قلوه

قلوه

معنی کلمه قلوه در لغت نامه دهخدا

( قلوة ) قلوة. [ ق ِل ْ وَ ] ( ع ص ) ستور که صاحب خودرا از همه پیش برد. ( منتهی الارب ) ( اقرب الموارد ).
قلوه. [ ق ُل ْ وَ / وِ ] ( اِ ) کلوه. کلیه. گُرده. یکی از دو غده بزرگی که بر دو طرف پهلوی انسان و حیوان است و از آن شاش تولید میشود. نام فارسی آن گرده است. این لفظ مبدل از لفظ کلیه عربی است. ( فرهنگ نظام ).
- قلوه سنگ ؛ رجوع به این کلمه شود.
- قلوه کن شدن جامه ؛ پاره شدن آن به اندازه قلوه.
- امثال :
دل دادن و قلوه گرفتن ؛بانهایت عشق و علاقه به سخنان یکدیگر گوش دادن. مات سخنان هم شدن.

معنی کلمه قلوه در فرهنگ معین

(قُ وِ ) (اِ. ) کلیه .

معنی کلمه قلوه در فرهنگ عمید

= کلیه koliye

معنی کلمه قلوه در فرهنگ فارسی

کلیه، هریک ازکلیتین، گرده، به عربی کلوه هم گویند
( اسم ) کلیه .
ستور که صاحب خود را از همه پیش برد

معنی کلمه قلوه در دانشنامه عمومی

قلوه (غذا). قلوه ( انگلیسی: Kidney ) حیوانات از فراورده های فرعی هستند که به طور متداول مورد مصرف قرار می گیرند. قلوه ها می توانند به صورت گریل شده، تفت داده شده، برشته کردن یا تفت آب پزی جهت مصرف پخته شوند. از آنها می توان در غذاهای کسرول، خورش ها و پای استفاده کرد. در پخت وپز، به طور معمول از قلوه های گاو، گوساله، بره و خوک استفاده می کنند. همچنین در پخت وپز از قلوه های مرغ استفاده می کنند ولی قلوه ماکیان بسیار کوچک هستند وبه طور کلی به عنوان یک خوراکی مجزا در نظر گرفته نمی شوند. در بین آشپزها، قلوه گوساله بیشتر مد نظر قرار می گیرد.

معنی کلمه قلوه در ویکی واژه

کلیه.

جملاتی از کاربرد کلمه قلوه

برادران هرگز ازدواج نکردند. سایر خواهران و برادران رایت عبارتند از: روچلین (۱۸۶۱–۱۹۲۰)، لورین (۱۸۶۲–۱۹۳۹)، کاترین (۱۸۷۴–۱۹۲۹)، و دوقلوهای اوتیس و آیدا (متولد ۱۸۷۰، در دوران نوزادی درگذشت). اصل و نسب مستقیم پدری به ساموئل رایت (متولد ۱۶۰۶ در اسکس، انگلستان) برمی گردد که با کشتی به آمریکا رفت و در سال ۱۶۳۶ در ماساچوست ساکن شد.
هَگیس، غذای سنتی اسکاتلندی‌ها که با دل و قلوه چرخ شده گوسفند و پیاز و ادویه تهیه می‌شود، دامن مردانه موسوم به کیلت، لهجه محلی و موسیقی و هنر اسکاتلندی به‌طور عام از ویژگی‌های فرهنگی متمایز در اسکاتلند است. موسیقی محلی بیشتر با نی‌انبان نواخته می‌شود و آبجو و ویسکی از اصلی‌ترین نوشیدنی‌های الکلی در اسکاتلند هستند.
جو پری و استیون تایلر در زندگی خصوصی بسیار به هم نزدیکند و نقش استیون به همراه جو پری در ویدیوهای اروسمیث بسیار پررنگ تر از سایر اعضای گروه‌است. رسانه‌ها به علت مصرف الکل و موادمخدر به آن‌ها لقب دوقلوهای سمی داده اند!
توی مگر مگس این مطاعم عسلین که زامقلو تو را درد و زانقلوه عناست
پس از آنکه اوبی‌وان، آناکین را در نبرد با شمشیر لیزری شکست می‌دهد، پدمه را به پایگاهی پزشکی می‌رساند، اما پدمه بعد از به دنیا آوردن دو قلوهایی به نام لوک و لیا، با وجود کمک درویدهای پزشکی، به خاطر از دست دادن امیدش به زندگی، می‌میرد و قبل از مرگش، به اوبی‌وان کنوبی می‌گوید: «هنوز در وجود آناکین خوبی هست... من این را میدانم...» جنازهٔ پدمه برای به خاک سپردن در مراسمی باشکوه، به نابو بازگردانده می‌شود.