لوحی

معنی کلمه لوحی در لغت نامه دهخدا

لوحی. [ ل َحا ] ( ع ص ) ابل ٌ لوحی ؛ شتران تشنه. ( منتهی الارب ).
لوحی. [ ل َ ] ( ص نسبی ) منسوب به لوح. چون لوح : شکل لوحی ؛ از مجسمات جسمی است مربع که ابعاد ثلاثه آن مختلف است بر هیئت لوح : اگر هر سه عدد یکدیگر را راست نباشد آن را لوحی خوانند زیراک چون تخته بود. ( التفهیم ). مؤلف دستورالعلماء گوید ( حرف عین ): هرگاه سهروردی در تلویحات کلمه «لوحی » ( مقابل عرشی ) استعمال کند، مرادوی چیزی است که از کتاب ( دیگری ) اتخاذ کرده است.
لوحی. [ ل َ ] ( اِخ ) از شاعران مداح ایرانی و از مردم اصفهان و وی را قصاید نیکو در حق ائمه دوازده گانه است. ( تذکره نصرآبادی ص 430 ) ( قاموس الاعلام ترکی ).
لوحی. [ ل َ ] ( اِخ ) حسن افندی. از شاعران عثمانی و از مردم بروسه و مدرس مدرسه حسن پاشای بروسه. وفات وی به سال 1165 هَ. ق. این مقطع او راست :
لسان حالمه کیفیت عشقی بیان ایلر
آنکچون کتمز الدن لوحیاهر بار مجموعه.( قاموس الاعلام ترکی ).
لوحی. [ ل َ ] ( اِخ ) از شاعران قرن نهم عثمانی واز مردم پرشتئه و سالک طریق تصوف. وی مدتی در خدمت مرکز افندی به کار اشتغال ورزید. این بیت او راست :
نیجه الدر صبا دن بر اثر یوق
آنکچون کوی دلبر دن خبر یوق
صفا خمخانه سندن دختر رز
و در آنی اما بر چکر یوق.( قاموس الاعلام ترکی ).
لوحی. [ ل َ ]( اِخ ) ( سید... ) نقیبی. پسر دختر لوحی شاعر اصفهانی مذکور. فقیهی است معارض مجلسی. رجوع به نقیبی شود.

معنی کلمه لوحی در فرهنگ فارسی

( صفت ) منسوب به لوح . یا شکل لوحی . سطحی است مربع مانند لوح که ابعاد سه گان. آن مختلف باشد .
نقیبی پسر دختر لوحی شاعر اصفهانی مذکور . فقیهی است معارض مجلسی .

جملاتی از کاربرد کلمه لوحی

الوحیدة (به عربی: الوحیدة) یک منطقهٔ مسکونی در امارات متحده عربی است که در دبی، امارات واقع شده‌است.
مهدوی کنی در سال ۱۳۳۸ ازدواج کرد. او دو دختر و یک پسر داشت. دختر بزرگ او مریم، دکترای فقه دارد و عضو هیئت علمی دانشگاه است و با ابراهیم انصاریان ازدواج کرده‌است که در دوره ریاست مهدوی کنی بر مجلس خبرگان رئیس دفتر او را بر عهده داشت. دختر دیگر او مهدیه دارای دکترای تاریخ اسلام و همسر سید مصطفی میرلوحی است که او نیز مدتی ریاست دفتر مهدوی کنی را بر عهده داشت. پسر مهدوی کنی، محمد سعید، روحانی و دارای دکترای فرهنگ و ارتباطات است و با دختر سید محمد علی شهیدی محلاتی وصلت کرده‌است.
لوح زُمُرُّد لوحی افسانه‌ای که معتقدان به تعالیم هرمسی معتقد بودند راز سنگ کیمیا بر روی آن حک شده‌است.
جمال ماست در لوحی نمودار قلم از من نوشته سرّ اسرار
آی پد او اس ۱۳ اولین نسخه اصلی سیستم عامل آی پد او اس است که توسط شرکت اپل برای سری رایانه‌های لوحی آی پد ساخته شده‌است. این سیستم در واقع جانشین آی او اس ۱۲ است که در کنفرانس جهانی توسعه دهندگان اپل در تاریخ ۳ ژوئن ۲۰۱۹ اعلام شدکه به عنوان مشتق از آی او اس، با تأکید بیشتر بر ویژگی‌های تبلت عرضه می‌شود. این نرم‌افزار در ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۹ منتشر شد. آی پد او اس ۱۴ که در ۱۶ سپتامبر سال ۲۰۲۰ منتشر شد به عنوان جایگزین این نرم‌افزار انتخاب شد.
«وَ اذْکُرْ فِی الْکِتابِ مُوسی‌ إِنَّهُ کانَ مُخْلَصاً» مسلما موحّدا مطیعا للَّه، خالصا غیر مراء. و قرأ الکوفیّون، مخلصا بفتح اللّام، ای نبیّا مختارا اخلصه اللَّه. «وَ کانَ رَسُولًا نَبِیًّا» مرسلا بالوحی رفیع الشأن.
ساده لوحی بین که دارم از تو چشم دوستی من که دشمن پرور احباب می بینم ترا
به بالین سر بدش لوحی ز زر بخواند آن زمان لوح آن نامور
آقای جاهل فیلمی به کارگردانی رضا میرلوحی و نویسندگی ناصر محمدی محصول سال ۱۳۵۲ است.
استوانهٔ کوروش یا منشورِ کوروش لوحی از گِل پخته‌است که در سال ۵۳۸ پیش از میلاد به فرمانِ کوروش بزرگ هخامنشی نگاشته شد. این استوانه در موزه بریتانیا نگهداری می‌شود و بخش‌هایی از آن شکسته و مفقود شده‌است. نسخهٔ دیگری از متنِ استوانه بر روی دو قطعه لوحِ گِلی یافت شده که آن‌ها نیز در مجموعهٔ بابِلیِ موزهٔ بریتانیا هستند و بازماندهٔ نسخهٔ بایگانی‌شدهٔ همین استوانه دانسته می‌شوند.
چاره آن دیدم که حالم را قلم با خون دل با خطی روشن بلوحی بر نگارد ای ملک
سنتی که در آن، انسان آزاد و بی‌قانون پرسه می‌زند و تحت سلطه پادشاهان نیست، به شکل‌گیری اسطوره‌ای کمک کرد: در آن پادشاهان به عنوان موجوداتی مجزا در نظر گرفته می‌شدند که کاملا متفاوت از سایر فانی‌ها خلق شده‌اند (در ظاهر، توانایی‌ها و وظایف). متنی که در اینباره بیشترین اطلاعات را می‌دهد، تک لوحی از بابل است که در میانه و یا اواخر هزاره اول پیشا دوران مشترک مکتوب شده‌است (اما نیایش‌های تاج‌گذاری از قرن هفتم آشور بخشی از آن را نقل کرده‌اند و خود متن باید قدیمی‌تر باشد). در این متن ائا و الهه مادر در بین خود از گل انسان را خلق می‌کنند (همانگونه که در شعر آترا-هاسیس و سایر متون اساطیری آمده‌است). سپس موجودی برتر خلق می‌کنند و ابزار حکومت را در اختیارش می‌گذارند.[ات]
نیوزکورپ همچنین با هدف ایجاد یک مقصد آنلاین برای ناشران متنوع به منظور فروش اخبار به کاربران آی‌پد و سایر رایانه‌های لوحی، مدتی روی پروژه «آلزیا» متمرکز بود و حدود ۵٫۳۱ میلیون دلار نیز در این طرح سرمایه‌گذاری کرد.
ازانفعال ،مشرق پروین شود رخش گردد ز ساده لوحی اگر مه برابرش
از جواب تلخ، گوشم چون دهان مار شد من همان از ساده لوحی حلقه بر در می زنم
چو لوحی که نقاش گیرد به پیش کند ورزش نقشه تا کار خویش
فَلَمَّا قَضی‌ مُوسَی الْأَجَلَ ای اتمّه و فرغ منه، قضی اینجا بمعنی اتمّ است چنان که در سورة الانعام گفت: لِیُقْضی‌ أَجَلٌ مُسَمًّی ای لیتمّ اجل مسمّی و در سوره طه: وَ لا تَعْجَلْ بِالْقُرْآنِ مِنْ قَبْلِ أَنْ یُقْضی‌ إِلَیْکَ وَحْیُهُ ای من قبل ان یتم الیک جبرئیل الوحی و در سورة الاحزاب فَمِنْهُمْ مَنْ قَضی‌ نَحْبَهُ ای اتمّ اجله.
هر چه غیر از ساده لوحی، دامِ پروازِ من است می‌فشانم، نقش اگر بر بال و پر باشد مرا