لاش کردن

معنی کلمه لاش کردن در لغت نامه دهخدا

لاش کردن. [ ک َ دَ ] ( مص مرکب ) غارت کردن. یغما کردن :
ای پسرگر دل و دین را سفها لاش کنند
تو چو ایشان مکن و دین و دل خویش ملاش.ناصرخسرو. || تباه کردن. نابود کردن :
دیر نپاید که کند گشت چرخ
اینهمه را یکسره ناچیز و لاش.ناصرخسرو.

معنی کلمه لاش کردن در فرهنگ معین

(کَ دَ ) (مص م . ) غارت کردن ، یغما کردن .

معنی کلمه لاش کردن در فرهنگ فارسی

( مصدر ) چیدن خوشه های انگور : جهانی است چون رزی که لاش کرده باشند چون می طلبی خوشه و غژمی چند پدید آید .

معنی کلمه لاش کردن در ویکی واژه

غارت کردن، یغما کردن.

جملاتی از کاربرد کلمه لاش کردن

پس از جنگ جهانی دوم، اتحاد جماهیر شوروی اقدام به لغو پیمان قارص و بازپس‌گیری اراضی واگذار شده به ترکیه کرد. ادعاهای اتحاد جماهیر شوروی توسط بسیاری از ناآرامی‌های بین‌المللی ارمنی و همچنین فدراسیون انقلابی ارمنی مورد حمایت قرار گرفت. رهبران ارمنی تلاش کردند تا از انگلیس و آمریکا برای احیای شرق آناتولی از ترکیه حمایت بگیرند، اما وینستون چرچیل به ادعای ارضی شوروی و ارمنستان اعتراض کرد. به همین ترتیب، وزارت خارجه ایالات متحده نیز از ترکیه حمایت کرد و گفت، همان‌طور که از سال ۱۹۳۴ حمایت می‌کرد، حمایت قبلی این کشور از ارمنستان ویلسون پس از آن منقضی شده‌است. اتحاد جماهیر شوروی پس از مرگ استالین در سال ۱۹۵۳ ادعاهای خود را علیه ترکیه کنار گذاشت.
روش نبرد اشکانیان مؤثر بود به طوری که رومیان بعدها تلاش کردند تا از این شیوه در نبردها استفاده کنند. اشکانیان با استفاده از این شیوه در نبردهای بسیاری به پیروزی رسیدند.
پس از مرگ آخناتون و پایان دوره امارنه، مذهب سنتی با همه خدایانش بازگشت و فرعون‌های پسین تلاش کردند نفرین یادگار را بر آثار آن دوره ایجاد کنند. تلاش رامسس دوم بر این بود که آنچه را که در زمان آخناتون از دست رفته بود، باز یابد. رامسس دوم موثرترین فرعون در پاک نمودن دورهٔ امارنه از تاریخ مصر است.
در استاندارد اکس۳٫۱۵، کمیته اکس ۳ همچنین به نحوه انتقال اسکی (حداقل بیت قابل توجهی در ابتدا)، : 249–253  و چگونگی ثبت آن در نوار سوراخ شده پرداخته‌است. آنها برای نوار مغناطیسی استاندارد ۹ ردیابی را پیشنهاد کردند و تلاش کردند تا با برخی از قالب‌های کارت پانچ شده مقابله کنند.
شکست‌های چندباره چین از قدرت‌های غربی در قرن نوزدهم میلادی، موجب شد تا جنبشی اصلاح‌گرایانه برای ترویج علوم مدرن در این کشور شکل گیرد. کمونیست‌ها از هنگام به قدرت رسیدن در سال ۱۹۴۹ تلاش کردند تا علم و تکنولوژی را به شیوه برنامه‌ریزی مرکزی شوروی سازماندهی کنند. حکومت چین از هنگام پایان انقلاب فرهنگی، سرمایه‌گذاری قابل توجهی را در زمینه پژوهش‌های علمی به عمل آورده و تنها در سال ۲۰۱۱ بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار برای تحقیق و توسعه علمی هزینه کرده است. دانشمندان متولد چین تاکنون چهار بار برنده نوبل فیزیک و یک بار برنده نوبل شیمی شده‌اند اما تمام آن‌ها مدارک دکترای خود را در غرب دریافت کرده و تحقیقات منجر به دریافت جایزه خود را در کشورهای غربی انجام داده‌اند.
در ۳ ژوئیه ۲۰۱۵ جبهةالنصره و یکی از متحدانش (انصار شریعت) اعلام کردند حملاتی را ترتیب داده‌اند تا بتوانند حلب را تصرف کنند. نیروی هوایی ارتش سوریه نیز برای دفع عملیات جبهةالنصره، شهرستان اریحا را بمباران کردند. در این بمباران دستکم ۲۵ تن از اعضای جبهةالنصره و همچنین یکی از رهبران جبهةالنصره کشته شدند. در همان زمان، نیروهای دولت اسلامی نیز تلاش کردند تا شهر حلب را تصرف کنند اما نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا به آن‌ها حمله هوایی کردند.
هم‌زمان در همین رابطه کانال تلگرامی مستقل کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه خبر داد که اسماعیل بخشی و اعضای خانواده‌اش تحت آنچه که این کانال «فشارهای مداوم و شدید نیروهای امنیتی» خواند، قرار گرفته‌اند. به‌گزارش این کانال تلگرامی، نیروهای امنیتی تلاش کردند تا با این کار او را مجبور به تکذیب خبر شکنجه‌اش کنند. براساس این گزارش، اسماعیل بخشی در برابر این درخواست‌ها مقاومت کرد. اما در مقابل، مأمورین امنیتی با خانواده این فعال کارگری تماس گرفته و ضمن «تهدیدهایی» علیه او و دیگر اعضای خانواده، از آن‌ها خواسته‌اند تا این سخنان را تکذیب کنند.
در دهه ۱۹۸۰، اغلب اقتصادهای با برنامه دنیا به دلایل مختلف تلاش کردند که خود را به اقتصاد بازار تبدیل کنند و میزان موفقیت آن‌ها متفاوت بود. در شوروی سابق این فرایند پرسترویکا (بازسازی) نامیده می‌شد، در حالیکه در چین ایجاد یک " اقتصاد بازار سوسیالیست "، یک عنصر از اصلاح اقتصادی چین بود.