لزان

معنی کلمه لزان در لغت نامه دهخدا

لزان. [ ل ِ ] ( اِخ ) شارل. سیاستمدار و ریاضی دان فرانسوی. مولد «باس - اَندر». ( 1920- 1841 م. ).

معنی کلمه لزان در فرهنگ فارسی

یکی از شهرهای کشور جمهوری فدرال سویس در کنار دریاچه [ لمان ] . دارای دانشگاه شکلات سازی و آبجو سازی . [ قرار داد لوزان ] در سال ۱۹۲۳ م . بین متفقین و ترکیه در این شهر بسته شد ۱۳۸/٠٠٠ تن سکنه .
سیاستمدار و ریاضی دان فرانسوی

جملاتی از کاربرد کلمه لزان

الزانو اسکریویا ۲٫۱ کیلومترمربع مساحت و ۴۰۹ نفر جمعیت دارد.
الزانو لامباردو ۱۳٫۴۳ کیلومترمربع مساحت و ۱۲٬۰۶۵ نفر جمعیت دارد و ۳۰۴ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده‌است.
از باشگاه‌هایی که او در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال بالزان و باشگاه فوتبال نیویورک کاسموس اشاره کرد.
پس رسول خدا بفرمود تا ندا زدند که الصّلاة جامعة، ایشان را بمسجد حاضر کرد بعد از نماز دیگر، آن گه گفت برخیز یا عویمر بگو اشهد باللّه انّ خولة لزانیة و انّی لمن الصادقین، عویمر چنان بگفت، دوم بار رسول او را تلقین کرد که بگو اشهد باللّه انّی رأیت شریکا علی بطنها و انّی لمن الصادقین، عویمر چنان بگفت، سوم بار او را تلقین کرد که بگوی‌
ادی تیکلزان سوبرگیون یک منطقهٔ مسکونی در اریتره است که در منطقه آنسبا واقع شده‌است.
آدیلتون مارتینز بولزان در تیم‌های فوتبال بولونیا، پارما، پاری سن ژرمن، هلاس ورونا و جنوا سابقهٔ حضور دارد.
هارون گفت: آری، حکم ما چنین است. اعرابی روی با اصمعی کرد و گفت: یا ابن الزانیین، روان باش و به حکم امیرالمؤمنین چهار درم بده. هارون از خنده به پشت افتاد، پس وی را همراه بردند. چون به قصر هارون درآمد و آن عظمت و شوکت بدید و مجلس هارون را مشاهده کرد در چشم وی بزرگ نمود.
وی همچنین برندهٔ جوایزی همچون لژیون دونور، جایزه بالزان، و صلیب جنگ ۱۹۴۵–۱۹۳۹ (فرانسه) شده‌است.
الکساندر دوران ابتدایی را در مدرسه «کارپنترز رود» گذراند و در این دوران بود که با طراحی و دوخت لباس برای سه خواهرش، علاقه‌اش را به دنیای مد ابراز کرد. او سپس وارد مدرسه «روکبی» شد اما در ۱۶ سالگی و در حالی که در درس هنر، نمره‌ای معمولی گرفت، مدرسه را نیمه کاره رها کرد و در یک تولیدی کت و شلوار مردانه به نام «اندرسون اند شپرد» مشغول به فعالیت شد. وی سپس به «گیوزاندهاوکس» و بعد به یک شرکت تولیدی پوشاک به نام «انجلزاندبرمنز» پیوست.
روش سیلیکوترمی کاهشی دولومیت برای نخستین بار توسط دکتر آماتی در سال ۱۹۳۸ در دانشگاه پادوا به اجرا درآمد، جایی که پایان‌نامه وی بایگانی شده‌است. بلافاصله پس از آن، یک محصول صنعتی در بولزانو تأسیس شد. این فرایند با استفاده از ممانعت از گرمایش خارجی در مفهوم مشابه با پروژه‌هایی که دکتر پیدون دو سال بعد از آن استفاده کرده بود، استفاده شده‌است.
أَ فَحُکْمَ الْجاهِلِیَّةِ یَبْغُونَ یعنی أ یطلبون فی الزانیین حکما لم یأمرهم اللَّه به؟ و هم اهل الکتاب، کما یفعله اهل الجاهلیّة، میگوید: این جهودان از تو حکمی میخواهند در حقّ زانیین که اللَّه آن نفرموده است، و ایشان اهل کتاب خدااند! و کتاب داران‌اند، یعنی چرا آن کنند که اهل جاهلیت کنند، که کتاب ندارند، و حکم اهل جاهلیت آن بود که حکم رجم چون بر ضعفاء ایشان واجب گشتی الزام کردندی، و چون بر اقویا واجب گشتی آن حکم بر ایشان نراندندی، و شرفی را که در نسب داشتند یا توانگری را یا قوتی را که در ایشان بود رجم بتحمیم بدل میکردند، روی سیاه میکردند، و پشت با پشت بر ستور مینشاندند، و ایشان را بفضیحت میگردانیدند، و آن گه آزاد میکردند. «تبغون» بتا قراءت شامی است، و معنی آنست که: تو که رسولی، و شما که مسلمانانید جهودان طمع میدارند که شما حکم جاهلیت جویید از بهر هواء ایشان، و درین قراءت «تبغون» مخاطبه با مؤمنان است، امّا عتاب با جهودان است و ذمّ ایشانست، یعنی: أن تبغوا حکم الجاهلیة من اجلهم. باقی بیا خوانند یعنی داور جاهلیت خواهند پسندید این جهودان، و آن آن کس بود که در زمان جاهلیت تحمیم او نهاده بود. آن گه گفت: وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ حُکْماً لِقَوْمٍ یُوقِنُونَ این لام بمعنی «عند» است، یعنی عند قوم یوقنون باللّه و بحکمته و هم أمّة محمّد (ص).