قیچ

قیچ

معنی کلمه قیچ در لغت نامه دهخدا

قیچ. ( اِ ) درختچه ای است که در بیابانهای خراسان وکرمان و یزد و اطراف کرج وجود دارد. در بعضی کتابهانام گُواج برای آن ذکر گشته است. ( درختان جنگلی ایران تألیف ساعی چ دانشگاه ص 156 ). رجوع به غیچ شود.

معنی کلمه قیچ در فرهنگ فارسی

( اسم ) گواچ .

معنی کلمه قیچ در فرهنگستان زبان و ادب

{Zygophyllum} [زیست شناسی- علوم گیاهی] سرده ای از قیچیان یکسالۀ علفی یا چندسالۀ بوته ای با حدود 50 گونه که در نواحی خشک و نیمه خشک افریقا و مدیترانه و آسیای میانه و استرالیا می رویند؛ شاخه های آنها گوشتی و بدون کرک و برگ هایشان اغلب متقابل و ساده و معمولاً دمبرگ ...

معنی کلمه قیچ در دانشنامه عمومی

قیچ ( Zygophyllum ) سرده ای از قیچیان یک سالهٔ علفی یا چندسالهٔ بوته ای است با حدود ۵۰ گونه که در نواحی خشک و نیمه خشک آفریقا و مدیترانه و آسیای میانه و استرالیا می رویند.
شاخه های آن ها گوشتی و بدون کرک و برگ هایشان اغلب متقابل و ساده و معمولاً دمبرگ دار یا بدون دمبرگ و گوشتی است.

معنی کلمه قیچ در دانشنامه آزاد فارسی

گیاهان متعلق به جنس Zygophyllum از تیرۀ اسفند. این گیاهان، پایا، علفی یا چوبی اند و برگ های متقابل و گوشتی و گل های محوری پنج پر و میوۀ زاویه دار یا باله دار دارند. از این جنس، نُه گونه علفی و درختچه ای در نقاط مختلف ایران می روید.

معنی کلمه قیچ در ویکی واژه

سرده‌ای از قیچیان یکسالۀ علفی یا چندسالۀ بوته‌ای با حدود ۵0 گونه که در نواحی خشک و نیمه‌خشک افریقا و مدیترانه و آسیای میانه و استرالیا می‌رویند؛ شاخه‌های آنها گوشتی و بدون کرک و برگ‌هایشان اغلب متقابل و ساده و معمولاً دمبرگ‌دار یا بدون دمبرگ و گوشتی و بدون کرک است؛ گل‌های آنها منفرد و جانبی و معمولاً دُمگل‌دار با یک مرکز سبز و حاشیۀ غشایی است.

جملاتی از کاربرد کلمه قیچ

ای ماه قیچاقی شب است از سر بِنِهْ بَغطاق را بگشای بند یَلمه و در بند کن قبچاق را
برای ساختن شکل‌های کاغذی تنها وسیله مورداحتیاج کاغذ است. در بعضی موارد از قیچی هم استفاده می‌شود.
برتون ایدهٔ ادوارد دست قیچی را از دوران کودکی در ذهن خود داشت. کارولین تامپسون برای نوشتن فیلم نامه بر اساس ایده تیم برتون انتخاب شد و فیلم با حمایت کمپانی‌های قرن بیستم و برادران وارنر شروع به کار کرد. قبل از انتخاب جانی دپ بازیگرانی چون تام کروز، تام هنکس، رابرت داونی جونیور و ویلیام هارت به بازیگری در نقش ادوارد دعوت شده بودند.
اگر برای یک بازیکن تعدادی راهبرد گسسته وجود داشته باشد، مجموعه راهبرد این بازیکن متناهی است. به عنوان نمونه در بازی سنگ، کاغذ، قیچی، هر بازیکن مجموعه راهبرد متناهی {سنگ، کاغذ، قیچی} را دارد.
فلک رخت جاه تراقیچیجی باد ز تشریف الطاف ستار واهب
کوین که خانه دوستش بوده و از هیچ چیز خبر ندارد بی‌محابا از خیابان رد می‌شود. جیم که حسابی ناراحت شده و قصد بازگشت به خانه کیم را دارد با اتومبیل و با سرعت از خیابان رد می‌شود. ادوارد که تمام این‌ها را دیده روی کوین می‌پرد و او را نجات می‌دهد، هرچند که به خاطر قیچی‌های دستش او را زخمی می‌کند.
زلف کر نیلیر ازی بیشتر مزن قیچی که واز مثل پیشتر نِمْتَنی چرخ مُو رَ چِنْبَرْ کِنِی
از کتاب و قلم و قیچی و چاقو و دوات هر چه دارم به تو خواهم داد ای شوخ پسر
وبگاه سنگ، کاغذ و قیچی این بازی را یکی از بهترین‌های پارادوکس معرفی کرده‌است. وبگاه متاکریتیک به این بازی میانگین امتیاز ۷۸ از ۱۰۰ داده‌است. بیشتر نقد منفی به بازی قسمت خسته‌کنندهٔ میانی است که فاقد هر نوع اتفاق قابل توجه‌ای است و باعث خستگی بازیکنان می‌شود. این قسمت از بازی در به روزرسانی‌ها مورد توجه توسعه‌دهندگان قرار گرفته‌است و قرار است، تغییر کند.
گروهی ز قیچاق و قوم خطا ز اندازه بیرون نهادند پا