قوکاسیان

معنی کلمه قوکاسیان در ویکی واژه

نام خانوادگی ایرانی، نام خانوادگی ارمنی

جملاتی از کاربرد کلمه قوکاسیان

آرکادی قوکاسیان (ارمنی: Արկադի Ղուկասյան؛ زادهٔ ۲۲ ژوئن ۱۹۵۷) یک سیاست‌مدار ارمنی است که از ۸ سپتامبر ۱۹۹۷ تا ۷ سپتامبر ۲۰۰۷ به عنوان سومین رئیس‌جمهور جمهوری آرتساخ خدمت نمود. وی پیشتر از ۲۳ ژوئیه ۱۹۹۳ تا ۸ سپتامبر ۱۹۹۷ سمت وزیر امور خارجه جمهوری آرتساخ را برعهده داشت.
چند سال پس از انتشارِ این کتاب، مسلم منصوری پاره‌ای پیش‌تر منتشرنشده از گفتگوهای بیضایی با قوکاسیان را در کتابِ سینما و ادبیات: چهارده گفتگو (۱۳۷۷) آورد.
آنی قوکاسیان (ارمنی: Անի Ղուկասյան؛ زادهٔ ۱۲ اوت ۱۹۹۰) بازیکن فوتبال در پست مدافع اهل ارمنستان است.
وی در جهت معرفی جایگاه واقعی سینمای ارمنی اقدام به برپایی چندین جشنواره کرده‌است. در آخرین جشنواره فیلم ارمنی که در «مرکز ژرژ پمپیدو» ی[ب] پاریس در سال ۱۹۹۳ با ارائه ۱۲۰ فیلم ساخته شده توسط کارگردان‌های ارمنی در ارمنستان و دیگر نقاط جهانی برگزار شد و در نوع خود کم‌نظیر بود، دو فیلم چشمه اثر خود او و نقش خیال به کارگردانی زاون قوکاسیان و بازیگری لوریک میناسیان از ایران شرکت داشتند.
آرشاک قوکاسیان در فیلم سینمایی ندارها ساخته‌ی محمد عرب (کارگردان)در صحنه‌ی کوتاهی ایفای نقش کرده است.
وی همچنین در تیم ملی فوتبال تیم ملی فوتبال زنان ارمنستان بازی کرده‌است. قوکاسیان نخستین بازی ملی خود در چهارچوب مقدماتی جام جهانی فوتبال زنان ۲۰۱۱ در تاریخ ۱۹ سپتامبر ۲۰۰۹ در ایروان در مقابل فنلاند انجام داده‌است.
آیین بزرگداشت آرشاک قوکاسیان و رونمایی از مستند «قصهٔ آرشاک» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی ابوالفضل توکلی شامگاه یکشنبه ۶ مهر ۱۳۹۹ در سالروز تولد او برگزار شد.
صدا یا فیلمی از این گفتگوی قوکاسیان و بیضایی منتشر نشده؛ ولی پاره‌هایی از گفته‌های بیضایی در این کتاب در فیلمِ اعتراضِ بهرام بیضایی (۱۳۹۹) اجرا شده‌است.
آرشاک قوکاسیان در سال ۱۳۲۳ در یک خانوادهٔ ارمنی به دنیا آمد. پدرش به کار طلاسازی اشتغال داشت و او نیز در نوجوانی این حرفه را از پدرش آموخت. آرشاک کار دوبله را از سال ۱۳۳۹ شروع کرد، وی ورود خود به دنیای دوبله و موفقیت خود را در این حرفه مدیون مدیران دوبلاژی چون هوشنگ لطیف پور، سعید شرافت و احمد رسول‌زاده می‌داند.
متنِ کتاب از گفتگوهای سال‌های ۱۳۶۵ و ۱۳۶۷ قوکاسیان با بیضایی در خانهٔ بیضایی در تهران فراهم شده‌است. این گفتگوها را بیضایی در ۱۳۶۷ در سوئد «بازبینی و فشرده» کرد. کتاب در زمستانِ ۱۳۷۱ به وسیلهٔ انتشاراتِ آگاه منتشر شد.