لاتینوس

لاتینوس

معنی کلمه لاتینوس در لغت نامه دهخدا

لاتینوس. ( اِخ ) از سلاطین لاسیوم. برخی از مورخین قدیم و در اساطیر وی را پسر هرکولس و پدر لاوینی گفته اند. ( ترجمه تمدن قدیم فوستل دو کولانژ ص 501 ).

معنی کلمه لاتینوس در دانشنامه عمومی

در اساطیر رومی، لاتینوس ( لاتین: Latinus ) پادشاه قوم لاتینان ـ ساکنان لاتیوم، استان کنونی لاتسیوی ایتالیا ـ بود ( این قوم تا پیش از تغییر نام دادن به «لاتینان» با نام «آبوریگینان» خوانده می شدند. ) او را غالباً فرزند فائونوس ( پدر ) و یک نیمف به نام مارکیا ( مادر ) می دانند. وی پدر لاوینیا و، در نتیجه، پدرهمسر آینیاس بود. همسرش را آماتا می دانند. وقایع او در کتاب انه اید، اثر ویرژیل نقل شده اند. در دوران زندگی اش، دامادش آینیاس را همکار و نیز وارث تاج تختش کرد. او در جریان جنگی با روتولان و پادشاهشان تورنوس کشته شد و آینیاس جانشین او شد. ( گفتنی است سبب این جنگ آن بود که تورنوس نامزد لاوینیا بود، یعنی قرار بود داماد لاتینوس بشود، اما چون لاتینوس دخترش را به آینیاس داد، تورنوس به خشم آمد و به جنگ او رفت. )

معنی کلمه لاتینوس در ویکی واژه

لاتینوس (جمع لاتینوس‌ها)
#

جملاتی از کاربرد کلمه لاتینوس

در ادبیات مدرن، آئنیاس سخنران دو شعر از آلن تیت، آئنیاس در واشینگتن و آئنیاس در نیویورک است. او یکی از شخصیت‌های اصلی کتاب اورسولا لو گویین رمان لاوینیا است، که بازگویی شش کتاب آخر انئید از دیدگاه لاوینیا، دختر لاتینوس، پادشاه لاتیوم است.