لقط

معنی کلمه لقط در لغت نامه دهخدا

لقط. [ ل َ ق َ ] ( ع اِ ) آنچه برداشته وبرچیده شود از خوشه و جز آن. یقال : لقطنا الیوم لقطاً کثیراً؛ یعنی بسیار خوشه چیدیم امروز. ( منتهی الارب ). لقاط. ( السامی ). خوشه که برچینند. ( مهذب الاسماء ). || آنچه برکنند از برگ درخت. ج ، القاط. || برداشته و برچیده. ( منتخب اللغات ). || پاره های زر که در دکان یافته گردد. ( منتهی الارب ). پاره های زر که از معدن یابند. ( مهذب الاسماء ). و الجید المختار ( من الذهب ) یسمی لقطاً لانه یلقط من المعدن قطاعاً و یسمّی رکازاً و ارکز المعدن اذا وجد فیه القطع. ( الجماهر ص 223 ). || نوعی ازتره پاکیزه که ستور حریص آن باشد. ( منتهی الارب ).
لقط. [ ل َ ] ( ع مص ) از زمین برگرفتن چیزی را. ( منتهی الارب ). چیز افتاده را برداشتن. ( غیاث ). || برچیدن. ( تاج المصادر ) ( زوزنی ). چیدن. دانه چیدن. || سخن چیدن. ( منتخب اللغات ). || درپی نهادن جامه را. || رفو کردن. ( منتهی الارب ). || بریدن ، و بریدن سبل را به تازی لقط گویند.
لقط. [ ل َ ق َ ] ( اِخ )نام آبی است میان دو کوه طی . ( از معجم البلدان ).
لقط. [ ] ( اِخ ) ابن الندیم گوید: نام دیگر خرّمیه اولی یا مزدکیان است.

معنی کلمه لقط در فرهنگ معین

(لَ ) [ ع . ] (مص م . ) ۱ - از زمین برداشتن چیزی را. ۲ - چیدن (دانه و غیره ).

معنی کلمه لقط در فرهنگ فارسی

( مصدر ) ۱- از زمین برداشتن چیزی را . ۲- چیدن ( دانه و غیره ) .
نام آبیست میان دو کوه طی

معنی کلمه لقط در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] تکرار در قرآن: ۲(بار)
اخد کردن و یافتن از زمین در قاموس آمده: «لَقَطَهُ: اَخَذَهُ مِنَ الْاَرْضِ» و نیز گوید: «اِلْتَقَطَهُ: عثر عَلَیْهِ مِنْ غَیْرِ طَلَبٍ» بی جستجو به آن دست یافت در مجمع گفته التقاط گرفتن چیزی است از راه لقطه و لقیط از آن است یعنی آن را بی آنکه به فکرش باشد یافت. . او را در گودال چاه افکنید تا بعضی از کاروانهااو را گرفته و ببرند. . موسی را آل فرعون از آب گرفتند تا به آنها دشمن و مایه اندوه شود.

معنی کلمه لقط در ویکی واژه

از زمین برداشتن چیزی را.
چیدن (دانه و غیره)

جملاتی از کاربرد کلمه لقط

جمعیت «شهر القطیف» طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۲۰۰۴ میلادی، برابر با ۹۸٬۲۷۸ هزار نفر بوده‌است، و همه شیعه هستند. با پیدایش بهار عربی در کشورهای مصر، یمن، بحرین و تونس، مردم شهر قطیف نارضایتی خود را از شرایط نابسامان شیعیان و اعتراض به شیوه اداره امور کشور به‌دست حکام آل سعود با برگزاری راهپیمایی‌های گسترده نشان داده‌اند و حکام آل سعود با شلیک گلوله‌های جنگی با معترضان برخورد کردند.
و قیل البضع ما بین الثلث الی التسع و اشتقاقه من بضعت الشی‌ء و معناه القطعة من العدد فجعل لما دون العشرة من الثلاث الی التّسع.
علی القطع و التحقیق. میدان که از جمله موجودات که بحکم کن بصحراء فیکون آمدند هیچ ذات را آن کمال و هیچ صفات را آن جلال نیامد که ذات احمد و صفات محمّد را آمد، آدم صفی هر چند عزیز و مکرم بود و بتخاصیص قربت مخصوص و مقرّب بود، لکن او را عتاب از پیش آمد و عقوبت از عقب نخست گفت «وَ عَصی‌ آدَمُ» پس گفت: «ثُمَّ اجْتَباهُ رَبُّهُ» باز مصطفی را عفو از پیش آمد و عتاب از عقب: «عَفَا اللَّهُ عَنْکَ» پس گفت: «لِمَ أَذِنْتَ لَهُمْ» میان این و آن دورست و آن کس که بدین بصر ندارد معذورست. اگر ابراهیم را قوت یقین بود تا جبرئیل را گفت: «اما الیک فلا» یقین مصطفی از یقین ابراهیم تمامتر بود که می‌گفت: «لی مع اللَّه وقت لا یسعنی فیه ملک مقرب» یعنی جبرئیل‌ «و لا نبی مرسل» یعنی ابراهیم. ور سلیمان را ملک دنیا داد مصطفی را ملک قیامت داد، می‌گوید: «لواء الحمد بیدی و لا فخر»
علی القطع افضل ایام او بود علی الحق حجه الاسلام او بود
به نزد حاکم عقل آمدیم و فتوی داد کزین دو فرض علی القطع اولی و اخری
قَطیف (به عربی: مدینة القطیف)، شهری تاریخی در استان شرقی عربستان سعودی است که نام قدیم آن الخط بوده است. «شهر قَطیف» یکی از شهرهای تاریخی کرانه‌ی عربستان سعودی و واحه‌ای است که در کرانهٔ باختری خلیج فارس واقع شده‌است.
هنگامی که انتخابات آزاد شورای مرکزی شهرداری در سال ۱۹۹۹ در قطر برگزار شد، شهر الریان به دو حوزه انتخاباتی تقسیم شده بود: شماره ۱۸ که الریان الجدید به عنوان نماینده آن بود، و شماره ۱۹ که الریان القدیم بود به عنوان نماینده آن. دو انتخابات تا انتخابات پنجم در سال ۲۰۱۵ مستقل از یکدیگر بودند زمانی که با حوزه انتخابیه شماره ۱۴، ادغام شدند، به عنوان یکی از صندلی‌ها، مستقل از یکدیگر شدند. همچنین در حوزه انتخابیه خود شامل لبدیع و اللقطة و الشقب است.
القطائع (به عربی: القطائع) یک منطقهٔ مسکونی در مصر است. این شهر توسط احمد بن طولون بنا شده و پایتخت سلسله طولونیان بوده‌است.
القطیفة ۲۶٬۶۷۱ نفر جمعیت دارد و ۹۴۰ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده‌است.
«مثل امتی مثل القطر لا یدری اوله خیر ام آخره، کیف تهلک امة انا فی اولها و عیسی فی آخرها».
بالقطع از کشاکش غم کردمی قبا خصم ار گذاشتی به تنم پیرهن دریغ
القطار (به عربی: القطار) یک منطقهٔ مسکونی در تونس است که در استان قفصه واقع شده‌است. القطار ۱۴٬۰۸۸ نفر جمعیت دارد.
احمد القطاوی (عربی: أحمد قطاوي؛ زادهٔ ۸ آوریل ۱۹۹۱) یک ورزشکار اهل مصر است.
القطیفة (به عربی: القطیفة) یک منطقهٔ مسکونی در سوریه است که در استان ریف دمشق واقع شده‌است.
باشگاه ورزشی القطر (به عربی: نادی قطر الریاضی) یکی از باشگاه‌های فوتبال کشور قطر می‌باشد.
روی دل از این شاهد بد مهر بگردان کانجا که جمال است علی القطع وفا نیست
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه ورزشی الوکره، باشگاه ورزشی بنی یاس، باشگاه فوتبال الرجا، و باشگاه ورزشی القطر اشاره کرد.