قلیچ
معنی کلمه قلیچ در لغت نامه دهخدا

قلیچ

معنی کلمه قلیچ در لغت نامه دهخدا

قلیچ. [ ق ِ ] ( ترکی ، اِ ) شمشیر. ( آنندراج ).

معنی کلمه قلیچ در فرهنگ معین

(ق ) [ تر. ] (اِ. ) = قیلیچ : شمشیر.

معنی کلمه قلیچ در فرهنگ فارسی

( اسم ) شمشیر .

معنی کلمه قلیچ در دانشنامه عمومی

قلیچ (سلاح). قلیچ ( از ترکی kılıç به معنای «شمشیر» ) نوعی شمشیر تک لبه و با خمیدگی متوسط است که توسط امپراتوری سلجوقی، امپراتوری تیموری، سلطنت مملوک، امپراتوری عثمانی و سایر خاقانات ترک استپ های اوراسیا و ترکستان استفاده می شد. این تیغه ها از شمشیرهای ترکی - مغولی قبلی که در سرزمین های تحت کنترل یا تحت تأثیر مردم ترک استفاده می شد، ایجاد شدند.
تُرک های آسیای مرکزی از اواخر دوره شیونگ نو شروع به استفاده از شمشیرهای مخصوص سواره نظام منحنی شکل کردند. اولین نمونه از شمشیرهای ترکی منحنی و تک لبه مربوط به اواخر امپراتوری شیونگ نو و گوک ترک ها است. این شمشیرها از فولاد با کربن بالا و با تیغه های بلند و کمی خمیده با یک لبه تیز ساخته می شدند.
در قرون وسطی، مردم ترک آسیای مرکزی از طریق اسلام با تمدن های خاورمیانه در تماس بودند. ممالیک ترک که تحت حکومت خلفای اموی و عباسی خدمت می کردند، انوع «قلیچ» را به تمام فرهنگ های دیگر خاورمیانه معرفی کردند. پیش از این، اعراب و ایرانیان از شمشیرهای تیغه مستقیم مانند انواع قبلی سیف عربی، تاکوبا و کسکارا استفاده می کردند.
در دوران مسلمان شدن ترک ها، قلیج در میان سپاهیان اسلام رواج بیشتری یافت. هنگامی که امپراتوری سلجوقی به ایران حمله کرد و اولین قدرت سیاسی مسلمان ترک در غرب آسیا شد، قیلیج به گونه غالب و رایج شمشیر تبدیل شد. شمشیر ایرانی در دوره امپراتوری ترک سلجوقی ایجاد شد.
پس از حمله ترک ها به آناتولی، این نوع شمشیر توسط قبایل ترکمان به مقر آینده امپراتوری عثمانی منتقل شد. در طول جنگ های صلیبی، ترک های آناتولی اولین هدفی بودند که توسط ارتش های اروپایی مورد حمله قرار گرفتند، و اروپایی ها شمشیرهای خمیده آنها را به عنوان شمشیر تخیلی «ساراسین ها»، نوع شمشیر عمومی برای همه «شرقی ها» به اشتباه تلقی کردند.
قلیچ (شهر). قلیچ ( به لاتین: Klych ) یک منطقه مسکونی در جمهوری آذربایجان است که در شهرستان آب شوران واقع شده است.
معنی کلمه قلیچ در فرهنگ معین
معنی کلمه قلیچ در فرهنگ فارسی
معنی کلمه قلیچ در دانشنامه عمومی

معنی کلمه قلیچ در ویکی واژه

قیلیچ: شمشیر.

جملاتی از کاربرد کلمه قلیچ

نکته ۳: پرویز قلیچ‌خانی در ۶ بازی که با پیراهن استقلال در دربی حاضر شد شکست نخورد ولی با پیراهن پرسپولیس در دربی‌ها شکست خورده‌است
ملا قلیچ بلغای هم در یک حرکت عظیم حکومت کشته شد و زخمی بر قلب آلنی بر جای گذاشت…
قلیچ یی در این امر لایق بود به هر کار رایش موافق بود
ز میران نام آور نیک رای قلیچ بی و غایب نظر بی سرای
دکتر حمیدرضا قلیچ‌خانی، خوشنویس و پژوهشگر در حوزهٔ خوشنویسی ایرانی در سال ۱۳۹۱، کتابی با عنوان آداب المشق که شامل اطلاعاتی دربارهٔ بابا شاه اصفهانی و رسالهٔ ارزشمند وی است، را از روی نسخه خطی به خط بابا شاه اصفهانی در دانشگاه پنجاب لاهور به چاپ رساند و انتساب این اثر را به میرعماد مردود کرد. این کتاب توسط انتشارات پیکره به چاپ رسیده‌است.
پس فنا آن باشد ای صاحب قلیچ کادمی خود را نبیند غیر هیچ
یاشا که حالا دستیار آلنی بود، به خاطر بلاهایی که یاشولی آیدین بر سرشان آورده بود، کینه‌ای از ملاها به دل داشت که هرگز از ملا قلیچ خوشش نیامد.
قاراباش موسوم به آراس خان که پس از کشته شدن پدرش به دست قلیچ خان سال‌ها از زادگاهش دور بوده بازمی‌گردد تا انتقام پدرش را بگیرد...
آخوندوف چندین کتاب درسی در زمینه ادبیات و شعر ترکمن برای تدریس در مدارس متوسطه شوروی سابق آماده می نموده و در کتاب «دائرةالمعارف ادبیات» شوروی جلد ۱۱، تحت عنوان مقاله «ادبیات ترکمن» نام وی و تعداد بسیاری از نویسندگان و شاعران جوان ترکمن از جمله آتا قاوشودف، مرد قلیچوف، پومما نوربردی‌یف، چاری قولی‌یف، مونتون جان‌مئرادوف به چشم می‌خورد.
بود نام و آوازه او علم به تیغش قلیچ بی نموده رقم
ارتق قلیچ چشمه، روستایی است از توابع بخش داشلی‌برون شهرستان گنبد کاووس در استان گلستان ایران.
او همچنین در سال ۲۰۱۳ در فیلم شرق نوشته و کارگردانی‌شدهٔ زال باتمانقلیچ ایفای نقش نموده‌است. پیج همچنین در سال ۲۰۱۳ کار صداپیشگی و ضبط حرکت شخصیت جودی هولمز را در کنار ویلم دفو در بازی ویدئویی شرکت کوآنتیک دریم با عنوان ماوراء: دو روح انجام داده‌است.
یغما مشو ز عربدهٔ چشم او ملول ترک است و مست و حرف زند با سر قلیچ