساحت و ۵٬۴۰۸ نفر جمعیت دارد.
لوره (فیلم). لوره ( به آلمانی: Lore ) فیلم جنگی محصول سال ۲۰۱۲ استرالیا و آلمان است که توسط کارگردان استرالیایی، کیت شورتلند ساخته شده است. این فیلم به عنوان فیلم برتر جشنواره فیلم سیدنی برگزیده شد.
فیلم بر اساس رمان «اتاق تاریک» نوشتهٔ ریچل سایفرت، ساخته شده است. رمان «اتاق تاریک» نخستین بار در سال ۲۰۰۱ منتشر شد و مورد استقبال قرار گرفت. کتاب در همان سال نامزد جایزه بوکر و جایزهٔ کتاب روزنامهٔ «گاردین» شد و جایزه کتاب «لس آنجلس تایمز» را از آن خود کرد.
داستان فیلم در روزهای پایانی جنگ جهانی دوم و در آلمان نازی اتفاق می افتد. لوره دختر نوجوانی است که به همراه چهار برادر و خواهر خود در جنوب غربی آلمان زندگی می کند. پدر و مادر وی که نازی بودند، با پیروزی متفقین، خود را تسلیم نیروهای متفقین می کنند و لوره مسئولیت نگهداری از برادران و خواهرش را بر عهده می گیرد. پنج کودک تصمیم می گیرند مسافتی طولانی را طی کرده و به نزد مادربزرگشان در هامبورگ بروند، این در حالی است که کنترل هر بخش از کشور آلمان در دست یکی از نیروهای متفقین است و قطارها نیز کار نمی کنند و آن ها باید بخش عمدهٔ این سفر را پیاده طی کنند.
• ساسکیا روزندال در نقش لوره
• کای مالینا در نقش توماس
• نله تربس در نقش لیزل
• اورسینا لاردی در نقش مادر لوره
• آندره فرید در نقش گانتر
• میکا زایدل در نقش یورگن
• ایوا - ماریا هاگن
• نیک هولاشکه در نقش پیتر
• هانس - یوخن واگنر در نقش پدر لوره
• سون پیپیگ در نقش باور
• فیلیپ وایگراتس در نقش هلموت
لوره نخستین بار در جشنواره فیلم سیدنی اکران شد و سپس در جشنواره های بسیار دیگری چون جشنواره فیلم تورنتو، جشنواره فیلم هامبورگ و جشنواره فیلم لندن نیز به نمایش درآمد و جوایزی چون جایزهٔ تماشاگران جشنواره فیلم لوکارنو، جایزه منتقدان جشنواره هامبورگ و جایزهٔ بهترین فیلم جشنواره فیلم استکهلم را از آن خود کرد. لوره همچنین در جوایز اسکار ۸۵ام نمایندهٔ کشور استرالیا برای شرکت در جایزه اسکار بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان بود.
معنی کلمه لوره در فرهنگ معین

معنی کلمه لوره در دانشنامه آزاد فارسی

لورِه
در اصفهان به پسران جوانی گفته می شد که در دسته های مطربی، رقص های زنانه می کردند. لوره در نمایش ها با خوشمزگی هایش مسخرگی هم می کرد.

معنی کلمه لوره در ویکی واژه

نک لورکند.

جملاتی از کاربرد کلمه لوره

از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال ولورهمپتون واندررز اشاره کرد.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به ولورهمپتون واندررز، بریستول سیتی، چلتنهام تاون و آبردین اشاره کرد.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به بایرن مونیخ، واتفورد، تاتنهام هاتسپر، ولورهمپتون واندرز، باشگاه فوتبال سیون و باشگاه فوتبال کپنهاگن اشاره کرد.
دلش نگیرد ازین کوه و دشت و بیشه و رود سرش نپیچد از این آب کند و لوره وخر
ترا بزرگ سپاهیست وین دراز رهیست همه سراسر پر خار و مار و لوره و جر
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال استوک سیتی، باشگاه فوتبال کمبریج یونایتد، باشگاه فوتبال کولچستر یونایتد، باشگاه فوتبال استوک‌پورت کانتی، باشگاه فوتبال گیلینگام، باشگاه فوتبال ولورهمپتون واندررز، باشگاه فوتبال ایلکستون، باشگاه فوتبال کینگستونیان، باشگاه فوتبال گرایس اتلتیک، و باشگاه فوتبال لیتون اورینت اشاره کرد.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال ولورهمپتون واندررز، باشگاه فوتبال کیدرمینستر هاریرس، و باشگاه فوتبال برادفورد سیتی اشاره کرد.
تا نگردد شتر پراگنده ندود گرد لوره و کنده
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال برتون آلبیون، باشگاه فوتبال فایلد، باشگاه فوتبال تورکی یونایتد، باشگاه فوتبال چلتنهام تاون، باشگاه فوتبال ولورهمپتون واندررز، باشگاه فوتبال داگنم و ردبریج، باشگاه فوتبال پلیموث آرگیل، و باشگاه فوتبال والسال اشاره کرد.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال دربی کانتی، باشگاه فوتبال هال سیتی، باشگاه فوتبال شفیلد یونایتد، باشگاه فوتبال ولورهمپتون واندررز، باشگاه فوتبال کیدرمینستر هاریرس، باشگاه فوتبال اورتون، و باشگاه فوتبال آکرینگتون استنلی اشاره کرد.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال ولورهمپتون واندررز و باشگاه فوتبال ورکسام اشاره کرد.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال فالکیرک، باشگاه فوتبال ساندرلند، باشگاه فوتبال داندی، باشگاه فوتبال میلوال، باشگاه فوتبال ولورهمپتون واندررز، باشگاه فوتبال میلتون کینز دونز، و باشگاه فوتبال رنجرز اشاره کرد.
بد از کناره او لوره ای و زیر گلی که تا بپالان پیل اندرو شدی ستوار