لوتی

معنی کلمه لوتی در لغت نامه دهخدا

لوتی. ( ص نسبی ) لوطی. منسوب به لوت. لوت خوار. شکم پرست. لوت دوست. و شاید از لوت به معنی عریان ، برهنگی ، عریانی ، لختی و عوری باشد.
لوتی. ( اِ ) قسمی ماهی .

معنی کلمه لوتی در فرهنگ فارسی

افسر نیروی دریایی سیاح و نویسنده فرانسوی ( و. روشفور ۱۹۲۳ - ۱۸۵٠م . ). وی جوانی شرمگین بود و بهمین سبب معشوقش نام گل [ لوتی ] را که یک گل هندی است و پیوسته سر بپایین دارد به او داد . داستانهایش بسبک اپرسیونیست است و در آنها مناظر و احوال مردم کشورهایی را که سیاحت کرده آورده است . مهمترین کتابهایش عبارتند از : پپپپپپپپپپپپپپپ [ آزیاده ] [ ازدواج لوتی ] [ برادر من ایو ] [ ماهیگیر ایسلند ] [ بسوی اصفهان ] این اثر بفارسی ترجمه شده که در آن مناظر بین بوشهر و شیراز شیراز و اصفهان و مناظر و ابنیه اصفهان را با دقت نظر و بیانی شیرین وصف کرده است . از دیگر آثارش میتوان اینها را نام برد : [ شبح شرق ] [ هند بی انگلیسی ها ] [ روشناییها بر راه تاریک ] لوتی بعضویت آکادمی فرانسه برگزیده شد.
( اسم ) قسمی ماهی استخوانی باقدی متوسط که سر پوش برانشی هایش تیغ دار است و نیز دارای دو بال. شنای پشتی تیغ دار میباشد . این ماهی در مردابها و جریانهای بطئ رودخانه ها میزید .

معنی کلمه لوتی در ویکی واژه

منسوب به لوت، برهنه بودن، بی‌لباس بودن یا لباس نپوشیده. لوتی ممکن است به دو کلمه خالص لو - تی قابل تجزیه باشد و ظاهرا در دنیای باستان به معنی لخت و عور بودن بود.

جملاتی از کاربرد کلمه لوتی

چه خوش بود صنمی چون تو در بر آوردن به خلوتی که بود حجره در بر آورده
خانه بینی شریف و خلوتی یا بی نظیف درگشاده خوان نهاده نقل نیکو می هژیر
گر از ایشان درگریزی در مغاره خلوتی عشق چون چوگانت آرد همچو گوی اندر میان
خلوتی خوش دارم امشب با خیال زلف او گر نه باد صبح از این خلوت خبر بیرون برد
خون بشو ایدل که جگرگوشگان قد واصلو الموت بقطع الوتین
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال فیورنتینا، باشگاه فوتبال پارما، باشگاه فوتبال هارت آف میدلوتیان، باشگاه فوتبال آتالانتا، باشگاه فوتبال آ.ث. میلان، و باشگاه فوتبال اسپال اشاره کرد.
خیل خیال کیست این کز در چشمخانه‌ها می‌کشد اینچنین برون خلوتیان خواب را
پس از چهار سال حضور در باشگاه رئال مادرید وی با انتقالی جنجالی به باشگاه منچستر یونایتد رفت. انتقالی که کارلو آنجلوتی آن را برای کسب ثروت خواند. سرمربی وقت رئال پس از انتقال دی ماریا به منچستر عنوان کرد که بعضی از بازیکنان دوست دارند برای قرار گرفتن در ترکیب رقابت کنند و بعضی‌ها هم ترجیح می‌دهند درآمد بیشتری داشته باشند. البته خود دی ماریا این انتقال را از سر ناچاری عنوان کرد.
در هنگام تولد وی در ونیز، پدرش در شهر هانوفر، کاپل‌مایستر بود. در سال ۱۶۸۲ میلادی، لوتی تحصیلاتش را نزد لودویچو فوگا و جیووانی لگرنزی آغاز کرد، هردوی آن‌ها در کلیسای جامع سینت مارکو مشغول بودند.
بایرن مونیخ در فصل ۱۷–۲۰۱۶ با وجود شروعی قدرتمندانه، در ادامه فصل در بعضی بازی‌های بزرگ به مشکل برخورد ولی کارلو آنچلوتی بوندس‌لیگا و سوپر کاپ آلمان ۲۰۱۶ را برای بایرن به ارمغان بیاورد. وی در ماه سپتامبر ۲۰۱۷ و پس از باخت ۳ بر صفر مقابل پاری سن ژرمن در لیگ قهرمانان از باشگاه اخراج شد و ویلی سانیول به‌طور موقت جانشین او شد.
با قهرمانی رئال مادرید در لیگ قهرمانان اروپا، آنچلوتی به تنها مربی تبدیل شد که سه بار صاحب عنوان قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا شده‌است. البته چند سال بعد دستیار او در زمان مربیگری در رئال مادرید یعنی زین‌الدین زیدان نیز توانست به این رکورد دست پیدا کند. همچنین کارلو آنچلوتی با این قهرمانی در دایره کوچک مربیانی قرار گرفت که موفق شده با دو تیم مختلف قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شود. کارلتو با ۴ بار حضور در فینال لیگ قهرمانان اروپا به عنوان مربی، در این زمینه نیز صاحب رکورد است.
علیه الصلوتی، علیه السلامی امین زمینی، امان زمانی
از لحاظ شخصی کارلو آنچلوتی مشکلی با امضای قرارداد با رئال مادرید نداشت و توافقات خیلی زود صورت گرفت.
آنچلوتی (۲۰۱۳–۱۵) ·
ای خلوتیان الحذر از عشق فسونگر ما را به زبان همه کس چون خبر انداخت
شبی گر اتّفاق افتد که با ما خلوتی سازی حجاب از راه برگیری نقاب از رخ براندازی
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال متس، باشگاه فوتبال گالاتاسرای، باشگاه فوتبال تروا، باشگاه فوتبال یونیون برلین، باشگاه فوتبال هارت آف میدلوتیان، باشگاه فوتبال مولودیه الجزایر، باشگاه فوتبال آنکاراگوچو، باشگاه فوتبال اتحاد الجزایر، باشگاه فوتبال کایزرسلاوترن، باشگاه ورزشی بنی یاس و باشگاه فوتبال کیلمارنوک اشاره کرد.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال ناتینگهام فارست، باشگاه فوتبال پورتسموث، باشگاه فوتبال نلسون، باشگاه فوتبال هارت آف میدلوتیان، باشگاه فوتبال چسترفیلد، و باشگاه فوتبال کاونتری سیتی اشاره کرد.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال رنجرز، باشگاه فوتبال هارت آف میدلوتیان اشاره کرد.
خلوتی کن نهان ز سایهٔ خویش تا کند سایه را نهان خلوت