لردی

لردی

معنی کلمه لردی در دانشنامه عمومی

لردی ( به انگلیسی: Lordi ) نام یک گروه هارد راک فنلاندی است که در سال ۱۹۹۶ توسط تومی پتری پوتانسو ( به فنلاندی: Tomi Petteri Putaansuu ) معروف به آقای لُردی بنیان گذارده شد. آن ها بیشتر به خاطر آرایش و گریم های سنگین شان که به شکل موجودات خیالی و هیولا است مورد توجه بوده اند.
لردی در سال ۲۰۰۶ موفق شد در پنجاه و یکمین دوره مسابقهٔ یوروویژن که در یونان برگزار شد، با کسب ۲۹۲ امتیاز، اولین گروه برنده از کشور فنلاند در طول تاریخ برگزاری رقابت های یوروویژن باشد. آن ها در همان سال در مراسم جوایز موسیقی ام تی وی اروپا که در کپنهاک برگزار شد نیز حضور داشتند. جایی که آقای لردی نامزدهای موسیقی راک را معرفی کرد و گروه، تک آهنگ معروف «هارد راک هله لویا» را اجرا کردند.
لردی در فستیوال آزفست ( ۲۰۰۷ ) و در شب هالووین، در کنار تایپ او نگاتیو و توین متد روی سن اصلی برنامه اجرا کردند.
در سال ۲۰۰۸ اعضای گروه در فیلمی به نام Dark Floors به کارگردانی پتر ریسکی ظاهر شدند. فیلم که محصول کشور فنلاند است، در ژانر وحشت ساخته شده و اعضای لردی با گریم های خودشان و در نقش هیولاهای فیلم بازی کردند.

جملاتی از کاربرد کلمه لردی

الردیف (به عربی: الردیف) یک منطقهٔ مسکونی در تونس است که در استان قفصه واقع شده‌است. الردیف ۲۶٬۹۷۶ نفر جمعیت دارد.
علیک سلام الله یا دافع الردی علیک سلام الله یا شافع الردی
اولدوم قره گون آیریلالی او ساری تئلدن بونجا قره گونلردی ایدن رنگیمی ساری
صادف المولی بروحی و هی فی ذاک الردی من زمان اکرمته ما رات اذلالها
شکّر زلب بریزد و شادی ز دیده اش‬ ‫ائیلردی یاس مجلسینی توْی بابا‬
شورش در تونس همواره نادر بود به خصوص که این کشور به طور کلی در مقایسه با سایر کشورهای منطقه ثروتمند و با ثبات بوده است. تظاهرات توسط رژیم سرکوب و سکوت شده بود، و معترضان به خاطر چنین اقداماتی مانند صدها تظاهرکننده بیکار در الردیف در سال ۲۰۰۸ زندانی شدند. همانطور که محمد باچا در کتاب خود به نام شعارهای انقلابی اولتراهای کلوپ آفریقا اشاره کرده است، جوانان تونسی راهی برای ابراز خشم و نارضایتی خود از طریق شعارهای هواداران انجمن ورزشی باشگاه افریقای اولترا پیدا کردند، مانند: سرمایه بسیار عصبانی است، ما همبستگی می‌کنیم وقتی می‌جنگیم با فرزندانی که به ما ظلم می کنند، و ای رژیم، انقلاب نزدیک است.
چون در دست امام افتد حد قطاع طریق بر وی براند. این مذهب بو حنیفه است، و بنزدیک وی بناء این عقوبات بر محاربت است نه بر مباشرت فعل، قال: و هذا الردی‌ء المعاون محارب معنی و ان لم یکن مباشرا صورة.
یا لها من سؤ حظ معرض عن فضله منکر مستکبر حیران فی وادی الردی