قیفه

معنی کلمه قیفه در فرهنگستان زبان و ادب

{collector} [حمل ونقل هوایی] دهانۀ ورودی ناقوس شکل در پایین دست جریان آزمونگاه تونل جت باز

معنی کلمه قیفه در ویکی واژه

دهانۀ ورودی ناقوس‌شکل در پایین‌دست جریان آزمونگاه تونل جت‌باز.

جملاتی از کاربرد کلمه قیفه

در روایت‌های امامان شیعه از این کتاب به «کتاب سلیم بن قیس» یاد شده‌است. بعدها برخی کتاب را «کتاب السقیفه» و برخی «کتاب اسرار آل محمد» نام نهاده‌اند.
کتاب الامامه، با یک خطبه آغاز می‌شود که در آن، به مدح و ذکر فضایل دو خلیفه نخست پرداخته شده‌است. در ابتدای این اثر، از ماجرای سقیفه و خلافت ابوبکر سخن به میان آمده‌است و به صورت مختصر، به وقایع دوران خلافت ابوبکر و عمر پرداخته شده‌است. نویسنده فصل دوران خلافت علی بن ابی طالب، را مفصل کرده‌ و روایات متعددی را گزارش می‌کند و تقریباً ربع کتاب، مربوط به این فصل است.
انتخاب خلیفه به این شیوه در اصل به ماجرای سقیفه و شیوه انتخاب خلیفه اول ابوبکر برمی‌گردد. تعداد این شورا از نظر ماوردی می‌تواند یکنفر (مثل ماجرای بیعت کردن عباس عموی پیامبر اسلام با علی ابن ابیطالب)، سه نفر(مثل عقد نکاح) و یا شش نفر (مثل انتخاب خلیفه سوم مسلمین یعنی عثمان)، باشد.
ابوالقیفه، روستایی در عبدالخان از توابع بخش شاوور شهرستان شوش در استان خوزستان ایران است.
در پس مسئله نبوت، امر رهبری و جانشینی محمد که به امامت نیز شهرت دارد، به عنوان یک امر اعتقادی-کلامی مورد توجه منابع اسلامی قرار گرفته‌است. این امر موجب اولین افتراق‌ها در جهان اسلام شد و در پی آن دو فرقه اساسی شیعه و سنی شکل گرفتند. گروه اول بر این عقیده بودند که علی بن ابی‌طالب جانشین بر حق محمد است و گروه دوم در پی بیعت سقیفه با ابوبکر دیگر صحابه محمد بیعت کردند. علی خود با بیعتش با خلفای دیگر، سعی در حفظ یکپارچگی امت اسلامی داشت اما خلافت را حق خویش می‌دانست.
گفت اکنون مادرت باشد کجا گفت او را در ثقیفه هست جا
- نام وی به عنوان ویراستار برخی از کتب از جمله کتاب «خاستگاه خلافت: سقیفه، نقطهٔ جدایی خلافت و امامت» ترجمهٔ «السقیفة و الخلافة» استاد عبدالفتّاح عبدالمقصود که با ترجمهٔ دکتر سیّد حسن افتخارزاده منتشر شده‌است نیز به چشم می‌خورد.
جمعیت یاران، که نباشی تو در آنجا؛ ماند به پریشانی اجماع سقیفه