لاکش

معنی کلمه لاکش در لغت نامه دهخدا

لاکش. [ ک ِ ] ( اِ ) در اصطلاح بنایان ، رومی. که یک جانب آن دیواره دارد و جانب دیگر ندارد.
لاکش. [ ک ِ] ( اِ ) ظاهراً «شُسه ٔ» امروزی است که در دو طرف جوئی دارد برای فاضل آب : و اول کسی که بر طبرستان راه لاکش پدید کرد از پریم تا ساری و از ساری تا گرگان اصفهبد شروین بود. ( تاریخ طبرستان. ظاهراً ).

معنی کلمه لاکش در فرهنگ معین

(کِ ) (اِ. ) مکانی که یک جانب دیواره دارد و جانب دیگر ندارد، رومی .

معنی کلمه لاکش در ویکی واژه

مکانی که یک جانب دیواره دارد و جانب دیگر ندارد، رومی.

جملاتی از کاربرد کلمه لاکش

فریاد ز دست دل خودرأی بلاکش الحق که به جانم شده دشمن دل خود را
آن که تیغ عدل کرد اندر نیام دولتش تیغ‌ کین اندر هلاکش برکشیدی از نیام
در سال ۱۶۹۴، وی از یک بیماری جدی رنج می‌برد و چون فرزندی نداشت، بنابراین در آن زمان هیچ وارثی نیز نداشت. در آن زمان وقتی یک دایمیو بدون یک وارث معین جان خود را از دست می‌داد، املاکش توسط شوگونسالاری مصادره می‌شد و ملازم و نگهبانان وی به رونین تبدیل می‌شدند. برای جلوگیری از این، وی برادر کوچکتر خود آسانو ناگاهیرو (به نام دیگر «آسانو دایگاکو») را به فرزند خواندگی درآورد، و او را به عنوان وارث معرفی کرد و این امر توسط شوگونسالاری پذیرفته شد.
مادورای شانموکاوادیوو سوبولاکشمی (هندی: மதுரை சண்முகவடிவு சுப்புலட்சுமி؛ ۱۶ سپتامبر ۱۹۱۶ – ۱۱ دسامبر ۲۰۰۴) یک بازیگر و خواننده اهل هند بود. وی بین سال‌های ۱۹۳۰ تا ۲۰۰۴ میلادی فعالیت می‌کرد.
نیست دل اینکه منِ زارِ بلاکش دارم از تو در سینه خود پاره‌ای آتش دارم
گفتا بزنم تیغ جفا بر تو و گفتم روزیش همین است ز تو جان بلاکش
کآنرا که هلاکش از جفا خواسته بود او بی تو چنان شد که دلت خواسته است
حوزه علمیه اصفهان لاکشری نزدیک میدان نقش جهان در خیابان حافظ بدون آشکار شدن محل تأمین بودجه در حال ساخت است.
غیر عشاق بلاکش کز غم هجران چو من نعره واحسرتا بر چرخ مینا افکنند
هم شادی از تو غم ز تو زخم از تو و مرهم ز تو جان بلاکش هم ز تو ای جان و ای جانان من
جزیره آندروت، یک جزیره کوچک مسکونی در قلمرو اتحادیه لاکشادویپ است، جزیره‌ای مرجانی در دریای عرب است. این جزیره در فاصله ۲٬۰۰۶ کیلومتری (۱٬۲۴۶ مایل) جنوب شهر دهلی قرار گرفته است.
اما گراتیان در ۳۸۳ به قتل رسید و اوسونیوس به املاکش در حاشیهٔ رود گارون بازگشت. او با افراد برجستهٔ بسیاری دوستی داشت و از طریق نامه‌هایی غالباً منظوم با آنان در ارتباط بود. اوسونیوس فردی مسیحی بود اما بنا بر سنت مرسوم کافران می‌نوشت، با این حال با مطالعهٔ کارهای او که بخش زیادیشان تا به امروز باقی مانده‌است می‌توان او را یکی از پیشروهای ادبیات لاتین مسیحی و ادبیات کشور خود به‌شمار آورد.
اگر « هزینه استهلاک » یک عمل از «هزینه واقعی » آن عمل بیشتر باشد، تفاوت این دو به عنوان «اعتبار» به عناصر خاصی از ساختمان داده تخصیص می یابد. این اعتبار را می توان بعداً برای عملیاتی که هزینه استهلاکشان کمتر از هزینه واقعی شان است، صرف کرد.
تاجران را ورشکستیم و پی املاکشان تیز از هر جانبی چنگال و دندان ساختیم
دفتر مرکزی این شرکت در شهر مونیخ، آلمان قرار دارد و سهام آن در بازار بورس فرانکفورت معامله می‌شود. اکثریت سهام اسکادا در اختیار لاکشمی میتال می‌باشد.
در اثر این اصلاحات و مشکلات ناشی از آن، خانواده نیمی از املاکش را از دست داد، و موسورگسکی باید وقت زیادی را در کاره وو به تلاش ناموفق برای دفع سایه فقر صرف می‌کرد. او ناگزیر در پی یافتن شغلی برآمد، در سن پترزبورگ کارمند دولت شد و بیشتر دوران حیاتش در همان شغل باقی‌ماند. اما در همین مجال، او خود را از تأثیر بالاکیرف رها کرده و عمدتاً به خودآموزی مشغول شد.
توانایی او در تعیین استراتژی، توسعه کسب وکار و هدایت شرکت در خرید و مالکیت شرکت‌های دیگر فولادسازی، میتال را به مقام نخست تولید فولاد در جهان رساند. لاکشمی میتال فارغ‌التحصیل رشته بازرگانی از دانشگاه کلکته است. در سال ۱۹۹۶ از سوی مجله «فولاد نو» به‌عنوان فولادساز برتر جهان معرفی شد. در سال ۲۰۰۴ مجله فورچون، او را مرد برتر کسب‌وکار لقب داد.
سلطان فولاد جهان، لاکشمی نارایان میتال است. وی متولد ایالت راجستان، هند بوده، پدرش مالک و مدیر یک کارخانه فولاد در هند بود. در سال ۱۹۷۶ با پول پدر کارخانه فولادی در اندونزی خرید.
گفت چون ندهد کسی بر مرگ تن ای بلاکش دختر مه روی من
دنیا آن به که خواجه پاکش بخورد ورنه به فسون دیوِ هلاکش بخورد