لؤلؤ

معنی کلمه لؤلؤ در فرهنگ معین

(لُ لُ ) [ ع . ] (اِ. ) مروارید، ج . لا´لی .

معنی کلمه لؤلؤ در فرهنگ عمید

مروارید، دُر.

معنی کلمه لؤلؤ در فرهنگ اسم ها

اسم: لؤلؤ (دختر) (عربی) (طبیعت) (تلفظ: lolo) (فارسی: لؤلؤ) (انگلیسی: lolo)
معنی: مروارید

معنی کلمه لؤلؤ در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی لُّؤْلُؤُ: مروارید
ریشه کلمه:
لولو (۶ بار)
«لؤلؤ» و «مرجان» دو وسیله جالب زینتی است و در طب و معالجه بیماری ها نیز مورد استفاده قرار می گیرد، ضمناً مال التجاره و کالای خوبی است که از آن عوائد زیادی به دست می آید، و روی همین جهات، به عنوان دو نعمت در آیات فوق به آن اشاره شده است.
اما «لؤلؤ» که در فارسی آن را «مروارید» گویند، دانه شفاف و قیمتی است که در درون «صدف» در اعماق دریاها پرورش می یابد، و هر قدر درشت تر باشد، گرانبهاتر است، و در طب موارد استعمال گسترده ای دارد، اطبای پیشین داروهایی از آن برای تقویت قلب و اعصاب، و برطرف کردن انواع خفقان، و حالت ترس و وحشت، و تقویت کبد، و رفع بدبوئی دهان، و سنگهای کلیه و مثانه و یرقان، تهیه می کردند، حتی در بیماری های چشم نیز از آن استفاده می نمودند.
مروارید. در قاموس گوید: «اَللُّلؤْلُؤُ: الدُّرُ» و در «درر» گوید: درّ به ضمّ اول لؤلؤ عظیم است یعنی مروارید درشت. مراد از آن همان مروارید است که ازدریا صید می‏شود. . از آن دو دریا مروارید و مرجان به دست می‏آید. . . . در باره آیه «یَخْرُجُ مِنْهُمَاالُّلؤْلُؤُوَ الْمَرجانَ» روایتی هست که در «برزخ» دیده شود. لؤلؤ مجموعا شش بار در قرآن بکار رفته یکی در باره مروارید دنیا دوبار در وصف خدمه بهشت، یکبار در وصف زنان بهشتی و دوبار در زینت اهل جنت.

معنی کلمه لؤلؤ در ویکی واژه

مروارید؛
لا´لی.

جملاتی از کاربرد کلمه لؤلؤ

محمد هاشم یا محمد هاشم بن محمد صالح لؤلؤی اصفهانی یا آقاهاشم اصفهانی معروف به زرگر از خوشنویسان دوره قاجار و استادان مسلم خط نسخ در اواخر قرن دوازدهم و اوایل قرن سیزدهم هجری قمری است. او فرزند شاعر و خوشنویس صاحب‌نام محمد صالح لؤلؤی اصفهانی است و پدر میرزا محمد علی محرم و جد عبدالوهاب محرم یزدی شاعر دوره ناصری است.
بحر پر لؤلؤ معانی را مشت ارزن بها فرستادم
منابع اسلامی گزارش کرده‌اند که پس از مرگ عمر بن خطاب، فرزندش عبیدالله، کینه ایرانیان را به دل گرفت و در ابتدا، زن و دختر ابولؤلؤ را به قتل رسانید. او سوگند یاد کرد که هیچ ایرانی در مدینه را زنده نگذارد. منابع نام دخترش را به اعتبار لقب او، لؤلؤ به معنای مروارید عنوان کرده‌اند.
از زندگانی ابولؤلؤ اطلاع چندانی در دست نیست و شهرت او تنها به سبب قتل عمر بن خطاب است. از اطلاعات زندگانی او پیش از ترور عمر بن خطاب در منابع، تصریح به دانش و مهارت‌های او در زمینه‌های آهنگری، نقاشی، نجاری و آسیاب‌سازی است.
چون ز لعل تو، بوسه‌ای طلبم بر شکر لؤلؤ عدن چه زنی
در یکی از این تجمعاتی که در ۲۳ فوریه ۲۰۱۱ واقع در میدان لؤلؤ برگزار شده بود، شعری بر ضد حکومت آل خلیفه و خصوصاً شخص خلیفة بن سلمان آل خلیفة نخست وزیر بحرین خواند، به همین علت از آن روز بارها مورد تهدید قرار گرفت و صفحاتی در فیس‌بوک بر علیه وی ایجاد شده بود و ایمیل‌های سرشار از توهین و اهانت و سب و شتم و تهدید به قتل دریافت می‌کرده‌است.
روز بعد، پس‌از آنکه دولت دستور عقب‌نشینی سربازان و پلیس را صادر کرد، معترضان مجدداً میدان لؤلؤ را به تصرف درآوردند.
هر شب در آرزوی دو مرجان لعل او بر کهربا، دو رشته لؤلؤ نهاده ایم
به گفته یاقوت، در زمان حکومت «بدرالدین لؤلؤ مملوک نورالدین مسعود بن عزالدین بن قطب الدین بن زنگی» بر موصل، قلعه اردمشت نیز تحت حکومت او قرار گرفت.
کنار سبزه از لاله، شده پر زهره ازهر دهان لاله از ژاله ، شده پر لؤلؤ لالا
نسب کاملش «شرف‌الدین ابوالطیّب احمد بن محمد بن ابی‌الوفاء بن خطّاب بن هژبر موصلی رَبَعی» ذکر شده است. در ۱۲۰۶م/ ۶۰۳ق به موصل زاده شد. نسبتِ رَبَعی از روی لقبِ شهر موصل، أمّ الرَبیعیین به او داده شد. ابن الحلاوی از سرودن در مدح شاهان و خلفا درآمد داشت. هنگامی که بدرالدین لؤلؤ برای درگیری با هولاکو آماده می‌شد، پیش از سقوط بغداد، ابن الحلاوی همراهش بود. ابن الحلاوی در این سفر در جایی به نام «قیزیزد» یا سلماس بیمار گشت. همانجا در سال ۱۲۵۸م/ ۶۵۶ق درگذشت.
کردم از خاطری ز لؤلؤ پُر دامن آخرالزمان پر دُر
جادوست که از قیر کند لؤلؤ شهوار هرگه که در انگشت تو پرقیر کند فم
در ۱۶ مارس، سربازان مسلح و پلیس ضدشورش اردوگاه معترضان در میدان لؤلؤ را پاکسازی کردند که گزارش‌شده که در آن ۳ پلیس و ۳ نفر از تظاهرکنندگان کشته شدند.
چو بر تن پای تا سر زیور آراست چو لؤلؤی تر از جیب صدف خاست
عنان من به سوی بارگاه شاه کشید که پر ز لؤلؤ لالاست فلک مشحونم
سپهر تیره بیاراست رخ به مروارید چنانکه گفتی دریای لؤلؤ لالاست
آن لب و دندان چون لؤلؤی صاف و ناردان آن رخ و بالاش چون گلنار سرخ و نارون
نیروهای عربستان سعودی از بامداد ۱۶ مارس با شلیک گاز اشک‌آور حملات خود را به تظاهرات کنندگان بحرینی در میدان اللؤلؤ آغاز کرده و آن‌ها را با گلوله‌های جنگی هدف قرار دادند. نیروهای عربستان سعودی و بحرینی میدان اللؤلؤ را با تانک‌ها و خودروهای نظامی محاصره کردند.