لنگرگاه

لنگرگاه

معنی کلمه لنگرگاه در لغت نامه دهخدا

لنگرگاه. [ ل َ گ َ ] ( اِ مرکب ) جائی که کشتی در دریا بایستد و پیشتر نتواند رود. دهانه و یا جائی از دریا که کشتی آنجا بایستد. خور. بندر. کلاّء. ( منتهی الارب ): مرسی ، مراسی ؛ لنگرگاهها.

معنی کلمه لنگرگاه در فرهنگ معین

( ~ . ) [ یو - فا. ] (اِمر. ) جای توقف کشتی در بندر.

معنی کلمه لنگرگاه در فرهنگ عمید

جای لنگر انداختن و ایستادن کشتی.

معنی کلمه لنگرگاه در فرهنگ فارسی

جای لنگرانداختن وایستادن کشتی
( اسم ) ۱- جایی از دریاکه کشتی در آن بایستد و پیشتر نتواند رفت . ۲- بندر .

معنی کلمه لنگرگاه در فرهنگستان زبان و ادب

{anchorage} [حمل ونقل دریایی] منطقه ای از دریا نزدیک به ساحل که دارای بستر مناسبی برای لنگراندازی است

معنی کلمه لنگرگاه در دانشنامه عمومی

لنگرگاه جایی در دریا است که کشتی ها می توانند لنگر بیندازند.
لنگرگاه جایی است که برای ثابت نگه داشتن کشتی، لنگر انداخته می شود. درحالیکه مهار اندازی ( به انگلیسی: Moorings ) برای طناب اندازی به شناور یا تیرک مهار گفته می شود. لنگرگاه معمولاً مکان هایی برای لنگر اندازی ایمن در برابر شرایط آب و هوایی نامساعد و دیگر مسائل دارند.
هدف از لنگر اندازی ایمن در دریا می تواند صبر برای خالی شدن بندر، مانند جابجایی بار و مسافر در زمانی باشد که بندرگاه، تجهیزات کافی ندارد.
برخی کناره های بدون امکانات بندر، مکان های لنگر اندازی بسیاری دارند.
در گذشته که کشتی های بزرگ رفت و آمد می کردند، لنگرگاه ها جایی بودند که کشتی های می توانستند برای تغییر جهت باد صبر کنند.
مهار اندازی کشتی های بزرگ در مکان هایی با تجهیزات کافی برای پهلوگیری ایمن، یک کار مهندسی است که مهارت های فنی قابل توجهی می طلبد.

معنی کلمه لنگرگاه در ویکی واژه

جای توقف کشتی در بندر.

جملاتی از کاربرد کلمه لنگرگاه

فلک از موجه می قلزم و ساغر کشتی میر ملاح و بساط طربش لنگرگاه
کشتی‌ای از بخار را ماند کش بود پشت باد لنگرگاه
بر شرع هوسم شرطهٔ شهوت نوزید که برم کشتی خود را به لب لنگرگاه
ناف دریاست چو گرداب مرا لنگرگاه نیستم موج که سعیم پی ساحل گردد
۱۰ آوریل ۱۹۱۲، اسمیت در ساعت ۷ صبح سوار تایتانیک شد تا برای جلسه هیئت تجارت در ساعت ۸:۰۰ صبح آماده شود. او بلافاصله به کابین خود رفت تا گزارش قایقرانی را از افسر ارشد هنری وایلد دریافت کند. پس از حرکت تایتانیک در ظهر، حجم عظیمی از آبی که توسط تایتانیک جابجا شده بود، باعث شد نیویورک آرام از لنگرگاه‌های خود جدا شود.
ادمونتون لنگرگاه شمالی کوریدور کلگری–ادمونتون محسوب شده و به عنوان «دروازه ورود به شمال» شناخته شده‌است این شهر نقطه شروع پروژه‌های عظیم ماسه‌های نفتی در شمال آلبرتا و عملیات استخراج معادن بزرگ الماس در نواحی شمال غرب است.
از میان تعریف‌های مختلف که دربارهٔ واژه «انزلی» وجود دارد قابل قبول‌ترین معنی «انزل به معنی لنگر» انزلی = لنگرگاه است[نیازمند منبع]