لاک
معنی کلمه لاک در لغت نامه دهخدا

لاک

معنی کلمه لاک در لغت نامه دهخدا

لاک. ( اِ ) تغار چوبین که آرد سرشند در آن. نقیر. تغار. کاسه و کاسه چوبین. ( برهان ) ( آنندراج ). لاوَک. ظرف چوبی که با چرخهای آبی میتراشند و یک پارچه میباشد. ( در گیلان ) :
گل و شکر ( گاه ساختن گل انگبین ) بطشتی یا لاکی چوبین یا تغاری سفالین کنند. ( ذخیره خوارزمشاهی ).
شیوه مستان چالاک است هین
برکف ما نه لبالب لاک می.نزاری.مالشم دادند در لاک فلک
شد مگس ران ِ سر خوانم ملک.بسحاق اطعمه.در شهر بسی روی سپید آمد خرما
زان ماست که در لاک شبان دوش بده بست.بسحاق اطعمه.و رجوع به لاوک شود. || جلد خزفی بعض جانوران . ذَبل سنگ پشت . کاسه پشت ِ لاک پشت. || توسعاً لاک پشت. سنگ پشت. کاسه پشت. ( برهان ). کشف. سلحفاة. رجوع به لاک پشت شود :
لاک کژدم به پشت خویش گرفت
بعد از آن راه بحر پیش گرفت.سنائی. || لکا. لک. رنگی سرخ که نقاشان بکار دارند. ( فرهنگ اسدی ). اسم فارسی لک است.( فهرست مخزن الادویه ) ( و این کلمه فارسی است بقول لاروس ) و آن را تیانج سرخ اسمرست. سغّذ سرخی اسمر که به صورت مایع از بسیاری از درختان هند بیرون آید و آن را چون رنگ بکار برند. و صاحب برهان گوید: نام رنگی است مشهور که در هندوستان بهم میرسد و بدان چیزها رنگ کنند و آن شبنمی باشد که بر شاخهای درخت کنار و درختهای دیگر نشیند و منجمد گردد آن را بگیرند و بکوبند و بپزند از آن رنگ سرخی حاصل گردد که جامه ها را بدان رنگ کنند و رنگ آن قراری باشد ( یعنی ثابت ) و به شستن زایل نگردد و مصوران و نقاشان هم کار کنند و غازه زنان را نیز از آن سازند و نخاله آن مانند صمغ باشد و بدان کارد و شمشیر و خنجر و امثال آن را در دسته محکم کنند و به کارهای دیگر نیز می آید. ( برهان ).گلی سرخ باشد که بدان پوست و جامه رنگ کنند. ( اوبهی ) :
همی گفت و پیچید و بر خشک خاک
ز خون دلش خاک همرنگ لاک.عنصری.سرخ زاید ز شهد امن تو موم ( که طبعاً زرد است ).
زرد روید ز کان خوف تو لاک ( که طبعاً سرخ است ).ابوالفرج رونی.زین سپس عکس خون ز کره خاک
آسمان را کند به سرخی لاک.سنائی. || مایع سرخ رنگی که زنان امروزه ناخن بدان اندایند بدل ِ حنّا. || ( ص ) ناچیز. ضایع زبون. ( برهان ). خس. فرومایه. لک.لکات. ( آنندراج ) :

معنی کلمه لاک در فرهنگ معین

[ فر. ] (اِ. ) ۱ - مادة شیمیایی رنگی که زنان برای تزیین به ناخن های بلند خود می زنند. ۲ - مایع سفید رنگی که برای پوشاندن روی نوشته ها در غلط گیری به کار می رود. ۳ - ماده ای که از ترکیب بعضی از اکسیدهای فلزی با مواد رنگی گیاهی به وجود می آید.
(اِ. ) لاوک ، تغار، کاسة چوبی که در آن آرد را خمیر می کردند.
(ص . ) = لک . لکات : زبون ، فرومایه ، پست .

معنی کلمه لاک در فرهنگ عمید

۱. صمغی سرخ رنگ که از بعضی درختان به دست می آید و غالباً مانند شیره از سر شاخه می تراود و منعقد می گردد و گاهی به درشتی لیمو می شود، لک: همی گفت و پیچید بر خشک خاک / ز خون دلش خاک همرنگِ لاک (عنصری: ۳۵۸ ).
۲. جسمی که از ترکیب محلول کربنات سود، قرمزدانه، و زاج ساخته می شود.
۳. مادۀ شیمیایی به رنگ های مختلف که با آن ناخن ها را رنگ می کنند.
۴. صمغ یا مادۀ چسب ناکی که برای چسباندن دو چیز، مانندِ نگین به انگشتر، کاربرد دارد، لک.
۱. پوشش محکمی که از بدن برخی جانوران مانندِ لاک پشت محافظت می کند.
۲. [قدیمی] = لاک پشت
تغار، کاسۀ چوبی.

معنی کلمه لاک در فرهنگ فارسی

جان فیلسوف انگلیسی ( و . رینگتون ۱۶۳۲ ف. ۱۷٠۴ م . ) . وی موجد مکتب تجربه نوینی در علم و فلسفه بود . عقایدش مبنی بر ارزش و اهمیت حس و تعقل و اساس آن بر تجربه را تنها اساس معرفت شناخت . از جانب دیگر معتقد شد که ما حقیقت اشیائ را در نمی یابیم و تصور ما با خود اشیائ مغایرت دارد . وی معتقد است که همه مباحثات فلاسفه درباره لفظ و نام اشیائ است . از اینرو لاک را [ طرفدار فلسفه اصالت نام ] شمرده اند . وی در مسایل اخلاقی و تربیتی و اقتصادی رساله های چندی نوشت ولی مهمترین تصنیف او کتاب فلسفه اوست بنام : [ تحقیق در عقل و فهم انسانی ] . لاک از نظر عقیده سیاسی لیبرال و آزاد اندیش بود .
( اسم ) ۱- نام صمغی غالبا سرخ رنگ و گاهی خرمایی و یا قهوه یی که از برخی گیاهان از قبیل گونه های کاکتوس و عناب و برخی گونه های غبیرا بدست میاید . لاک دارای بویی مطبوع و شکستنش ناصاف و در محل شکستن براق است و در صورت گرم شدن از دیاد حجم مییابد و در برابر شعله میسوزد . از نوع سرخ رنگ لاک برخی رنگها تهیه میکنند که با زاج بر روی الیاف پارچه ها و نخهای پشمی ثابت میشود : همی گفت و پیچید بر خشک خاک ز خون دلش خاک همرنگ لاک . ( عنصری لغ. ) ۲- برخی اکسیدهای فلزی از قبیل اکسید روی و اکسید قلع و اکسید آلومینیوم ( آلومین ) با مواد رنگی گیاهی ترکیبات رنگی ثابتی بوجود میاوردند . رنگهای ثابت مذکور که در رنگ کردن پارچه ها و نخهای شمی بکار میرود اصطلاحا بنام لاک یا رنگ لاک?ی خوانده میشود . ۳- محفظه ای که پوشش خارجی بدن لاک پشتان را بوجود میاورد و جهت حفظ بدن آنها در برابر خطرات احتمالی خارجی بکار میرود . یا لاک والکل . ۱- لاک توام با الکل تقلیبی . ۲- رنگ حاصل از اختلاط لاک و الکل تقلیبی . ۴- مایع سرخ رنگی که زنان امروزه ناخن را بدان رنگ کنند . یا لاک ناخن . یکی از لوازم آرایش بانوان و آن لاکی است برنگهای مختلف ( غالبا از فروع رنگ سرخ ) که بدان ناخنهارا رنگ کنند .
مخفف لکن

معنی کلمه لاک در فرهنگستان زبان و ادب

{lacquer} [شیمی، مهندسی بسپار علوم و فنّاورى رنگ] مادۀ پوششی شفاف و بی رنگ و گاه رنگی که براثر تبخیر حلاّل و یا واکنش شیمیایی خشک می شود

معنی کلمه لاک در دانشنامه عمومی

لاک (استرالیای جنوبی). لاک ( به انگلیسی: Lock ) یک شهرک در استرالیا است که در استرالیای جنوبی واقع شده است.
لاک (پوشش). لاک نوعی پوشش یا پوشش سخت و بالقوه براق است که بر روی موادی مانند چوب یا فلز اعمال می شود. این واژه از کلمه زبان سانسکریت lākshā ( लाक्षा ) سرچشمه می گیرد و بیانگر عدد صد هزار است که هم برای شپشک های لاک ساز ( به دلیل تعداد بسیار زیاد آنها ) و هم برای ترشح صمغی قرمز استفاده می شود و سرشار از شلاک است که به عنوان روکش چوب در هند قدیم و مناطق اطراف مورد استفاده قرار می گرفت.
لاک های آسیایی که به آن «لاک واقعی» می گویند، اشیایی هستند که با شیره های تصفیه شده، رنگ و خشک شدهٔ Toxicodendron vernicifluum ( درخت لاک چینی ) یا درختان مرتبط پوشیده می شود که در چندین لایه روی پایه ای عموماً چوبی اعمال می شود و به یک لایه سطحی بسیار سخت و صاف تبدیل می شود که این لایه سخت، بادوام و مقاوم در برابر آب و از نظر ظاهری بسیار جذاب است. لاک آسیایی گاهی اوقات با تصاویر نقاشی می شود و با پوسته و مواد دیگر منبت کاری و حکاکی می شود، همین طور با طلا غبار آلود می شود و سایر روش های تزئینی و زیباسازی هم روی آن انجام می شود.
در تکنیک های مدرن و امروزی، لاک ( Lacquer ) به معنای طیفی از پوشش های شفاف یا رنگدانه ای است که با تبخیر شدن حلال خشک می شوند تا پوششی سخت و بادوام و مقاوم ایجاد کنند. روکش می تواند از هر سطحی از بسیار مات تا بسیار براق باشد و در صورت نیاز می توان آن را بیشتر جلا داد. روکش های لاک معمولاً سخت تر و شکننده تر از رنگ های روغنی یا لاتکس هستند و معمولاً روی سطوح سخت و صاف مورد استفاده قرار می گیرند.
از نظر محصولات تکمیلی مدرن، روکش های مبتنی بر شلاک حل شده در الکل، اغلب شلاک یا لاک نامیده می شوند تا آنها را از لاک مصنوعی متمایز کنند، که اغلب به آن لاک ساده می گویند. که متشکل از پلیمرهای مصنوعی ( مانند نیتروسلولز، بوتیرات سلولز استات ( "CAB" ) یا رزین اکریلیک ) حل شده در رقیق کننده لاک، مخلوطی از حلال های آلی مختلف است. اگرچه لاک مصنوعی دوام بیشتری نسبت به شلاک دارد، اما روکش های سنتی شلاک اغلب به دلیل ویژگی های زیبایی شناختی شان ترجیح داده می شوند، مانند پولیش فرانسوی، و همچنین مواد «کاملاً طبیعی» و عموماً ایمن برای غذا.
لاک انگلیسی از کلمه قدیمی فرانسوی lacre «نوعی موم مهر و موم»، از lacre پرتغالی گرفته شده است، که خود نوعی غیرقابل توضیح از «ماده صمغی» لاتین قرون وسطایی lacca است. اینها در نهایت از سانسکریت لاکشا ( लाक्षा ) گرفته می شوند، که هم برای شپشک های لاکساز و هم برای ترشح صمغ قرمزی که تولید می کند و به عنوان روکش چوب استفاده می شود. رزین لاک زمانی به مقدار قابل توجهی از هند به همراه چوب های شرقی به اروپا وارد می شد.
لاک (چاد). لاک ( به فرانسوی: Lac ، به عربی: البحیرة ) یکی از منطقه های کشور چاد است. بخش بحیره ۴۵۱٬۳۶۹ نفر جمعیت دارد.
لاک (فیلم). لاک ( به انگلیسی: Locke ) یک فیلم درام روان شناختی بریتانیایی است که در سال ۲۰۱۳ به کارگردانی و نویسندگی استیون نایت ساخته شد. در این فیلم بازیگرانی همچون تام هاردی در نقش اصلی، در حالی که به وسیلهٔ بلندگو مکالمه هایی با شخصیت هایی انجام می دهد که صداپیشگی آن ها را الیویا کلمن، روث ویلسون، اندرو اسکات، بن دنیلز، تام هالند و بیل میلنر بر عهده دارند.
لاک نخستین بار در ۲ سپتامبر ۲۰۱۳ در هفتادمین جشنواره بین المللی فیلم ونیز بر روی پرده رفت. فیلم به صورت محدود در ۱۸ آوریل ۲۰۱۴ در بریتانیا اکران شد و در سراسر جهان بیش از ۵ میلیون دلار فروخت. لاک با استقبال گستردۀ منتقدان همراه بود و اجرای تام هاردی تحسین شد. همچنین هاردی برنده جایزۀ انجمن منتقدان فیلم لس آنجلس برای بهترین بازیگر نقش اول مرد شد.
یک روز پیش از بتن ریزیِ بزرگ در بیرمنگام، به آیون لاک، یکی از مدیران پروژه، خبر می رسد که برای زایمان زودرسِ بتان، یکی از همکارانش که هفت ماه پیش شبی را با هم سر کرده بودند، و حال فرزندی حاصل آن شب به دنیا می آمد باید به لندن برود. علی رغم مسئولیتِ شغلی اش و این که همسر و فرزندانش برای دیدن مسابقهٔ فوتبال مهمی منتظرِ رفتن آیون به خانه هستند، او تصمیم می گیرد برای زایمان بتان خودش را به لندن برساند. در تمام طول مسیر با همسرش و خانمی که دارد فرزندش را به دنیا می آورد و مسئولین شرکت و معاونش که باید کار بتون ریزی را انجام دهد و پدرش که به طور خیالی او را عقب ماشین میبند، گفتگو می کند و به همسرش می گوید که به او خیانت کرده است. تمام فیلم در اتومبیل آیون می گذرد و از تماس ها تنها صدا شنیده می شود.
• تام هاردی در نقش آیوان لاک
• روث ویلسون در نقش کاترینا
• الیویا کلمن در نقش بثان مک گوایر
• اندرو اسکات در نقش دانل
• بن دنیلز در نقش گَرث
• تام هالند در نقش اِدی
• بیل میلنر در نقش شان
• دنی وب در نقش کَسیدی
• الیس لو در نقش خواهر مارگارت
• سیلاس کارسن در نقش دکتر گالو
• لی راس در نقش پی سی دیوید
• کرستی دیلن در نقش همسر گرث
تقریباً اتفاقات تمام فیلم در داخل یک ب ام و ایکس۵ و در آزادراه ام۶ اتفاق می افتد. فیلمبرداری در طی شش شب و با سه دوربین انجام شد. عوامل تنها برای تعویض کارت حافظه دوربین ها تولید فیلم را متوقف می کردند.
لاک (مجارستان). لاک ( به مجاری: Lak ) یک شهرداری در مجارستان است که در ناحیه ادلنی واقع شده است. لاک ۱۹٫۷۶ کیلومتر مربع مساحت و ۶۲۵ نفر جمعیت دارد.
معنی کلمه لاک در فرهنگ معین
معنی کلمه لاک در فرهنگ عمید
معنی کلمه لاک در فرهنگ فارسی
معنی کلمه لاک در فرهنگستان زبان و ادب
معنی کلمه لاک در دانشنامه عمومی
معنی کلمه لاک در دانشنامه آزاد فارسی

معنی کلمه لاک در دانشنامه آزاد فارسی

لاک (carapace)
(یا: سخت پوسته) پوشش محافظ بسیاری از جانوران، به ویژه صفحۀ استخوانی کمانی شکل، مختص راستۀ لاک پشتان (لاک پشت های خشکی، لاک پشت خوراکی و لاک پشت های آبی). لاک همچنین پوششی است که از قسمت های جلویی سخت پوستان، نظیر خرچنگ ها، محافظت می کند.

معنی کلمه لاک در ویکی واژه

smalto
lacca
مادة شیمیایی رنگی که زنان برای تزیین به ناخن‌های بلند خود می‌زنند.
مایع سفید رنگی که برای پوشاندن روی نوشته‌ها در غلط گیری به کار می‌رود.
ماده‌ای که از ترکیب بعضی از اکسیدهای فلزی با مواد رنگی گیاهی به وجود می‌آید.
لک. لکات: زبون، فرومایه، پست.
لاوک، تغار، کاسة چوبی که در آن آرد را خمیر می‌کردند.

جملاتی از کاربرد کلمه لاک

که گر از نور ایمان پاک گردد به معنی برتر از افلاک گردد
گر مقام از خواجه خواهی بندهٔ چالاک شو ور نشان از مهرجویی ذره گمنام باش
مادر خون ز جور مادر خاک کرد خود را به درد و رنج هلاک
همه سر تیز و سخت و چست و چالاک همه پاکیزه روی و چهره آرای
۵-اولین روستایی است که با وجود داشتن چندین آسیاب آبی برای نخستین بار از آسیاب مکانیزه با موتور نیرومند پلاکستون انگلیسی برخوردار بوده است.
بر روی تو از هلاک جانم غم نیست با یاد تو آب دیدگانم کم نیست
هلاک آن لبم تا کی دهد ساقی می تلخم نه آب زندگانی می رود در جوی تاک او
مغزش ز جوش پرده افلاک می‌درد بر هر سری که سایه کند آفتاب عشق
کِه گفتت مرگِ گل در بوستان خواه هلاک دوستان دوستان خواه؟
بسی گِرد جهان گشتی چو افلاک کنون گشتی تو از گشت جهان پاک
چو شب اشک زلیخا ریخت برخاک برآمد یوسف خورشید از افلاک