قیراط

معنی کلمه قیراط در لغت نامه دهخدا

قیراط. ( معرب ، اِ ) و آن را قِرّاط نیز گویند. وزن آن برحسب شهرها و نقاط مختلف فرق میکند. در مکه ربع سدس دینار است و در عراق نصف عشر دینار. ( نقود العربیه از قاموس ص 28 ). ج ، قراریط. ( نقودالعربیه ). وزن قیراط نزد گوهرفروشان نیم دانق است یعنی یک چهارم حبه یا بیست ودو سانتی گرم و این کلمه تعریب Keration یونانی است که فرنگی ها آن را از ما اقتباس کرده و گویند Carat و قیراط در زمان ما ( مؤلف النقود ) جز برای سنجش الماس و در و دیگر سنگهای گرانبها بکارنرود. ( النقود العربیه ص 28 ). نیم دانگ که چهار جو میانه باشد. ( آنندراج از منتخب ). و از الفاظ الادویه و معصومی و کتاب حکیم محمد شریف خان شاه جهان آبادی به ثبوت میرسد که قیراط نیم دانگ است که چهار جو میانه باشد و در شرح وقایه پنج جو و این هم به اندک زیادتی قریب بدانست و در کنزالفقه و قنیه یک جو و در کشف نوشته که قیراط یک حبه و چهار خمس حبه است و حبه یک جو باشد و گفته اند سه جو و نیم و در منتخب است که صاحب قاموس نوشته که قیراط در هر شهر مختلف باشد در وزن و مختار اکثر قول منتخب است که قیراط نیم دانگ است. ( آنندراج ). ابن بیطار در ذیل کلمه شبرم گوید: مثقال هیجده قیراط است. و در فرهنگ فارسی معین آمده : قیراط واحد وزن و آن مقدار چهار جو و چهار حبه است. ( از رساله مقداریه ). || واحد وزن معادل یک بیست و یکم مثقال و آن مساوی سه جو و سه حصه از بنت حصه یک جو است ، معادل با 0/205 گرم. || واحدی برای سنجش الماس در عصر حاضر و آن معادل است با 0/2 گرم تقریباً. ( فرهنگ فارسی معین ) :
بقنطار زر بخش کردن ز گنج
نباشد چو قیراطی از دسترنج.سعدی.

معنی کلمه قیراط در فرهنگ معین

(ق ) [ معر - یو. ] (اِ. ) واحدی برای وزن که بیشتر برای سنگ های قیمتی به کار می رود و برابر است با یک بیست و یکم مثقال .

معنی کلمه قیراط در فرهنگ عمید

واحد اندازه گیری وزن الماس و جواهرات، تقریباً برابر با یک پنجم گرم.

معنی کلمه قیراط در فرهنگ فارسی

۱ - واحد وزن و آن مقدار چهار جو و چهار حبه است ۲ - واحد وزن معادل یک بیست و یکم ( ۱ / ۲۱ ) مثقال و آن مساوی سه جو و سه حصه از بنت حصه یک جو است معادل ۲٠۵ / . گرم ۳ - واحدی برای سنجش الماس در عصر حاضر و آن معدل ۲ / . گرم تقریبا جمع : قراریط .

معنی کلمه قیراط در دانشنامه آزاد فارسی

(معرب یونانی کراتیون به معنی دانه) در دو مفهوم به کار می رود: ۱. واحدی برای سنجش وزن الماس، مروارید و دیگر سنگ ها و جواهرات قیمتی، معادل۰.۲۰۰ گرم که آن را قیراط متری نیز می نامند. تا پیش از تصویب این مقیاس معیارین در ۱۹۱۳، قیراط در کشورهای متفاوت دارای مقدار متفاوتی بود، مثلاً در لندن۰.۲۰۵۳ گرم، در فلورانس۰.۱۹۷۲ و در آمستردام۰.۲۰۵۷ گرم محاسبه می شد. ۲. واحدی برای وزن دارو و سکه در بعضی از کشورهای اسلامی که نام آن پیش از اسلام از بیزانس اخذ شده بود. این قیراط دارویی را معادل۰.۱۹ گرم (۱.۷۲۸ رطل یا۲۴/۱مثقال) برآورد کرده اند. در اصلاحات مالی دوران خلافت عبدالملک اموی که مثقال را از۴.۵۵ گرم به۴.۲۵ گرم کاهش دادند، قیراط رایج در اندازه گیری وزن سکه ها را۲۰/۱ مثقال (۰.۱۷۷ گرم) در نظر گرفتند. وجود این دو قیراط متفاوت در کنار هم، در طول زمان موجب بروز مشکلاتی در تعبیر و تعیین مقیاس شده بود.

معنی کلمه قیراط در ویکی واژه

واحدی برای وزن که بیشتر برای سنگ‌های قیمتی به کار می‌رود و برابر است با یک بیست و یکم مثقال.

جملاتی از کاربرد کلمه قیراط

دریای نور یک الماس صورتی رنگ و یکی از بزرگ‌ترین الماس‌های شناخته شدهٔ جهان و بزرگ‌ترین الماس صورتی جهان با وزن ۱۸۲ قیراط معادل ۳۶٫۴ گرم است. این الماس هم‌اکنون در موزه جواهرات ملی ایران در خیابان فردوسی تهران قرار دارد. گمان می‌رود این الماس و الماس نورالعین از یک الماس واحد بوده‌اند و بعد به دو تکه تراش خورده‌اند.
مهر در جنب رای تو سایه کوه در نزد حلم تو قیراط
به قنطار زر بخش کردن ز گنج نباشد چو قیراطی از دسترنج
اگرچه اعتقاد بر این است که ارزش الماس ناشی از نادر بودن آن است، اما الماس‌های با کیفیت جواهر در مقایسه با سنگ‌های قیمتی کمیاب مانند اسکندریت بسیار یافتنی‌تر هستند و تولید سالانه الماس خام جهانی حدود ۱۳۰ میلیون قیراط (۲۶ تن) تخمین زده می‌شود.
گران‌قیمت‌ترین بیکینی جهان را سوزان روزن[چ] در فوریه ۲۰۰۶ طراحی کرد. در این بیکینی ۱۵۰ قیراط (۳۰ گرم) الماس استفاده شده‌است و قیمت آن ۲۰ میلیون دلار تخمین زده می‌شود.
اکنون سگ داشتن از بهر زرع و صید و ماشیه رواست و بیرون از آن نه رواست، لقول النّبی (ص): «من اتخذ کلبا الّا کلب ماشیة او صید او زرع انتقص من اجره کل یوم قیراط».
یکی دیگر از بزرگ‌ترین الماس‌های جهان در یکی از معادن بوتسوانا در نوامبر ۲۰۱۵ توسط شرکت کانادایی لوکارا دایاموند کشف شد. این سنگ قیمتی ۱۱۱۱ قیراطی از معدن کارووی واقع در ۵۰۰ کیلومتری شمال گابورون، پایتخت بوتسوانا استخراج شد و بزرگ‌ترین الماس کشف شده در بوتسوانا و همچنین بزرگ‌ترین الماسی به‌شمار می‌رود که در بیش از یک قرن گذشته کشف شده‌است. هم‌زمان دو سنگ الماس سفید دیگر به وزن ۸۱۳ و ۳۷۴ قیراط، در معدن کارووی استخراج شدند.
قال رسول اللَّه (ص): انّما مثلنا و مثل الذین اوتوا الکتاب من قبلنا مثل رجل استأجر اجیرا فقال: من یعمل لی الی آخر النهار علی قیراط قیراط فعمل قوم ثم ترکوا العمل نصف النهار ثم قال: من یعمل لی نصف النهار الی آخر النهار علی قیراط قیراط، فعمل قوم الی العصر علی قیراط قیراط ثم ترکوا العمل، ثم قال: من یعمل لی الی اللیل علی قیراطین قیراطین.
و چون عبدالرحمن عوف رضی الله عنه فرمان یافت، بسیار مال از وی بماند. بعضی از صحابه گفتند که ما از وی همی ترسیم از این مال بسیار که گذاشت. کعب اخبار گفت، «سبحان الله! چه می ترسید؟ مالی که از حلال به دست آورد و به حق خرج کرد و آنچه بگذاشت حلال بود چه بیم بود؟» خبر به بوذر رسید. بیرون آمد. خشمناک شد و استخوان شتری به دست گرفت و کعب را همی جست تا بزند. کعب بگریخت و به سرای عثمان اندر شد و در پس پشت وی پنهان شد. بوذر اندر شد و گفت، «هان ای جهود! به چه تو همی گوئی چه زیان بدان که از عبدالحمن عوف بازماند؟ و رسول (ص) یک روز به اُحُد همی شد و من با وی بودم. گفت: یا بوذر! یا رسول الله! گفت: مالداران کمترین و واپس ترینانند اندر قیامت، الا آن که از راست و چپ و پیش و پس اندر راه حق تعالی نفقه کنند. یا بوذر نخواهم که مرا چند کوه احد زر باشد و هم در راه خدای تعالی نفقه کنم و آن روز که بمیرم از من دو قیراط بازماند. رسول (ص) چنین گفته باشد و تو جهود به چه چنین گوئی؟ دروغ زنی؟» این بگفت و هیچ کس وی را جواب نداد.
به‌ کوه قاف برابر چسان ‌نهم قیراط به بحر ژرف مقابل چسان نکن بنبوع
حلقه ازدواج دارای ۵ قیراط برلیان می‌باشد و از یاقوت کبود نیز در ساخت آن استفاده کرده‌اند.
و قال صلّی اللَّه علیه و آله و سلم «من اکل الرّبا ملا اللَّه بطنه نارا بقدر ما اکل منه، و ان اکتسب منه مالا لم یقبل اللَّه منه شیئا، و لم یزل فی لعنة اللَّه و الملائکة ما دام عنده قیراط».
فعمل قوم الی اللیل علی قیراطین قیراطین. فقال الطائفتان الاولیان: ما لنا اکثر عملا و اقل اجرا. فقال: هل نقصتکم من حقکم شیئا، قالوا: لا قال: ذلک فضلی اوتیه من اشاء و معنی الآیة: ان القرآن و الاجر و النبوة و الرزق بید اللَّه یملکه دونهم، یُؤْتِیهِ مَنْ یَشاءُ، ای یعطیه من هو اهل لذلک، وَ اللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِیمِ ای ذو الافضال علی من یشاء من عباده المؤمنین.
در طراحی جایزهٔ اسکار از هیچ مدلی استفاده نشده‌است. جورج استنلی مجسمه‌ساز (که چشمه الهه شعر را در دروازه هالیوود بول نیز ساخته‌است)، طرح سدریک گیبنز را با خاک رس ساخت و ساچین اسمیت تندیس را با ۹۲٬۵ درصد قلع و ۷٬۵ درصد مس قالب زد و آن ۲۴ قیراط طلا داد. تنها چیزی که از زمان خلق اسکار به آن افزوده گشته بالا بردن کیفیت پایه آن بوده‌است. طرح اصلی اسکار به سال ۱۹۲۸ در کارخانه ذوب فلز سی. دبلیو. شاموی و پسران در باتاویای ایالت ایلی نویز قالب ریزی شد که طرح تندیس جوایز وینس لومباردی و امی را نیز قالب زده‌است. از سال ۱۹۸۳ سالانه حدود ۵۰ اسکار توسط کارخانه آر.اس. اونز و شرکا در شیکاگو ایالت ایلی نویز ساخته می‌شود. ساخت ۵۰ مجسمه بین سه تا چهار هفته زمان می‌برد.
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته‌است، می‌توان به دوازده صندلی، ۳۰ قیراط خوشبختی، همه مجاز به عشق ورزیدن هستند، موضوعی برای حل و فصل، روبرت و برترام، الفبای عشق و یکصد متر عشق اشاره کرد.