قهری

معنی کلمه قهری در لغت نامه دهخدا

قهری. [ ق َ ] ( ص نسبی ) منسوب به قهر. اضطراری و جبری. ( ناظم الاطباء ). از روی قهر. رجوع به قهر شود.
قهری. [ ق َ ] ( اِخ ) لقب رجالی سفیان بن عیینه است. ( ریحانة الادب ج 3 ص 326 ).

معنی کلمه قهری در فرهنگ معین

(قَ ) [ ع - فا. ] (ص نسب . ) اضطراری ، جبری .

معنی کلمه قهری در فرهنگ فارسی

( صفت ) اضطراری جبری : اختلافات بین آنها قهری است .
لقب رجالی سفیان بن عیینه است

معنی کلمه قهری در ویکی واژه

اضطراری، جب

جملاتی از کاربرد کلمه قهری

روز چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۹ گزارش آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل که از مهر ۱۳۹۸ تا تابستان ۱۳۹۹ را دربرمی‌گیرد، منتشر شد. یکی از مواردی که در این گزارش برجسته شده‌است «سرکوب خشن و به‌کارگیری قوه قهریه توسط نیروهای امنیتی» در آبان ۱۳۹۸ است که به بیش از صد شهر در ایران گسترش یافت و با پاسخ خشن و مرگبار نیروهای جمهوری اسلامی ایران مواجه شد.
او سال‌ها از مشکلات تنفسی رنج می‌برد. گونزالس بیش از چهار دهه را به پیگیری حقوق ناپدید شده‌ها قهری و بازداشت‌شدگان ربوده‌شده از جمله اعضای خانواده خود در زمان دیکتاتوری گذراند. ابتدا عروسش نالاواروزا ناپدید شد و سپس پسرانش لوییس و مانوئل، همراه با نوه دو سال و نیمه‌اش مانوئل ربوده شدند.
تیر مهری بر دل دشمن بزن تیر قهری گر بود، بر من بزن
بدخواه لعین را بود از هیبت نامت قهری‌که ز لا حول بود دیو لعین را
شماری از کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل بازداشت او در ایران را مصداق «ناپدید شدن قهری» و «جنایت علیه بشریت» خوانده‌اند. دستگاه قضایی جمهوری اسلامی الیویه وند کاستیل را به ۴۰سال حبس محکوم کرده‌است. این کارشناسان در بیانیه در ۱۷ ژانویه ۲۰۲۳ در ژنو، این موارد را «نقض آشکار تعهدات ایران در حوزه حقوق بین‌الملل» خوانده و از وضعیت بحرانی سلامتی این امدادگر بلژیکی خبر داده‌اند.
لیک لطفی قهر در پنهان شده یا که قهری در دل لطف آمده
به آب داد به خشمی ممالک فرعون به خاک داد به قهری خزاین قارون
جبرئیل چون ذکر سوگند شنید بحضرت بازگشت. گفت: خداوندا تو داناتری خاک تن در نمی‌دهد میکائیل را بفرمود تو برو. او برفت همچنین سوگند بر داد. اسرافیل را فرمود تو برو. او برفت همچنین سوگند بر داد بازگشت. حق تعالی عزرائیل را بفرمود برو اگر بطوع و رغبت نیاید باکراه و اجبار بر گیر و بیاور. عزرائیل بیامد و بقهریک قبضه خاک از روی جمله زمین برگرفت. در روایت می‌آید که از روی زمین بمقدار چهل ارش خاک برداشته بود بیاورد آن خاک را میان مکه و طایف فرو کرد عشق حالی دو اسبه می‌آمد.
مسئلهٔ حجاب دیگر از حد تذکر گذشته است و، برای مقابله با بدحجابی، باید چوب تر را بالا برد و از نیروی قهریه استفاده کرد.
ای بسا لطف که در چشم بصیرت قهر است باز قهریست که در پیش نظر لطف نماست
آل احمد تا کجا خواری کشند از خیل مروان قهری ای عنف سپهر ای خشم اختر انتقامی
‌قالَ لَنْ تَرانِی گفته‌اند که موسی آن ساعت که لَنْ تَرانِی شنید، مقام وی برتر بود از آن ساعت که میگفت: أَرِنِی أَنْظُرْ إِلَیْکَ. زیرا که این ساعت در مراد حق بود، و آن ساعت در مراد خود، و بود موسی در مراد حق او را تمامتر بود از بود وی در مراد خود، که این تفرقه است، و آن جمع، و عین جمع لا محاله تمامتر، قالَ لَنْ تَرانِی موسی را زخم لَنْ تَرانِی رسید امّا هم در حال مرهم بر نهاد که و لکن. گفت: ای موسی زخم لَنْ تَرانِی زدیم لکن مرهم نهادیم، تا دانی که که آن نه قهری است، که آن عذری است.
امارات از بهار عربی جان به در برد. با این حال، بیش از ۱۰۰ فعال اماراتی به دلیل اینکه به دنبال اصلاحات بودند، زندانی و شکنجه شدند. از سال ۲۰۱۱، دولت امارات به‌طور فزاینده ای ناپدید شدن‌های قهری-اجباری را انجام داده‌است. بسیاری از اتباع خارجی و شهروندان اماراتی توسط دولت دستگیر و ربوده شده‌اند، دولت امارات نگهداری این افراد (برای پنهان کردن محل نگهداری آنها) را تکذیب می‌کند و این افراد را خارج از حمایت قانون قرار می‌دهد. به گفته دیده‌بان حقوق بشر، گزارش‌های ناپدید شدن اجباری و شکنجه در امارات متحده عربی بسیار نگران کننده است.
۳ ـ حوادث قهریه از قبیل سیل، زلزله و حریق که بر اثر آن تقدیم دادخواست واخواهی در مهلت مقرر ممکن نباشد.
اما اگر بندۀ با مالک عشق آرد در ذل عبودیت او چیزی بیفزاید زیرا که با بندگی افکندگی زیادت شود و در مالک هیچ نیفزاید زیرا که او را خود عز مالکی بود وزیادت در آن همان باشد و آنچه در او نشان در سلوک از هر دو جهان بر خیزد و بقصد در افلاس آویزند و در معرکۀ رجال سر در بازند و خود را در بوتۀ ابتلا بگدازند بلکه از وجود گوئی سازند و در میدان بلا اندازند و از دین و دنیا درگذرند و راه رضاء محبوب در پیش گیرند و اگر نام محبوب ایشان بر زبان غیری بگذرد آتش قهری برافروزند و جان و دل خود را بسوزند زیرا که از سر ملک برتوان خاست و ازدر مالک بر نتوان خاست سر این معنی عزیزدر جوابگفتن مهتر خلیل در امر اَسْلِم و در جواب ناگفتن مهتر حبیب امر فَاعْلَم باید طلبید باشد که جمال نماید مهتر خلیل از سر ملک برخاست اما حبیب از غیرت ازدر مالک برنخاست. ای برادر دست آزادی بدامن عشق نرسد در فقر آزادی میسر است مازاغَ الْبَصَرُ وَ ما طَغی... عبارت از آزادیست در فقر اما د رعشق آزادی ممتنع اَسْری بِعَبْدِهِ... فَاوحی اِلی عَبْدِهِ.... اشارت بدان بندگی است:
به قهری که داری به من آشکار به لطفی که داری به من در نهان
در حدود سال ۶۴۳ میلادی، ۲۲ هجری عمر بن خطاب، سراقة بن عمرو را مأمور فتح قفقاز کرد. سراقة، جیب بن مسلم قهری را مأمور گرجستان کرد و او مردم گرجستان، از جمله آبخاز را به پرداخت جزیه ملزم کرد. در سال‌های ۱۲۰–۱۱۸ هجری سپاهیان بنی امیه شهر سوخومی را ویران کردند. آبخاز در سال‌های ۳۳۹–۳۳۶ هجری از رونق فراوان برخوردار بود.