لایحه

لایحه

معنی کلمه لایحه در لغت نامه دهخدا

لایحه. [ ی ِ ح َ ] ( ع ص ) تأنیث لایح. || ( اِ ) طرح. مکتوب. مکتوب متضمن پیشنهاد که دولت برای تصویب به مجلس تقدیم کند. || در اصطلاح قضائی ، مدافعات متهم که بصورت کتبی باشد. مکتوبات تقدیمی وکلاءعدلیه به منظور دفاع از دعوی به محکمه. ج ، لوایح.
- تبدیل لوایح ؛ تعاطی مکتوبات میان مدعی و مدعی علیه به وساطت محکمه.

معنی کلمه لایحه در فرهنگ معین

(یِ حِ ) [ ع . لائحة ] (اِ. ) مؤنث لایح . ۱ - نوشته . ۲ - طرح قانونی که از طرف دولت برای تصویب به مجلس فرستاده می شود.

معنی کلمه لایحه در فرهنگ عمید

۱. نوشته ای که در آن پیشنهاد یا ادعایی ارائه شده باشد.
۲. [مقابلِ طرح] (سیاسی ) قانونی که از طرف دولت برای تصویب تقدیم مجلس می شود.

معنی کلمه لایحه در فرهنگ فارسی

نوشته، لایحه، نامه مفصل، صورت حساب، طرح قانونی، که ازطرف دولت برای تصویب تقدیم مجلس شوری وسنا، میشود، لوائح جمع
۱- ( اسم ) مونث لایح . ۲- ( اسم ) مکتوب . ۳- طرح . یا لایح. قانونی . طرح قانونی که از طرف هیئت دولت بمجلسین پیشنهاد شود . ۴- نوشته ای که وکیل دادگستری بمنظور دفاع از دعوی بمحکمه تقدیم کند جمع : لوایح . ۵- آنچه که از نور تجلی لایح گردد بارقه خطر .
یا طرح . مکتوب

معنی کلمه لایحه در دانشنامه عمومی

لایحه ( به انگلیسی BILL ) پیشنهادی است که از سوی دولت برای تصویب و تبدیل به قانون، پس از تصویب در هیئت وزیران از سوی هیئت دولت به مجلس ارائه می شود.
لایحه به دو صورت می باشد: لوایح عادی و لوایح فوری
این نوع لایحه ها دو شوری هستند، بدین معنا که دریک شور کلیات را به تصویب می رساند و در شور دیگر به جزئیات می پردازد و مورد تصویب قرار می دهد. البته قبل از بررسی در شور دوم لوایح به کمیسیون تخصصی ارجاع می شود.
رئیس مجلس موظف است لوایح عادی را که به مجلس ارسال می شود در همان جلسه یا حداکثر دو جلسه بعد در مجلس اعلام و همزمان به کمیسیون های مربوطه ارجاع نماید و به دستور وی فورا تکثیر و در اختیار نمایندگان قرار گیرد.
این نوع لایحه ها یک شور مورد بحث و بررسی قرار میگیرند و همراه با قید فوریت ارسال می شوند. که بر سه نوع هستند:
این لایحه ها پس از تصویب فوریت آن به کمیسیون مربوطه ارجاع می شود تا خارج از نوبت بررسی شود.
این لایحه ها پس از تصویب دو فوریت آن بلافاصله بین نمایندگان توزیع می شود و در جلسه بعدی این موضوع در دستور کر قرار می گیرد. این گونه لوایح به کمیسیون ها ارجاع نمی شود.
این لایحه ها پس از تصویب سه فوریت آن، در همان جلسه به بررسی آن لایحه می پردازند و نیازمند ارجاع به کمیسیون هم نیست.

معنی کلمه لایحه در دانشنامه آزاد فارسی

(از مادۀ لوح، به معنای صفحه ای که متضمن نوشته ای با موضوع خاص باشد و جمع آن لوایح است) از نظر حقوقی، در دو مفهوم به کار می رود. یکی، نوشته ای است که خواهان یا خوانده یا شخص ثالث ذینفع در دعوی، در جریان دعوی به دادگاه تسلیم می کند و نظرات یا ادعا یا مدافعات خود را به اطلاع دادگاه می رساند. دوم، پیش نویس قانون است که دولت پس از تصویب آن در هیئت وزیران، به مجلس شورای اسلامی می دهد و درخواست تصویب آن را می نماید (اصل ۷۴ قانون اساسی). علاوه بر این، پیش نویس قانون که رئیس قوۀ قضائیه برای تصویب به مجلس می دهد (اصل ۱۵۸ قانون اساسی) نیز لایحۀ قضایی نامیده می شود. لایحه در این مفهوم، در مقابل طرح قانونی است که به پیشنهاد حداقل پانزده نفر از نمایندگان در مجلس شورای اسلامی قابل طرح است (اصل ۷۴ قانون اساسی).

معنی کلمه لایحه در ویکی واژه

لائحة
مؤنث لایح.
نوشته.
طرح قانونی که از طرف دولت برای تصویب به مجلس فرستاده می‌شود.

جملاتی از کاربرد کلمه لایحه

در ۲ مارس ۱۹۰۱، اصلاحیه پلات به عنوان بخشی از لایحه تخصیص ارتش در سال ۱۹۰۱ تصویب شد. این قانون هفت شرط برای عقب‌نشینی سربازان ایالات متحده باقیمانده در کوبا در پایان جنگ اسپانیا و آمریکا را تصریح کرد و یک شرط هشتم که کوبا با قبول این هفت شرط پیمان نامه را امضا کرد. این تعریف شرایط روابط کوبا و آمریکا را اساساً به عنوان یک نابرابر تسلط ایالات متحده بر کوبا دانست.
این مکان در ابتدا مدرسه‌ای آلمانی بود که در زمان قاجار در تهران تأسیس شد. این مدرسه ماهیانه از دولت ایران مبلغ هزار تومان به عنوان کمک دریافت می‌نمود. در جریان وقایع جنگ جهانی اول این مدرسه تعطیل شد. در سال ۱۳۰۰ خورشیدی مجلس شورای ملی با تصویب قانونی، مقرر نمود سالیانه دوازده هزار تومان به عنوان کمک مالی به این مدرسه پرداخت شود تا این مدرسه دوباره بازگشایی گردد. وزارت معارف با سفارت آلمان مذاکره کرد که مدرسه آلمانی تبدیل به مدرسه صنعتی شود و در شهریور سال ۱۳۰۱، با تصویب لایحه‌ای در مجلس، کمک خود را به این مدرسه به میزان سالیانه بیست هزار تومان افزایش‌ داد.
لوایح لایحه را لفظ جمع است که در جمع مکاشف همچو شمع است
شود آن لایحه در حکم اشراق بکشف معنوی و صوری اطلاق
ازدواج همجنس در آلمان از اول اکتبر ۲۰۱۷ به رسمیت شناخته می‌شود. لایحه قانونی شدن ازدواج همجنس در آلمان در ۳۰ ژوئن سال ۲۰۱۷ در بوندستاگ و در ۷ ژوئیه در بوندسرات تصویب شد. این قانون در ۲۰ ژوئیه توسط رئیس‌جمهور فرانک والتر اشتاین‌مایر امضا شد و در ۲۸ ژوئیه ۲۰۱۷ در روزنامه قانون فدرال منتشر شد.
آن که شد این سلسله بنیاد ازو لایحه حسن دهد یاد ازو
آن مجلس کمسیون و آن لایحه و قانون از کجروی گردون افسانه و افسون شد
اعلامیه جهانی حقوق بشر، میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی، و میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و همراه با بعضی ابزار دیگر حقوق بشر بین الملل بعضاً به عنوان لایحه بین‌المللی حقوق بشر نامیده می‌شوند.
در سال ۲۰۰۱ سازمان اطلاعات داخلی بریتانیا (ام‌آی۵) شروع به گردآوری گسترده اطلاعات تماس‌های تلفنی در داخل بریتانیا کرد که هنگام و پس از حوادث ۱۱ سپتامبر با یکدیگر گفتگو می‌کردند. وزارت کشور بریتانیا بر اساس برداشت مبهم از قدرت گسترده لایحه مخابرات سال ۱۹۸۴ (و نه لایحه مقررات قدرت‌های بازرسی ۲۰۰۰) اختیارات تحقیق مستقل را به ام‌آی۵ داد. این موضوع تا سال ۲۰۱۵ مخفی نگه داشته شد. وزارت کشور بریتانیا در سال ۲۰۱۵ آنرا در دسترس همگان قرار داد.
پس از جلسه پرسش و پاسخ کمیته چرچ، لایحه نظارت بر اطلاعات خارجی ۱۹۷۸ به قانون تبدیل شد. این لایحه برای محدود کردن نظارت گسترده در ایالات متحده آمریکا طراحی شده بود.