لاگاش
معنی کلمه لاگاش در دانشنامه عمومی

لاگاش

معنی کلمه لاگاش در دانشنامه عمومی

لاگاش یکی از پایتخت های سومر در زمان بازگشت مجدد سومریان به قدرت پس از اکد است. لاگاش یکی از کهن ترین شهرهای خاورمیانه باستان است.
از اسناد سومری مربوط بازرگانی در این منطقه قدیمی ترین آنها لوحه ای از «اور - نانشه» ( Ur - nanshe ) ، شاه لاگاش، است که مربوط به ۲۵۲۰ پیش از میلاد است. در این سند و اسناد مشابه از داد و ستد دریایی سومر با سه منطقه به نام های «دیلمون» و «ماگان» و «ملوحا» سخن به میان آمده است.
↑ وایت هاوس، روث. نخستین شهرها، ص177
معنی کلمه لاگاش در دانشنامه آزاد فارسی

معنی کلمه لاگاش در دانشنامه آزاد فارسی

لاگاش (Lagash)
شهری در سومر قدیم در شمال شَطرِه، در بین النهرین، عراق (ح ۳۰۰۰ـ۲۷۰۰پ م). علاوه بر اشیا هنری بسیار باارزش، در این شهر حدود ۳۰هزار لوح گلی کشف شد که اطلاعات مفصلی دربارۀ نحوه ادارۀ معابد را می دهد. لاگاش در ۱۸۷۷ کشف شد و حفار ی های آن را ارنست دو سارزک، کنسول وقت فرانسه در بصره، انجام داد.

معنی کلمه لاگاش در ویکی واژه

از دولت‌شهرهای تمدن سومر یا اکد که در سال‌های ۲۱۴۲ تا ۲۱۰۸ اوربائو دست نشانده کوتیان حکمران آنجا بود. در دوران مطروحه سلاله‌ای در اوروک تأسیس گشت و شهر لاگاش در آن زمان در میان بلاد سومر مقام نخستین را حایز گشت. لاگاش از دو بخش لا-گاش تشکیل شده و ممکن است گاش بجای قاش جایگزین شود که از مفاهیم متعدد که دارد یکی فرار است.

جملاتی از کاربرد کلمه لاگاش

می‌توان در نظر گرفت که لوگال-وشومگال، مانند مسکیگال، حاکم ادب همکار امپراتوری اکد بوده است. با این حال، بعداً، پوزور-ماما جانشین لوگال-وشومگال شد که با کاهش قدرت اکدی، از شار کالی شری استقلال یافت و عنوان «پادشاه لاگاش» را به خود گرفت و سلسله دوم برجسته لاگاش را آغاز کرد.
اما به نظر می‌رسد که با ظهور خاندان دوم شاهان کیش و خاندان دوم شاهان اور سلطهٔ ایلامیان بر میانرودان از بین رفته باشد. به همین خاطر می‌بینیم که در حدود سال ۲۵۴۰پ. م، اورننشه شاه لاگاش توانسته ایلامیان را شکست دهد و عده‌ای از مردم کوهستان را به اسارت ببرد.
استان ذی‌قار محل تمدن باستانی سومر است و ویرانه‌های شهرهای باستانی هم‌چون اور، اریدو، لاگاش و نگیرسو در آن جای گرفته‌اند.