لباد

معنی کلمه لباد در لغت نامه دهخدا

لباد. [ ل َب ْ با ] ( ع ص ) نمدساز. ( منتهی الارب ). نمدگر. نمدمال. استاد نمدمال. ( برهان ). || نمدفروش. ( مهذب الاسماء ).
لباد. [ ل َ ] ( اِ ) جامه بارانی را گویند یعنی چیزی که در روزهای باران پوشند. ( برهان ). جامه بارانی از نمد. ( غیاث ). لباده. نمد :
دیدش و بشناختش چیزی نداد
روز دیگر او بپوشید از لباد.مولوی.دهند گنج روان و برند رنج روان
دهند جامه اطلس برون برند لباد.مولوی.
لباد. [ ل ُ ] ( اِ ) چوبی که بر گردن گاوارابه و گاو گردون و گاو زراعت گذارند. ( برهان ). یوغ. به هندی جوه خوانند. ( غیاث ). لُباده :
کشاورز بر گاو بندد لُباد
ز گاوآهن و گاو جوید مراد.نظامی ( از آنندراج ).

معنی کلمه لباد در فرهنگ معین

(لَ ) (اِ. ) جامه ای که در روزهای بارانی پوشند، لباده .
(لُ ) (اِ. ) چوبی که بر گردن گاو گردونه و زراعت گذارند، یوغ .

معنی کلمه لباد در فرهنگ عمید

نمدمال، نمدفروش.
چوبی که هنگام شخم زدن بر گردن گاو می بندند.

معنی کلمه لباد در فرهنگ فارسی

نمدمال، نمدفروش
( اسم ) چوبی که بر گردن گاو گردونه و گاو زراعت گذارند یوغ : کشاورز بر گاو بندد لباد ز گاو آهن و گاو جوید مراد . ( نظامی آنند . لغ. )
چوبی که بر گردن گاو ارابه و گاو گردون و گاو زراعت گذارند .

معنی کلمه لباد در ویکی واژه

چوبی که بر گردن گاو گردونه و زراعت گذارند، یوغ.
جامه‌ای که در روزهای بارانی پوشند، لباده.

جملاتی از کاربرد کلمه لباد

و از این طایفه بود ابوصالح حَمْدون بن احمدبن عمارة القصّار نشابوری بود و مذهب ملامت از وی پراکنده شد بنشابور، صحبة محمّدبن سلم البادروسی کرده بود و صحبت ابوتراب نخشبی، وفات وی اندر سنۀ احدی و سبعین و مأتین بود.
رمان‌های آلبادسس پدس، نماینده زنان قرن بیستم ایتالیا است، سال‌های جنگ جهانی دوم و چندین سال پس از پایان جنگ، که تقابل پیدا و پنهان فضای ناهماهنگ زندگی خانوادگی و زندگی اجتماعی و چالش زنان با محیط اطرافشان را نشان می‌دهد.
بنستیهن گرد و کلباد گفت که شمشیر و نیزه بباید نهفت
دگر با فریبرز کاوس تفت چو کلباد ویسه به آورد رفت
چو لهاک و گرسیوز تیزجنگ چو کلباد ویسه دلاور نهنگ
به نستیهن گرد کلباد گفت که این کوه خاراست نه یال و سفت
در عهد مشروطه نیز مازندرانی‌هایی همچون محمدولی‌خان تنکابنی، علی دیوسالار (سالار فاتح)، خلیل خان درویش طبرستانی، علی خان اسفندیاری، ابوالقاسم خان مصدق خواجه نوری، زهرا سلطان نوری، سردار جلیل کلبادی، سردار رفیع یانسری عازم تهران شدند تا به استبداد محمد علی شاه پایان دهند. محمدولی‌خان تنکابنی در عهد قاجار چند دوره به صدارت رسید.
در دهه ۷۰ تعداد زیادی رستوران تحت عنوان اکبر جوجه افتتاح شد که این امر شکایت برادران کلبادی را به عنوان صاحبان نام تجاری «اکبر جوجه» به همراه داشت.
ازین پس تو پیران و کلباد را چو هومان و رویین و پولاد را
بدو گفت کلباد کای پهلوان به پیش تو گر برگشایم زبان
امامزاده هاشم تیرتاش مربوط به دوره تیموریان است و در شهرستان گلوگاه، بخش کلباد، دهستان کلباد شرقی، تپه جنوب روستای تیرتاش و لمراسک واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۴ اسفند ۱۳۸۵ با شمارهٔ ثبت ۱۷۷۹۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.
تا از قدح و جام می آلوده نگردد یک سو بنه این خرقه و لباده که مستیم
این اردوگاه در داخل مرزهای شهرداری «نابلس» واقع شده‌است که ۵ کیلومتر از شمال شرقی از مرکز شهر «نابلس» فاصله دارد و در جاده موازی به وادی «البادان و غور الاردن» قرار دارد.
علی من حبه فرض علی الحاضر والبادی
سری سقطی - قدس الله تعالی سره - جنید را کاری فرمود و به موجب دلخواه وی به آن قیام نموده کاغذپاره ای به وی انداخت در وی نوشته که: سمعت حادیا یحد فی البادیة یقول: