لفاظی

معنی کلمه لفاظی در لغت نامه دهخدا

لفاظی. [ ل َف ْ فا ] ( حامص ) زبان بازی. عمل لفّاظ.

معنی کلمه لفاظی در فرهنگ معین

( ~ . ) [ ع - فا. ] ۱ - (ص نسب . ) مربوط به لفظ . ۲ - (اِ. ) عمل بازی کردن با واژه ها، آوردن واژه های آهنگین یا دشوار برای فریفتن شنونده یا خواننده .

معنی کلمه لفاظی در فرهنگ فارسی

عمل و کیفیت لفاظ .

معنی کلمه لفاظی در ویکی واژه

مربوط به لفظ.
عمل بازی کردن با واژه‌ها، آوردن واژه‌های آهنگین یا دشوار برای فریفتن شنونده یا خواننده.

جملاتی از کاربرد کلمه لفاظی

کاردانان را بیرون ز سخن کاری نیست غیر لفاظی در سر و علن کاری نیست
هاوارد کورتز، خبرنگار سی ان ان گزارش داد که پوشش خبری جنگ در ابتدای موضوع بسیار یک طرفه بود و نوشت: «از اوت۲۰۰۲ تا آغاز جنگ در ۱۹ مارس۲۰۰۳، بیش از ۱۴۰صفحه اول را پیدا کردم. داستان‌هایی که به شدت بر لفاظی‌های دولت علیه عراق متمرکز بودند: «چنی می‌گوید حمله عراق موجه است»؛ «کابینه جنگ برای حمله به عراق استدلال می‌کند»... «بوش به تهدید فوری عراق اشاره کرد»؛ بوش به سربازان می‌گوید: برای جنگ آماده شوید. در مقابل، قطعاتی که شواهد یا دلیل جنگ را زیر سؤال می‌بردند اغلب دفن می‌شدند، به حداقل می‌رسیدند یا میخکوب می‌شدند.»
این طرفی از تفسیر اطلاقهاء ایشانست از الفاظی کی ما یاد کردیم آنرا بر طریق اختصار، اکنون یاد کنیم بابها اندر شرح مقامات که سالکان برو رفته اند. و پس ازین بابی چند در تفصیل احوال ایشان بدان حد که خداوند آسان کند بِمَنَّهِ وَفَضْلِهِ.
باب ۳-تفسیرالفاظی که متداولست میان طایفه
رئیسی اظهارات تبعیض‌آمیزی در مورد همجنس‌گرایی بیان کرد و رابطهٔ هم‌جنسان را یک «پدیده زشت» توصیف کرد. مرکز حقوق بشر در ایران تأکید دارد که این نوع لفاظی باعث تشدید تبعیض و خشونت علیه افراد ال‌جی‌بی‌تی‌کیو+ در کشور می‌شود. رئیسی در سفر به اوگاندا، پس از آن که این کشور اخیراً قانونی را برای تعیین مجازات اعدام برای همجنس‌گرایی به تصویب رسانده بود، اظهار داشت: «کشورهای غربی تلاش می‌کنند همجنس‌گرایی را به عنوان یک شاخص تمدن معرفی کنند، در صورتی که این یکی از کثیف‌ترین چیزهایی است که در تاریخ بشر اتفاق افتاده است.»
دری و تازی و ترکی بگوید به الفاظی که زنگ از دل بشوید
به این ترتیب الفاظی ‌که دارد ننگ موزونی دو مصرع ربط پیدا می‌کند گر لب به لب بندم
نقلست که بعضی ازمتکلمان ابن عطا را گفتند چه بوده است شما صوفیان را که الفاظی اشتقاق کرده‌اید که در مستمعان غریب است و زبان معتاد را ترک کرده‌اید این از دو بیرون نیست یا تمویه می‌کنید و حق را تمویه بکار نیاید پس درست شد که در مذهب شما عیبی ظاهر گشت که پوشیده می‌گردید سخن را برمردمان ابن عطا گفت: از بهر آن گردیم که ما را بدین عزت بود از آنکه این عمل بر ما عزیز بود نخواستیم که به جز انی طایفه آنرا بدانند و نخواستیم که لفظ مستعمل بکار داریم لفظی خاص پیداکردیم و او را کلماتی عالی است.