قویم

معنی کلمه قویم در لغت نامه دهخدا

قویم. [ ق َ ] ( ع ص ) نیکوقامت. خوش قد: رجل قویم. ( اقرب الموارد ) ( آنندراج ). || راست و درست. ( منتهی الارب ). معتدل. ( اقرب الموارد ).
قویم. [ ق ُ وَ ] ( ع اِ مصغر ) مصغر قوم و ها در تصغیر به آن ملحق نمیشود، ولی در جائی که برای غیر آدمیان استعمال شود ها در مصغر آن درمی آید زیرا در این صورت مؤنث است. ( منتهی الارب ).

معنی کلمه قویم در فرهنگ معین

(قَ ) [ ع . ] (ص . ) ۱ - راست ، درست . ۲ - خوش قد.

معنی کلمه قویم در فرهنگ عمید

۱. راست و درست.
۲. معتدل.
۳. استوار.
۴. خوش قامت.

معنی کلمه قویم در فرهنگ فارسی

راست و درست، معتدل، استوار، خوش قامت
( صفت ) ۱ - راست و درست ۲ - استوار .
مصغر قوم و ها در تصغیر بان ملحق نمیشود ولی در جائیکه برای غیر آدمیان استعمال شود ها در مصغر آن در می آید زیرا در اینصورت مونث است .

معنی کلمه قویم در ویکی واژه

راست، درست.
خوش قد.

جملاتی از کاربرد کلمه قویم

بی‌سبب فرصت شمار خجلت بیکاری‌ام همچو تقویم‌ کهن حشو است ماه و سال من
قویم تاریخ، فرهنگ و تمدن اسلام و ایران
چو راه عشق نبردی، به راه عقل باز بگرد که بر صحیفهٔ تقویم پار می‌گذری
نسق عشق صراطیست قویم ما بقانون هدی زان نسقیم
ز خون خصم روی هفت اقلیم گرفته جوی خون چون روی تقویم
گاه‌شمار آئین بیانی بر اساس تقویم شمسی تنظیم شده‌است. نوروز مبدأ سال است و سال به ۱۹ ماه نوزده روزه تقسیم شده‌است به همراه ۴ یا ۵ روز اضافه. هر ۱۹ سال یک «واحد» نام دارد و هر نوزده واحد یک «کل شی».
ای صراط قویم را رهبر ای نکات دقیق را برهان
در عشق تو جان قویم میباید وز خلق تنی منزویم میباید
دهانه‌ای روی ماه، به‌نام لیلیوس نام‌گذاری شده‌است و همچنین به افتخار او سیارکی نیز به‌نام سیارک ۲۳۴۴ لیلیو نام نهاده شده‌است. در علوم رایانه، تاریخ لیلیان معادل تعداد روزهایی است که از تصویب تقویم گریگوری در ۱۵ اکتبر ۱۵۸۲ سپری شده‌است.
ریحان که رخ گلشن ازو تازه وتر بود از تازگی خط تو تقویم کهن شد
از شریعت احسن التقویم شو وارث ایمان ابراهیم شو
بازگشت سید روح‌الله خمینی به ایران، واقعه‌ای در جریان انقلاب ۱۳۵۷ ایران است که طی آن در ۱۲ بهمن سال ۱۳۵۷ سید روح‌الله خمینی پس از ۱۴ سال تبعید از فرانسه به ایران بازگشت و در تهران مورد استقبال نزدیک به سه میلیون ایرانی قرار گرفت. این روز در تقویم رسمی ایران با عنوان آغازین روز دهه فجر، مشخص شده‌است.
کهن‌ترین اشاره ای که به عبارت اتم به عنوان کوچک‌ترین یکای زمان دارد مربوط به عهد جدید به زبان یونانی است که کوچک‌ترین یکای زمان را برابر با یک پلک زدن و برابر با یک اتم می‌داند. اما کهن‌ترین کاربرد آن در زبان انگلیسی مربوط به یک نوشتهٔ علمی در بازهٔ سال‌های ۱۰۱۰ تا ۱۰۱۲ میلادی است که یک اتم برابر با ۱/۵۶۴ لحظه در نظر گرفته شده‌است. از این یکا در محاسبهٔ تاریخ دقیق عید پاک در تقویم استفاده شده بود.
گر این جمال بتقویم ساز باز نمائی کمال خراج حسن رخت بر مه و ستاره نویسد
حساب راست بدیوان او چنان یابی که راست تر نبود زان حساب در تقویم