لطمه

معنی کلمه لطمه در لغت نامه دهخدا

( لطمة ) لطمة. [ ل َ م َ ] ( ع اِ ) طپانچه. تپانچه. سیلی. چک. ج ، لطمات : تو مرا یک لطمه بزن ، گفت : حاشا که من هرگز این کنم و هیچ آزاد زاد پدر را لطمه نزند. ( مجمل التواریخ ). لطمه موج خشم او از بحر خضم حکایت میکرد. ( ترجمه تاریخ یمینی ص 369 ). چون دریا باشند که اگرچه منبع آب جهان است و متضمن انواع جواهر و منافع گاه موج به یک لطمه جهانی خراب کند و عالمی فروبرد. ( ترجمه تاریخ یمینی ص 124 ).

معنی کلمه لطمه در فرهنگ معین

(لَ مِ ) [ ع . لطمة ] (اِ. )۱ - صدمه . ۲ - سیلی ، تپانچه . ۳ - آسیب . ج . لطمات .

معنی کلمه لطمه در فرهنگ عمید

۱. صدمه.
۲. [قدیمی] تپانچه، سیلی.

معنی کلمه لطمه در فرهنگ فارسی

صدمه، تپانچه، سیلی، لطمات جمع
( اسم ) ۱- صدمه آسیب .۲- تپانچه سیلی جمع: لطمات : چون دریا باشند که اگر چه منبع آب جهانست و متضمن انواع جواهر و منافع گاه موج بیک لطمه جهانی خراب کند و عالمی فرو برد .

معنی کلمه لطمه در ویکی واژه

لطمة
صدمه.
سیلی، تپانچه.
آسیب.
لطمات.

جملاتی از کاربرد کلمه لطمه

من در خم چوگان وی افتاده چو گویم وز لطمه چوگانش دوان سوی بسویم
از کوه و آفتاب، بسی لطمه خورده‌ام بر حالم، این پریشی و افتادگی گواست
برخی از آثار تاریخی این شهر به دستور مقامات طالبان ویران شد. برخی دیگر در اثر جنگ‌های بیست سال اخیر و بی‌توجهی لطمه دیده‌است.
خاک را از تکیه حلمش به تن باشد سکون چرخ را از لطمهٔ عزمش به سر باشد دوار
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته‌است می‌توان به فولاد اصل، عشق لطمه می‌زند، ۹/۱۱ و نقش نادیا پتروا در سریال خاطرات خون‌آشام اشاره کرد.
سازمان ملل متحد در ۱۱ نوامبر ۲۰۱۶ برآورد کرد که بهار عربی، به رشد اقتصادی این منطقه لطمه زده و کشورهای این منطقه ۶۱۴ میلیارد دلار ضرر کرده‌اند. کمیسیون اقتصادی و اجتماعی آسیای غربی در سازمان ملل می‌گوید در جریان این تحولات معادل شش درصد تولید ناخالص داخلی بالقوه منطقه بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵، از دست رفته است و ناآرامی‌ها مشکل بدهی، بیکاری، فساد و فقر را تشدید کرده‌اند.
غواص لؤلؤ می‌برد من موج بحرت می‌خورم از لؤلؤ و مرجان او این لطمه امواج به
مگر ز پنجهٔ عزم تو لطمه‌یی خورده که هر کرانه سراسیمه می‌دود صرصر
کان رو که تو می‌فشاندیش گرد ز آسیب زمانه لطمه‌ای خورد
نیندازد اندر سر آن باد را که زد لطمه فرعون و شداد را
یکه تازا خنگ عزم امروز در میدان فکن گوی نه افلاک را با لطمه چوگان فکن
گر تاختنی به لطمه کردم از لطمهٔ خویش زخم خوردم
اللطمه (به عربی: اللطمة) یک روستا در سوریه است که در ناحیه سلحب واقع شده‌است. اللطمه ۴۰۶ نفر جمعیت دارد.
مباش ایمن از خویش و پیوند خویش که دریا خورد لطمه از موج بیش
لامیا دختری است که عاشق کنعان و هنرش می‌شود و همیشه از او حمایت می‌کند والدین او هم مرده‌اند و او با فامیلش که با او مثل یک خدمتکار رفتار می‌کنند زندگی می‌کند. کنعان با این که عاشق لامیا است اما نمی‌خواهد سطح اجتماعی پایین او به شهرتش لطمه بزند و همیشه لامیا را از خود دور می‌کند. سرانجام کنعان با جاویدان ازدواج می کند. او دختر یک خانواده ثروتمند و تاجر است. اما اتفقاتی رخ می‌دهد که کنعان دوباره به سمت لامیا کشیده می‌شود و این اتفاق بارداری لامیا است و...