لابراتوار

معنی کلمه لابراتوار در لغت نامه دهخدا

لابراتوار. [ ب ُ ] ( فرانسوی ، اِ ) آزمایشگاه علمی و فنّی.

معنی کلمه لابراتوار در فرهنگ معین

(تُ ) [ فر. ] (اِ. ) آزمایشگاه ، محلی که در آن آزمایش های علمی و فنی انجام می شود.

معنی کلمه لابراتوار در فرهنگ عمید

محل مخصوص آزمایش های علمی، آزمایشگاه.

معنی کلمه لابراتوار در فرهنگ فارسی

محل مخصوص آزمایشهای علمی، آزمایشگاه
( اسم ) جایی که در آن آزمایشهای علمی و فنی بعمل آرند آزمایشگاه . توضیح احتراز از استعمال این کلم. بیگانه اولی است .

معنی کلمه لابراتوار در دانشنامه آزاد فارسی

رجوع شود به:آزمایشگاه

معنی کلمه لابراتوار در ویکی واژه

آزمایشگاه، محلی که در آن آزمایش‌های علمی و فنی انجام می‌شود.

جملاتی از کاربرد کلمه لابراتوار

لابراتوار محتوای دیجیتال بفا مرکزی است پژوهشی و توسعه‌ای برای رسانه‌های دیجیتال که در دانشگاه لس‌آنجلس واقع است. این لابراتوار برای بررسی و ابداع نمونه‌های اولیهٔ سرگرمی‌های دیجیتال به منظور استفاده در فیلم، تلویزیون، بازی‌های رایانه‌ای، پهن‌باند و تلفن‌های همراه فعالیت می‌کند.
این پروژه در لابراتوار علوم فضایی دانشگاه برکلی کالیفرنیا اداره می‌شود. این پروژه وابسته به پردازشگرهای مردم جهان است، به طوری که هر کس می‌تواند با در اختیار قرار دادن کامپیوتر خود از طریق اینترنت در پیشرفت این پروژه کمک کند.
در سال‌های آخر عمر، ایفل خود را وقف مطالعات نظری در زمینه مقاومت باد، علم هواشناسی و آیرودینامیک کرد و به کرات برج ایفل را محل آزمایش‌های خود قرار داد. در سال ۱۹۱۲ او یک لابراتوار تجربی در «اوتِی» تأسیس کرد؛ جایی که او تا سال ۱۹۲۰ در آن به ادامه کار مشغول شد. گوستاو ایفل در نهایت در ۲۷ دسامبر سال ۱۹۲۳ در عمارت مسکونی خود در «رو رابوله» پاریس درگذشت.
او از سال ۱۳۳۲ خورشیدی به فیلمبرداری از فیلم‌های سینمایی روی آورد. او کلیه کارهای لابراتوار و چاپ فیلم‌های سینمایی را نیز انجام می‌داد. وارطانیان طی سال‌های ۱۳۳۲ تا ۱۳۵۲ خورشیدی از ۲۹ فیلم سینمایی فیلمبرداری کرده‌است.
استودیو بدیع قدیمی‌ترین لابراتوار خصوصی ظهور و چاپ فیلم‌های سینمایی در ایران بود.
این لابراتوار که نقش مهمی در سینمای ایران داشته‌است در اوایل سال ۱۳۹۳ به دلیل دیجیتالی شدن صنعت سینما تعطیل شد.
ایده پروژه این نمایشنامه بر مبنای رویداد تاریخی حضور مهاجرین لهستانی در بحبوحه جنگ جهانی دوم در برخی شهرهای ایران شکل گرفت، و طراحی و اجرای آن در باشگاه نوجوانان «لدر تیم» آغاز شد. هدف اصلی پروژه ترویج دانش تاریخی و حمایت از پیشرفت خلاقیت در نوجوانان و جوانان عنوان می‌شود. به این ترتیب در سال ۲۰۱۷ «باشگاه لدر تیم» از سوی سفارت لهستان در تهران دعوت شد تا پروژه «اصفهان، شهر بچه‌های لهستان» را که پیش از این در لابراتوار گروتوفسکی در لهستان روی صحنه رفته بود در ایران هم اجرا کند.
این شرکت که در سال ۱۳۳۶ در تهران توسط محسن بدیع تأسیس شد و در ابتدا به ظهور و چاپ فیلم‌های سیاه‌وسفید می‌پرداخت اما در سال ۱۳۴۱ با ایجاد استودیویی چاپ و ظهور فیلم‌های رنگی را در ایران انجام داد و از آن پس نام استودیوی خود را به «مرکز خدمات صنایع فیلم ایران» تغییر داد و لابراتوار مجهز فیلم‌های ۳۵ میلیمتری بدل شد.
تومانیان در «لابراتوار فیلم» مشغول کار بود و همزمان با استودیو «مهرگان فیلم» و «ایران فیلم» نیز همکاری می‌کرد.